Lisa kämpar vidare för att få ta MC-kort!

2020-03-30

Kommer du ihåg Lisa som SMC berättade om hösten 2019? Lisa vill ta körkort men måste p g a funktionshinder köra en automatväxlad MC. Det finns ingen trafikskola i landet som kan erbjuda detta och hon är inte heller välkommen att övningsköra med sin egen MC på trafikskola och i riskutbildning med sin egen MC. Hennes MC räknas varken som A eller A2 vid körprov. SMC hjälpte Lisa att ansöka om dispens som avslogs av Transportstyrelsen. SMC hjälpte Lisa att överklaga till Förvaltningsrätten som också avslog hennes dispensansökan. Nu har Lisa med hjälp av SMC överklagat till Kammarrätten.

Bakgrund
Lisa är en tjej som fyllde 24 år i slutet av 2019, vilket gör att hon nu kan ta körkort för tung MC. På grund av ett funktionshinder efter en stroke har hon köpt en automatväxlad MC som passar henne och som hon klarar att köra. Tyvärr har hon inte kunnat börja köra i trafikskola eftersom det inte finns någon som kan erbjuda en automatväxlad MC. Trafikskolorna tar inte heller emot elever på egna motorcyklar. Lisa får inte heller köra upp på sin egen motorcykel eftersom den efter 1 januari 2019 har 9,7 kW för lite för att räknas som en A-motorcykel vid körprov. SMC har hjälpt Lisa att söka dispens från Transportstyrelsen för att köra upp på hojen men hon fick avslag. Hon har därefter överklagat till Förvaltningsrätten för att kunna ta MC-körkort på sin egen MC vilket är hennes enda möjlighet att få A-kort. Läs mer i tidigare artikel. https://www.svmc.se/smc/Nyheter/Nya-effektkrav-stoppar-Lisa-fran-MC-kort/


Ingen har tittat på varför dispens söks
Det Lisa framför i överklagandet till Kammarrätten är att varken Transportstyrelsen eller Förvaltningsrätten brytt sig om att utreda varför hon ansöker om dispens. Varken Transportstyrelsen eller förvaltningsrätten har ens tagit upp möjligheten som enskilda har att söka dispens och vad som skulle krävas för att få det.  Varken Transportstyrelsen eller Förvaltningsrätten har bemött att beslutet strider mot svensk diskrimineringslagstiftning och de transportpolitiska funktionsmålen vilket är orsaken till att Lisa ansöker om dispens.

Det enda argumentet som kommer från Transportstyrelsen och Förvaltningsrätten är att motorcykeln har 9,7 kW för lite och därför inte får användas vid körprov – trots att den var godkänd även för detta till och med 31 december 2018.

 

Varför strider beslutet mot diskrimineringslagen?
Även om det inte är en mänsklig rättighet att köra motorcykel finns en rad förbud mot diskriminering inom nationell och internationell lag.  Bestämmelserna i direktivet och svenska föreskrifter är inte diskriminerande i sig men i Lisas fall blir detta fallet eftersom hennes dispensansökan p g a ett livslångt funktionshinder överhuvudtaget inte utreds. Det gör att hon och andra handikappade personer inte kan nyttja samma rättigheter som personer utan handikapp.  

 

Varför strider beslutet mot instruktion för Transportstyrelsen och de transportpolitiska målen?
Instruktion för Transportstyrelsen säger att myndighetens huvuduppgift är att svara för regelgivning, tillståndsprövning och tillsyn inom transportområdet och verka för att de transportpolitiska målen uppnås. De ska också se till att de regelverk och rutiner som myndigheten disponerar över är kostnadseffektiva och enkla för medborgare och företag.  Det transportpolitiska funktionsmålet säger att ”transportsystemets utformning, funktion och användning ska medverka till att ge alla en grundläggande tillgänglighet med god kvalitet och användbarhet samt bidra till utvecklingskraft i hela landet. Transportsystemet ska vara jämställt, det vill säga likvärdigt svara mot kvinnors respektive mäns transportbehov. Transportsystemet ska också utformas så att det är användbart för personer med funktionshinder och så att barns säkerhet och rörelsefrihet ökar.”

I överklagandet framförs att Transportstyrelsen har möjlighet att uppfylla funktionsmålet genom att bevilja dispens till Lisa och andra personer som av olika skäl ansöker om dispens för att kunna ta körkort trots handikapp.

 

Återförvisa eller skicka ärendet till EU-domstolen?
Överklagandet avslutas med en begäran om att dispensansökan återförvisas till en lägre instans där man utreder den på riktigt. Ett annat alternativ är att överklagandet skickas vidare till EU-domstolen.  SMC har hjälpt Lisa med detta och kommer att fortsätta kämpa för att hon ska kunna ta sitt efterlängtade A-kort. 

 

 

 


Lisa och hennes motorcykel