Manx GP och Classic TT 21 augusti-2 september

2018-11-12
Vår andra resa till mytomspunna Isle of Man går till Manx Grand Prix. Tävlingarna är som TT-racen fast i något lugnare tempo. Ett varv runt Mountain Course går på 17 minuter istället för 16! Det är inte lika många besökare under Manx GP vilket ger ön en högre mysfaktor denna vecka.Manx Grand Prix innehåller bland annat amatörernas race. I ”Newcomers class” måste alla starta som aldrig kört på Isle of Man tidigare. Tävlingarna körs som alltid på den sex mil långa banan runt ön. Förutom Manx GP körs också flera klasser i Classic TT. På söndagen genomförs Jurby Festival, en stor uppvisning av massor av hojar. Oavsett om du gillar motorcykelrace eller inte kommer du sannolikt att älska Isle of Man. Det går inte att uppleva tävlingarna på Youtube eller TV du måste helt enkelt följa med oss och själv stå intill banan och uppleva känslan när förarna kör förbi. Vi bor i Homestay i huvudstaden Douglas – alltså hemma hos en Manx-familj som tar hand om dig på bästa sätt. Du bor fem minuters promenad från banan. Vi reser med tre olika färjor till och från Isle of Man.

Boka resan här. 

SMC resevillkor

Resans profil

Klicka här så kommer du till beskrivningen av resans profil för Mat & Dryck, Kultur, MC-körning och Natur.

Resans pris
Förare: 17 300 kronor
Passagerare: 14 300 kronor
Enkelrum: finns inte på denna resa. 

I priset ingår
- Färja Göteborg – Kiel med Stena Line med del i 2-bäddshytt, middagsbuffé och frukost + MC
- Färja Hoek van Holland – Harwich med Stena Line med del i 2-bäddshytt och frukost + MC
- Färja Liverpool – Douglas tur + MC
- Färja Douglas - Heysham + MC
- Färja Newcastle – Ijmuiden Amsterdam med del i 2-bäddshytt, middag och frukost + MC
- Färja Travemunde – Trelleborg del i 2-bäddshytt och frukost + MC
- Boende åtta nätter i Homestays inklusive frukost, sänglinnen och handduk
- Guide

I priset ingår inte
- Övrig mat och dryck
- Bensin 
- Inträden, läktarplats och dylikt
- Försäkringar

Resväg och färjor 
Resan startar i Göteborg vid Stena Lines Tysklandsterminal onsdag 21 augusti kl 17.00 och avslutas på morgonen måndag den 2 september kl 7.30 i Trelleborg. Vi startar med nattfärjan till Kiel och fortsätter under torsdagen genom Tyskland och Holland till nästa Stena Line färjeterminal i Hoek van Holland. Därifrån blir det nattfärja till Harwich i England. I England är det cirka 45 mil till Liverpool. Därifrån kör vi ombord på Steam Packets katamaran som tar cirka 3 timmar till Douglas på Isle of Man. Sent på fredagkväll är vi framme i Douglas. Alla Homestays är inom 5 minuters färd från terminalen. Efter drygt en vecka kör vi tillbaka hem men en annan färdväg. Vi tar färjan från ön till Heysham på lördagmorgon den 31augusti och kör vidare till Newcastle. Mellan Heysham och Newcastle är det endast cirka 20 mil. Färjan tar oss till IJmuiden Amsterdam. Därefter kör vi cirka 56 mil till nästa färja som går från Travemunde sent på söndagkvällen. Resan avslutas i Trelleborg. Total körsträcka ifrån Göteborg och tillbaka till Trelleborg är cirka 300 mil. 

Om Classic TT och Manx GP
Häng med till den grönskimrande ön Isle of Man i Irländska sjön för att uppleva de klassiska motorcykelracen under en vecka. Tävlingarna Manx Grand Prix och Classic TT har hållits i mer än 90 år och racen körs årligen på allmän väg under en tvåveckorsperiod i augusti september. Race på Isle of Man måste ses och upplevas på plats för att förstå hur häftigt och fantastiskt det är! Ett varv är 60,7 km och varvrekordet vid Manx GP är 17 minuter och 45.348 sekunder och innehas av Bruce Anstey. Förarna kör fort, hisnande fort, vilket innebär över 300 km/h på vissa sträckor! Läs mer om tävlingarna på den officiella hemsidan Manx GP och Classic TT

Manx GP är bland annat amatörernas race och Classic Racing. I ”Newcomers class” måste alla starta som aldrig kört på Isle of Man tidigare. Tävlingarna går som alltid på den sex mil långa banan runt ön och man kör i en rad olika klasser. Under Manx GP körs också olika klasser inom Classic racing. För den intresserade hålls flera träffar för veteranmotorcyklar. Manx GP är som TT-races i början av juni fast i lugnare tempo. Du kommer att få uppleva alla fyra tävlingsdagar. Det är tävling varannan dag och dagarna däremellan fungerar som reservdagar i händelse av ändringar i tävlingsschemat. 

På söndagen är det festival vid Jurby, vilket innebär uppvisning av en massa hojar. Festivalen är väl värd att besöka och annat som kan vara värt att uppleva är en tur på öns järnvägar! Racen genomförs på det allmänna vägnätet som stängs av för allmänheten. Den går genom byar, kantas av stenmurar, innehåller en mängd kurvor varav ett flertal skarpa, och upp i bergen. Snaefell är namnet på öns högsta berg och är 621 meter över havet.

