Trafikverkets årliga enkät om trafiksäkerhet har publicerats

2020-11-26

Varje år genomför Trafikverket en enkät om trafiksäkerhet i Sverige för att se hur befolkningen uppfattar trafiksäkerheten i landet men även för att se vad vi som bor här anser vara de viktigaste punkterna för trafiksäkerheten Sveriges MotorCyklister har sammanfattat det viktigaste för motorcyklisterna.

Trafikverket har även i år genomfört en enkätundersökning befolkningens syn på trafiksäkerhet dess viktigaste faktorerna. De viktigaste punkterna enligt undersökning är nykterhet, att inte använda mobilen medan man kör och att använda bilbälte. Dessutom har undersökningen också visat ett vårt resande har påverkats avsevärt på grund av covid-19. Fler har använt sina egna fordon och resandet med kollektivtrafiken framförallt i våra storstadsområden har sjunkit drastiskt.

Det är förstås en glädjande nyhet att nykterhet i trafiken med stor marginal anses vara den viktigaste punkten vad gäller trafiksäkerheten på våra vägar. Enligt SMC:s studie om trafiksäkerhet för motorcyklister har motorcyklisterna bättre attityd till alkohol eller droger än bilisterna. Över 70 % av motorcyklisterna efterlyser hårdare påföljder för rattfylleri.

Hastighetssänkning
Att sänka hastigheten är inte den viktigaste åtgärden i undersökningen för en ökad trafiksäkerhet och det finns ett tydligt utfall beroende på ålder och vart man bor i landet. Hastighetssänkningarna som har genomförts runtom i landet har kritiserats hårt av inte bara Sveriges MotorCyklister men även av kommuner och regioner som påpekar en sämre tillgänglighet och vill se andra åtgärder såsom en förbättrad väghållning för att öka trafiksäkerheten.

Enligt undersökningen finns det en bred acceptans för sänkta hastigheter och bättre kontroll av efterlevnaden av hastighetsgränserna i tätort och vid övergångsställen. Den acceptansen sjunker dock avsevärd för hastighetssänkningar på högtrafikerade 90-vägar som saknar mittseparering. Bara runt 50 % av alla som svarade anser det som rimligt att sänka hastigheterna och acceptansens är högre bland framförallt äldre och kvinnor.

Det är en bild som också delas av motorcyklisterna enligt SMC:s undersökning från 2013. En majoritet menar att det är rimligt med 30 km i timmen för att skydda fotgängare och andra oskyddade trafikanter på vägar med mycket trafik och övergångsställen i tätorter. I den undersökningen svarade över 50 % också att man någon gång har kört över 30 km i timmen över angiven hastighetsgräns. Undersökningen konkluderade att motorcyklisternas hastighetsefterlevnad är sämre än bilisternas även om drygt hälften i den undersökningen som ägde både bil och MC uppgav att de i stort sett körde med lägre hastighet på MC än i bil

Viktigt att veta
Du som inte fått någon enkät eller aldrig hört talas om enkäten förr undrar säkert hur den har genomförts. Det görs ett slumpmässigt urval av befolkningen i åldrarna mellan 16 och 84 år enligt befolkningsregistret och Trafikverkets regionindelning. Totalt har 6700 personer svarat på enkäten med en svarsfrekvens på 49,9%.

Undersökningen fokuserar på de största trafikantgrupperna. MC och moped behandlas under ”annat transportmedel” då ca. 0,2 % av den totala transporten i landet genomförs på MC.

Ladda ner hela enkätundersökningen här
Läs gärna mer om SMC:s undersökningar gällande hastighet och trafiksäkerhet för motorcyklisterna