Annonser

 

Isle of Man TT races 29 maj-13 juni

2017-10-27
Häng med på en unik tävlingsvecka på en unik tävlingsbana med upplevelser som du kommer att minnas länge. Isle of Man lämnar ingen oberörd: Smått chockad och småleende står du i den kraftigt lutande backen nedför Brayhill och undrar hur det är möjligt att här åka 290km/h mitt i stan med en Superbike. Det är helt enkelt ofattbart. All annan racing du sett i ditt liv bleknar - IoM TT-Races som går på en sex mil lång landsväg är unikt i hela världen! Lägg sedan till allt annat som händer på denna mycket vackra gröna ö under vår vistelse där. Dragracing, motocross, märkesträffar, uppvisningar och mycket mera. Isle of Man TT-Races är en fantastisk upplevelse på en vykortsvacker ö som lockar raceintresserade från hela världen. Vi bor i Homestay i huvudstaden Douglas – alltså hemma hos en Manx-familj som tar hand om dig på bästa sätt. Du bor fem minuters promenad från banan. Vi reser med tre olika färjor till och från Isle of Man. Ta chansen och häng med oss till Isle of Man!

Resan genomförd!

Reseprofil

Klicka här så kommer du till beskrivningen av resans profil för Mat & Dryck, Kultur, MC-körning och Natur.

 

Pris
Förare: 17 800 kronor
Passagerare: 14 300 kronor

I priset ingår
- Färja Göteborg-Kiel t o r i 2-bäddshytt, inklusive frukost och middagsbuffé på bägge resor samt MC
- Färja Hoek van Holland-Harwich t o r i 2-bäddshytt inklusive frukost på bägge resorna samt MC
- Färja England-Isle of Man t o r inklusive MC, cirka 3 timmar
- Tio nätter boende i Homestays/ B&B inklusive frukost, sänglinne och handduk.
- Cirka en timmes möte i Hailwood Center vid depån där vi får möta intressanta personer runt tävlingarna. Mötet brukar vara mycket intressant och uppskattat.
- Ett varv runt race-banan i taxibuss, där vi får inblick av lokala personer som berättar om hur det är att tävla på denna unika och ultrasnabba bana.
- En hotellnatt med frukost i Liverpool på hemresan.
- Guidning

I priset ingår inte
- Övrig mat och dryck
- Bensin
- Försäkringar

Tävlingarna på Isle of Man
Du kommer att få se minst en träningsdag och samtliga fyra tävlingsdagar, det körs flera race varje dag. Det är tävling varannan dag, dagarna där emellan är reservdagar i händelse av omkastning i tävlingsprogrammet på grund av väder eller andra yttre omständigheter. Ett kortare träningspass brukar genomföras på tävlingsdagarna efter att racen är avslutade. Lördagen innan vi åker hem så är det dessutom tävlingar med masstart på en kortare bana på södra delen av ön.

Mellan racen kan du strosa runt i den öppna depån som inte kostar en spänn och kolla in toppstallens förberedelser och kanske få några ord med några av förarna, handla TT-souvernier i parti och minut och avsluta med en kall pint och en bit mat i depåområdet. Banvarvet är hela 60 km långt och varvrekordet med en superbike innehas av Michael Dunlop 16.53 min./ 214 km/snitt!

Var du vill stå utmed varvet för att titta på racen avgör du själv, det finns massor att välja på och 99 procent av ställena är gratis. På andra kan det kosta några pund, med då finns det oftast tillgång till mat och toalett. Önskar man sitta på grandstandläktaren någon tävlingsdag kan det vara bra med förköp. Övriga läktarbiljetter brukar kunna köpas på plats på om man är morgonpigg.

Tävlingsklasserna är lightweight/ twin typ Kawa Er-600, supersport/ 600 trimmat, superstock/ 1000 standard, superbike/ 1000 trimmat och sidecar/ 600 trimmat samt TT-Zero. I varje klass är det ca 60-80 deltagare, så det blir sällan tyst utefter det långa varvet. Stora klasserna kör 6 varv! Under varje tävlingsdag så är det fler race som genomförs. Läs mer om tävlingarna på den officiella hemsidan 

Boendet på Isle of Man
Vi bor centralt i huvudorten Douglas. Boendeformen är B&B/Homestay hos våra trevliga värdfamiljer i deras radhus/villor. Samtliga ligger på gångavstånd till såväl depån som fina åskådarplatser och kvällspartyn på strandpromenaden. Sänglinne, frukost och handduk ingår. Hos vissa familjer blir man serverad frukost (kontinental eller engelsk) medan man hos andra får förse sig själv i familjens kylskåp pga att de själva jobbar. Är man sugen på att ta ett varv på TT-banans sträckning så går det alldeles utmärkt, bästa tiden är mellan kl. 6-7 på morgonen. Då är man tillbaks lagom till frukosten som serveras ca kl.08.00 på sitt B&B.

Husdjur som katt/ hund förekommer hos de flesta. På denna resa finns sällan möjlighet att få enkelrum. Delat boende i enkelsängar, delbara dubbelsängar och icke delbara dubbelsängar förekommer, det brukar sällan vara ett problem. Guiden fördelar bäddarna efter önskemål och tillgång på bästa sätt och lägger ned mycket kraft på att få till boendelistan ut efter par, kompisgäng och liknande.  Vi stannar tio nätter på denna gröna, kuperade vackra ö i Irländska sjön. Sammandrag ifrån dagens tävlingar brukar sändas kl.21.00 på tv, detta kan man oftast se på någon lokal pub eller i öltältet vid depån. Gemensamma aktiviteter såsom fikaställen, restaurangbesök, utflyktsmål mm kommer ni att få info om fortlöpande av guiden,  det finns massor att uppleva utöver racingen.