Banan är öppen för allmänhetens körning under hela veckan när det inte är tävling. Ett tips är att köra riktigt tidigt på morgonen när inte så många andra är vakna. Förarna som deltar i Manx GP är öppen för amatörer. Många av de riktigt stora och kända förarna har börjat med att köra Manx GP innan de börjar tävla i TT-loppen. Björn Gunnarsson, enda svenska tävlingsföraren vid senaste TT, har kört Manx GP två år. Racen kan ses ifrån mängder av bra ställen. Det går nästan att stå var som helst utefter banvarvet. De allra flesta platserna är gratis. Ofta finns det tillgång till toaletter och försäljning av enklare förtäring. Några ställen erbjuder dignande bord med hembakat till fikasugna besökare! På vissa platser ta de dock en mindre avgift för parkering och läktare. 

Boende
Boendet sker i huvudorten Douglas i Homestays, det vill säga vi bor hemma hos värdfamiljer i deras hem på gångavstånd till depåområdet Grand Stand, pubar och Douglas centrum. Frukost, sänglinnen och handduk ingår. Hos vissa värdfamiljer blir vi serverade frukost medan vi hos andra får förse oss själva ur familjens kylskåp. Husdjur som hund/katt förekommer i de flesta hemmen. Enkelsängar, delbara dubbelsängar och icke delbara dubbelsängar förekommer. Guiden fördelar bäddarna efter önskemål och tillgång på bästa sätt. Åtta nätter stannar vi på den vackra ön. 

Körvana och upplägg av körning t o r Isle of Man
God vana vid att köra motorcykel krävs. Du ska kunna köra i grupp i tätare trafik och med ett högre tempo än i Sverige. Dagsetapper på ca 60 mil i Tyskland/Holland och ca 50 mil England i vänstertrafik ingår i resrutten. Under resdagarna kommer vi att dela upp oss i mindre grupper på ca 2-5 motorcyklar för att få ett bättre flyt i körningen. Önskar man att åka själv mellan färjorna så går det också bra.

På denna resa får resenärerna ett klockslag när man skall träffa guiden vid nästa färja, sedan väljer man själva inom gruppen vilken väg man vill åka. Varje resenär ansvarar för sin egen fart och körsätt, detta är normalt sätt inga problem. Det är mycket viktigt att man använder lyse och blinkers på Autobahn. I händelse av en olycka, trasig hoj osv. som gör att man inte hinner till färjan kan man kanske komma med färjan dagen efter. Det finns dock inga garantier, särskilt inte på färjan till och från Liverpool. Det är många som vill över till Isle of Man samtidigt, kom i god tid! Se till att din motorcykel är servad och i gott skick med bra slitdelar, däck, belysning mm. före avfärd.  

Deltagarens ansvar
- Giltigt körkort och pass. 
- Medtag bevis om reseförsäkring (genom hemförsäkring eller vid kortbetalning). 
Försäkringskassans sjukförsäkringskort bör du ha med dig
- Registreringsbevis i original och MC-försäkringsbevis.  

Vackra vyer och spännande historia
Isle of Man är en fantastisk ö som förutom motorevenemangen har massor att visa upp. Mellan alla race finns tid för att utforska ön. Ön är 572 km² och från norr till söder är det inte mer än 52 km och största bredd är 22 km. Isle of Man är inte med i EU och har egen valuta. Naturen är fantastisk med slingrande vägar och vackra landskap. Öns historia sträcker sig långt tillbaka. Bland annat har nordiska vikingar härjat här. Det finns många och intressanta historiska byggnader välbevarade. Annat som är värt att besöka är de välutrustade motormuseum som finns. 

Vår guide på Isle of Man
Frågor? Kontakta guiden Maria Ericsson, telefon: 070-651 81 90 , e-post. 

Vem är Maria Ericsson?
Isle of Man är en smaragd i den Irländska sjön! Marias första resa som SMC-guide var till öns TT-race 2015. Hon bor numera i Trollhättan, men är ursprungligen sörmlänning. Kört hoj har Maria gjort sedan hon var 16 år och intresset har inte svalnat. Nu kör hon en KTM 1090 Adventure och tycker fortfarande att det är fantastiskt kul att köra motorcykel. Det ger en skön känsla av välbefinnande att utforska nya vägar, hitta nya fik eller bara finna natursköna platser. Intresset för motorcyklar har följt Maria genom livet. Alla möten med hojfolk och mängden av olika bågar förgyller livet. Uppdraget som guide ser jag som ansvarsfullt men även som en utmaning samt en fantastisk möjlighet att träffa förväntansfulla och positiva hojåkare. 


I år guidar Maria Eriksson våra deltagare på resorna till Isle of Man. 





Världens mest mytomspunna bana är sex mil lång landsväg som du själv sannolikt kör minst en gång under veckan på Isle of Man.

 


Classic racing är hur kul som helst att titta på!

 


Kultur och vacker natur finns det också tid för på ön.

 


Fikastopp vid The Sound på öns sydspets.

 


Race i Jurby.

 


Vackra vyer finns det gott om. 

 


Man får gå runt i depån mellan racen. 

 


Gillar du veterantåg? Det finns tre olika sträckor du kan testa på ön,

 


Maria hjälper dig att hitta dolda skatter på ön som t ex detta vattenfall.

 


Utsikt från Grand stand mot Douglas, huvudstaden där vi bor.