P-strategin klubbades igenom

2016-06-28

P-strategin för Stockholms stad klubbades till sist igenom måndag 27 juni vid ett extra insatt Kommunfullmäktigemöte. Förslaget hade inte ändrats med ett enda ord, återremissen blev i verkligheten bara en formalitet. SMC och MC-Folket fanns med på läktaren och förvånades över den låga nivån på debatten. Ett ljus i mörkret är att trafikborgarrådet Daniel Helldén lovade att utvärdera effekten av P-strategin för motorcyklister i höst. Alla invånare i Stockholms stad har också möjlighet att överklaga beslutet. Det var en dyster dag, främst för pendlarna i Stockholm men även för svensk motorcyklism.

Jesper Christensen, SMC, och Olle Henriksson, ordförande i SMC Stockholm fanns på plats under fullmäktigemötet där beslutet fattades. Det faktum att återremissen inte lett till några förändringar beklagades av oppositionen. 
- Det var en tragedi, en fars där majoritetens politiker inte svarade på frågorna  som ställdes. Man rundade frågan om varför ingen utredning gjorts för MC och moped med att en utlova en utvärdering av konsekvenserna för MC-och mopedförare  i höst, sa Jesper Christensen efter mötet. Han lovade också att SMC fortsätter att jobba med frågan.  Jesper var minst sagt upprörd över den demokratiska processen som föregick beslutet i Stockholms stad vilket framgår tydligt av filmen nedan.  

 

Vi kämpar vidare

Det har blivit uppenbart under våra kontakter med politiker i majoriteten och tjänstemän i Stockholms stad att man tror att MC-parkeringarna endast är besöksparkeringar.  Det finns inget underlag överhuvudtaget som rör MC och moped klass I. SMC och SMC Stockholm behöver fakta för att visa att parkeringarna främst används för pendling. Därför är det viktigt att alla ni som pendlar och parkerar med motorcykel eller moped klass I i centrala Stockholm uppmanas att fortsätta att dokumentera utnyttjandet av parkeringen genom foton och klockslag. Vi har fått massor av bra bilder vilket vi tackar för!  Läs mer här. 

Överklaga beslutet

Alla som är bosatta i Stockholms stad kan överklaga beslutet genom kommunalbesvär, även kallat laglighetsprövning. Man kan överklaga om man anser att beslutet inte tillkommit på rätt sätt, om man anser att kommunen överskridit sina befogenheter och om beslutet strider mot lag eller författning (kommunallagen)

Du som bor i Stockholm och vill överklaga gör så här:
1. Skriv en skrivelse där du förklarar varför beslutet är fel och varför. Beskriv hur du vill att beslutet ska ändras, t ex genom att slopa införande av avgift för MC och moped klass I eftersom underlag saknas.

2. Ange ärendenummer som du överklagar: "Utlåtande 2016:103 RVII (Dnr 171-672/2016) Parkeringsstrategi och plan för gatuparkeringInvesteringar för genomförande av plan för gatuparkering." Protokollet från mötet publiceras fredag 1 juli på Stockholms stads hemsida. Beslutet måste överklagas inom tre veckor.  
Förslag till ett överklagande. Du lägger till/drar ifrån det du tycker ska ändras. 

3. Skicka eller lämna in ditt överklagande via snigelpost senast 22 juli till:
KS/KS Kansli, Stadshuset, 105 35 STOCKHOLM 

Kan regeringen förtydliga att MC och moped förtjänar en plats i trafikplaneringen?

SMC har genom åren uppvaktat Näringsdepartementet ett antal gånger i parkeringsfrågan. Vi har denna vecka skickat en skrivelse till tre politiskt tillsatta tjänstemän runt infrastrukturminister Anna Johansson (s) och bett om hjälp i P-frågan och att MC och moped klass I inte ska negligeras i trafikplanering. 

Regeringen delar ut två miljarder kronor till ett antal kommuner i syfte att skapa hållbara städer. Stockholm är en av de städer som fått bidrag. En motprestation från kommunerna är att man till exempel skapar parkeringsstrategier. SMC ber regeringen att bland annat uppmärksamma detta och förtydliga att även motorcyklar och mopeder är en del i en hållbar stad med behov av parkering.  SMC ber regeringen att upmärksamma kommuner och Trafikverket på att inkludera MC och mopeder i trafikplaneringen. Vi ber om hjälp att ändra regelverket för parkering av MC och moped klass I. Vi har bifogat domar som visar det oklara rättsläget, vi har visat på frågeställningar SMC skickat till regeringen och det som skickats in av Transportstyrelsen. Det är hög tid att agera i frågan om MC-parkeringar! 

P-avgifter i andra kommuner

P-avgifterna för motorcyklar och mopeder sprider sig tyvärr ut över landet. Lunds kommun leder nu avgiftsligan. Varje MC och moped klass I som parkerar i en ruta ska betala 22 kronor per timme. SMC har efterlyst underlaget till denna avgift och ifrågasatt nivån. Vi väntar på svar. Lunds kommun

Södertälje har investerat i P-systemet Pqlip som är helt MC-anpassat. Kommunen passar samtidigt på att införa landets näst högsta avgift för MC, 15-20 kronor per timme. Södertälje kommun

Medborgarförslag

I många kommuner kan invånarna lämna in medborgarförslag. Man kan t ex föreslå att kommunerna inför gratis parkering för motorcyklar och moped klass I. Undersök om din kommun tar emot medborgarförslag, formulera ett bra förslag och gör din kommun uppmärksam på tvåhjuliga motorfordon.  

Använd sociala media

En medlem tipsade om att twittra till de berörda politikerna i Stockholm och förklara missnöjet.  Det är självklart en bra idé. 

Twitteradresser till majoritetens politiker i Trafiknämnden i Stockholms stad.
Daniel Helldén:  @DanielHellden  
Jan Valeskog (s):  @Jvanadiss
Lorena Delgado (v): lorena_dv
Sissela Nordling Blanco (fi): @SisselaNB

Varje politiskt parti har en Facebooksida där man kan skriva inlägg:
Miljöpartiet i Stockholm
Socialdemokraterna i Stockholm 
Vänsterpartiet 
Feministiskt initiativ 


En av många bilder som skickats in till parkering@svmc.se