Resväg och färjor
Resan börjar vid Stena Lines Tysklandsterminal på eftermiddagen tisdagen 29 maj kl. 17:00  i Göteborg och avslutas på morgonen onsdagen 13 juni kl. 09:00 på samma plats.

Vi åker med nattfärjan till Kiel. På onsdagen delar vi upp oss i mindre grupper och kör 60 mil till Hoek van Holland i Nederländerna. Där väntar nästa nattfärja som tar oss till Harwich i England. På torsdagen kör vi ca 45 mil genom England till Liverpool. Där tar vi katamaranen som tar tre timmar innan vi äntligen är framme kl. 22:00 på den mytomspunna ön Isle of Man. Alla boenden ligger inom 5 minuters väg från terminalen.

Vi stannar på Isle of Man tio nätter. Söndag 10 juni kl. 15:00 så lämnar vi IoM och kör samma väg tillbaka till Göteborg. När vi rullat av färjan i Liverpool kl. 17:45 så kommer vi denna natt att bo på ett närliggande hotell innan vi dagen efter beger oss mot Harwich. För de som är Beatles-intresserade finns ett museum inom räckhåll som kan besökas innan man styr framhjulet mot Harwich.

Körvana och upplägg av körning t o r Isle of Man
Det är högst lämpligt att du som resenär har god vana vid att köra motorcykel, detta är ingen lämplig resa om du är ovan att köra hoj. Du ska kunna köra i grupp i tätare trafik och med ett högre tempo än i Sverige. Dagsetapper på ca 60 mil i Tyskland/Holland och ca 50 mil i England med vänstertrafik ingår i resrutten. Trafikenintensiteten i Holland och England är bitvis mycket hög. Du skall ha förmågan att klara av att köra 130 km/h under långa perioder.

Under resdagarna kommer vi att dela upp oss i mindre grupper på ca 4-5 personer för att få ett bättre flyt i körningen.  På denna resa får resenärerna ett klockslag när man skall träffa guiden vid nästa färja, den rakaste vägen är att rekommendera i Tyskland/ Holland därför att det tar tid att förflytta sig pga väder, vind och trafikintensitet. Varje resenär ansvarar för sin egen fart och körsätt, detta är normalt sätt inga problem. 

Deltagarnas ansvar
- Giltigt körkort
- Giltigt pass
- Reseförsäkring, kontrollera rese- och avbokningsskydd
-
 Registreringsbevis i original
- MC-försäkring
- Försäkringskassans sjukförsäkringskort

Frågor om resan
Kontakta guiden
 Fredrik Löfberg, 0730-511726 

Vem är Fredrik Löfberg
I det civila så jobbar jag som låssmed/säkerhetstekniker i Eskilstuna med omnejd. Jag började åka hoj 1980 på en alldeles ny röd Suzuki Gp 125:a. Jag blev så biten av att åka hoj att jag sedan dess aldrig har slutat. Mitt andra stora intresse är dykning, det är en bra motvikt till farten som hojåkande innebär, dykning kan vara väldigt spännande, intressant och rofyllt i vår annars så stressiga vardag. 

En stor anledning till att mitt intresse för motorcyklar har övergått till en viktig del av mitt liv är den unika kamratskapen ibland hojåkare. Denna kamratskap är en betydande anledning till att jag genom åren åkt på massor av resor med hoj. Allt ifrån många semesterresor med packning och skjuts runt Europa, motions- enduro i Spanska bergen, Ränneslätts-lopp, offroadkörning och inte att förglömma SMC Travels fantastiska grusresor Til Tops. Nyfikenheten och möjligheten till att ha kört olika typer av hojar har gjort att mitt intresse hela tiden har växt. Efter att jag och en kompis arrangerat mc-resor till Färöarna 2012 och 2013 för SMC Travel så kom en förfrågan ifrån kansliet om jag var intresserad av att ta över som guide på resan till Isle of Man TT där jag varit tidigare. Ett sådant erbjudande var svårt att tacka nej till. Isle of Man TT är en makalös tävling och en mycket vacker ö med massor av sevärdheter som måste upplevas någon gång i MC-livet. Att jag nu har fått möjlighet att guida ett gäng entusiastiska SMCare dit varje år ser jag som ett kul och ansvarsfullt uppdrag.

Mitt mål med resan är att förmedla den glädje och upplevelse det innebär att resa och upptäcka nya platser tillsammans på hoj. Oavsett om man är en ganska färsk motorcyklist eller erfaren räv så finns det alltid saker man kan lära av varandra.  Efter resan vill jag att alla skall känna sig nöjda och fulla av intryck på ett sådant sätt att man kanske funderar på att hänga med på fler av SMC Travels fina resor. 

 

Klicka på bilderna för större format

The TT course - sex mil med många klassiska platser att se på race

 

 


Vi har en svensk som tävlar-Björn Gunnarsson. Här kommer han i Gooseneck. 

 

 


TT-gänget 2017

 

 


Så här nära är det till banan!

 

 


Någon ledig tävlingsdag är en fika vid the Sound ett måste!

 

 


Att besöka Joey Dunlops staty vid Bungalow är ett annat måste på IoM. 

 

 


I staden Peel finns mycket att se.