Dålig syn är ett allvarligt problem i trafiken

2017-10-12

Dålig syn bland trafikanter är ett globalt problem. Enligt en svensk undersökning har var åttonde person person med B-körkort så dålig syn att de inte skulle få ta körkort idag. Skådespelaren Michael Fassbender som engagerar sig i FIAs trafiksäkerhetskampanj #3500LIVES uppmanar alla att kolla sin syn regelbundet.

Enligt en undersökning som Synoptik gjorde förra året har var åttonde person med B-körkort, cirka 775.000, så dålig syn att de inte skulle få ta körkort idag. Fler än 1,3 miljoner som har B-körkort börjar se oskarpt redan på två meters avstånd och utgör därför en direkt trafikfara.  Den 19 oktober erbjuder Synoptik och Bilprovningen cirka 2 000 bilister att testa sin syn samtidigt som fordonet besiktas på Bilprovningen. Läs mer här.

Problemet med dålig syn hos trafikanter är globalt. Idag släpper FIA en ny #3500LIVES-kampanjvideo med skådespelaren Michael Fassbender för att illustrera den gyllene regeln "kontrollera din syn". Regeln handlar att alla trafikanter regelbundet ska kontrollera sin syn och ha lämpliga glasögon när de kör. Synen är verkligen avgörande för de beslut som trafikanterna gör på vägen. Dålig syn kan öka reaktionstiden och riskerar att sätta både föraren och andra i fara. Tyvärr är allmänhetens medvetenhet om detta låg och tillgången till kvalitetsglasögon är fortfarande begränsad i många regioner i världen.

FIA:s  globala kampanj #3500LIVES, med olika budskap för ökad trafiksäkerhet, trafiksäkerhet har pågått sedan mars 2017.
Varje år förlorar 1,25 miljoner människor livet, över hela världen, på grund av trafikolyckor. Detta innebär 3500 människor som dödas varje dag, varav 500 är barn. Ungdomar är särskilt drabbade då trafikolyckor är den främsta dödsorsaken för 15 till 29-åringar i världen. För att ta itu med denna utmaning har FIA samarbetat med ett reklamföretag och fått stöd från 13 världsberömda ambassadörer från sport-, musik- och filmindustrin. Genom ett konkret och positivt tillvägagångssätt vill #3500LIVES kampanjen öka medvetenheten och uppmana alla trafikanter att anta enkla, lättanvända och effektiva regler. Hittills har kampanjen varit synlig i över 900 städer, i mer än 75 länder.