SMC talar på IfZ-konferensen

2016-08-04

Vartannat år arrangeras en konferens om MC-säkerhet i Köln i samband med mässan Intermot. Programmen innehåller alltid spännande nyheter från tillverkare, forskningsinstitut, organisationer och myndigheter i hela världen. I år handlar det bland annat om intelligenta transportsystem, kurvteknik och MC-simulatorer. Bland alla föreläsare i år finns även Maria Nordqvist, SMC, som ska föredra studien "Definition av ett säkert räcke för motorcyklister". Det är stort för SMC!

Maria Nordqvist, SMC, Göran Fredriksson SVBRF och Jan Wenäll skrev litteraturstudien "Definition av ett säkert räcke för motorcyklister" 2015. En workshop hölls under 2015 där forskare från Tyskland och USA bjöds in för att berätta om hur räcken kan bli säkrare för dem som kör MC. Alla tänkbara intressenter i Sverige bjöds in till workshopen. Rapporten översattes till engelska och den har väckt stort intresse hos andra länders vägmyndigheter och organisationer som arbetar med vägsäkerhet. Rapporten innehåller en klassifikationstabell som beskriver vilka räcken som utgör lägst skaderisk för MC-förare. SMC fick bidrag till studien av Skyltfonden och ett uppdrag var att studera forskning och statistik från hela världen, därför finns en mycket omfattande källhänvisning i slutet av dokumentet. 

Definition av ett säkert räcke för motorcyklister, svenska.

Definition of a safe barrier for motorcyclists, English. 

IfZ-konferensen hålls 3-4 oktober i anslutning till mässan i Köln. Hela programmet finns här. Alla är välkomna att delta! Priset är €525 (studenter €280). I priset ingår fika, lunch, kvällsunderhållning och dokumentation. 

MC-mässan INTERMOT hålls 5-9 oktober, 4 oktober är mässan öppen för press.

 


IFZ är ett tyskt institutet som arbetar enbart med säkerhet för MC och moped. Klicka på bilden för att komma till deras hemsida. 


Ett räcke med MPS, Motorcyclists Protection System, är enligt studien allra säkrast för MC, oavsett om man sitter på hojen vid kollision eller glider in i räcket. 


Vajerräcken ses som den sämsta räckestypen i studien, oavsett om man sitter på MC vid kollision eller glider in i det.