Skyddsutrustning

Det finns ingen lag som kräver att man använder skyddsutrustning utöver hjälm men för din egen säkerhet ska du alltid använda heltäckande skyddskläder av läder eller textil med CE-godkända skydd. Komplettera med ett par rejäla skor och handskar. SMC rekommenderar även ryggskydd, vilket är ett effektivt skydd för att minska risken för allvarliga skador. Även bröstskydd är något som börjar användas av motorcyklister. Under 2020 fattades beslut om ny standard för personlig skyddsutrustning.

Den nya standarden
Att få fram en ny standard för MC-kläder har varit nödvändigt eftersom EU antog en ny förordning för personlig skyddsutrustning som började gälla 2018. Vilka krav som ska gälla och tester som ska genomföras för olika nivåer bestäms i förordningen. MC-utrustning motsvarar nivå 2 i förordningen vilket betyder att all utrustning ska testas och godkännas av ett oberoende testhus innan den får CE-märkas och börja säljas. Det handlar om fem nya standarder för fem olika säkerhetsnivåer.  Dessa fem nya standarder har utvecklats utifrån olika motorcyklisters behov som varierar beroende på var man bor och hur man kör MC.

Till skillnad mot tidigare testas hela plagget, inte bara skydden och på särskilt utsatta områden på plaggen. Material som kan komma i kontakt med huden måste även testas för pH värde och Azo dyes. En särskild märkning – ett pictogram- ska finnas i fodret i varje plagg som informerar konsumenten om vad klassificeringen betyder och vilka särskilda krav som finns för skyddsutrustningen. Dessutom ska instruktioner om hur plagget vårdas finnas i plagget.  På CE märket, som måste framgå i produkten, står vilken klass plagget klarar. Instruktioner om vad märkningen betyder måste finnas med plagget, vanligast som en tryckt folder fäst vid plagget.

Vad betyder förkortningar och klassificeringarna?
C= rent stötskydd, till exempel skyddsväst, plagg/produkt som endast håller skydden på plats. Ger inte fullständigt minimiskydd varför komplettering med slitskydd enligt B rekommenderas. 

B= rent slitskydd (inget stötskydd), till exempel jeans och jackor. Ger inte fullständigt skydd varför komplettering med stötskydd enligt C rekommenderas. 

A= Lägsta nivån, plaggen testas för stötar och nötning. Material och tester uppfyller lägre standard och krav än AA och AAA. 

AA= Mellan nivån, plaggen testas för stötar och nötning. Materialet och tester uppfyller högre standard än A men mindre än AAA.

AAA= Högsta nivån, helt eller delat ställ. Högsta möjliga skydd, plaggen testas för penetrering, stötar och nötning. Materialet och tester uppfyller högre standard än A och AA.

Inget krav på användning
Standardiseringen innebär inget krav att MC-förare ska använda skyddsutrustning, däremot ställs nya skärpta krav på vad utrustningen ska klara av. Utöver dessa standarder finns separata standarder för rygg- och bröstskydd, handskar och stövlar. SMC vet genom enkätundersökningar att en majoritet av våra medlemmar använder heltäckande skyddsutrustning och ryggskydd varje gång man sätter sig på hojen. Man är helt enkelt väl medveten om konsekvenserna och samtidigt är det ett krav från många försäkringsbolag.

SMC hoppas att den nya standarden kommer att innebära personlig skyddsutrustning som ger ett förbättrat skydd om olyckor sker. Enstaka produkter som uppfyller tidigare krav och har placerats på marknaden före 21 april 2019 får fortfarande att säljas. Inga plagg har fått föras in till EU sedan 21 april 2019 om de inte överensstämmer med EU-förordningen.

Läs SMCs infoblad om skyddsutrustning.

Airbag i skyddsutrustningen
Allt fler väljer att köra med airbag i skyddsutrustningen eller som väst. SMC har inte hittat någon statistik som visar effekten av detta. Inom MC-sport är det ett krav och det finns uppgifter om att skador på nyckelben minskat dramatiskt sedan man införde krav på airbag. FortNine har en information på Youtube om hur airbag funkar.  

Har skyddskläder någon effekt?
Den australiska rapporten Motorcycle protective clothing; protection from injury or just the weather 2011, visar att användning av skyddsutrustning ger en betydligt mindre risk för sjukhusvård. Om skyddsutrustningen innehåller godkända skydd minskade risken ytterligare för skador. Inget framkom i studien som visar att skydden skulle medföra frakturer. Även om motorcyklister använde kraftiga stövlar (och inte MC-stövlar) minskade det skaderisken betydligt jämfört med att använda skor. Samma förhållande gäller om man  använder handskar utan skydd. Studien visade också att omkring en fjärdedel av skyddsutrustningarna slets sönder vid kraschen. Rapporten.

I Australien har man gjort tester på hur värme påverkar en MC-förare. Den här filmen visar hur viktigt det är att dricka vatten, ta raster och vara medveten om människans begränsningar vid stark värme. Den förklarar också varför vi motorcyklister alltid vill vara i rörelse och inte stå still i köer. Motorcycle clothing 29 mars 2016. 

Hur bra är kevlarjeans för MC-bruk? Det testades i MC-Folket 7/2014. 

Så här ser pictogrammen ut och detta är vad de betyder


C = stötskydd. U= undergarment O = overgarment


B = rent slitskydd


A= Lägsta nivån, plaggen testas för stötar och nötning.


AA= Mellan nivån, plaggen testas för stötar och nötning.


AAA= Högsta nivån, helt eller delat ställ. Högsta möjliga skydd, plaggen testas för penetrering, stötar och nötning.