MC-industrin introducerar kvalitetscertifiering för fortbildning

2016-11-22

Motorcyklister går en inledande förarutbildning för att få sin körkortsbehörighet, men för många motorcyklister är detta inte tillräckligt. De vill fortbilda sig och bli ännu bättre förare genom att gå kurser och fortbildningar. Men, hur vet man vilka utbildningsleverantörer man ska välja? ACEM, den europeiska organisationen för MC-tillverkare, har tillsammans med den tyska Trafiksäkerhetsrådet DVR, lanserat en ny europeisk kvalitetscertifiering för MC-fortbildning. Detta kan hjälpa motorcyklister att välja rätt avancerad utbildning.

Bilder och text på denna sida är ursprunligen av Wim Taal från Fema. Se mer här.

 

För att ta reda mer om kvalitetsmärkningen har Femas Wim Taal intervjuat Dr. Veneta Vassileva, säkerhetskoordinator för ACEM. Fema talade också med Arjan Everink från holländska MC-organisationen KNMV (den första att ta emot certifiering) och med Jesper Christensen från Femas medlemsorganisation SMC, som är en stor aktör när det gäller avancerad förarutbildning.

Varför är ACEM involverade i en europeisk certifiering av fortbildning för motorcyklister?

Veneta: "MotorcykelnIndustrin anser att ökad säkerhet när det gäller motorcyklar endast kan uppnås genom att man integrerar fordonsteknik, mänskliga faktorn och infrastruktur. Inte ens den mest sofistikerade motorcykeln, utrustad med den mest avancerade tekniken som finns på marknaden, skulle vara säker om föraren inte delade vägen med andra trafikanter på ett ansvarsfullt och säkert sätt.

För två år sedan lanserade branschen en uppdaterad MC-strategi som efterlyser ett inkluderande förhållningssätt till motorcyklar och att myndigheter ska inkludera motordrivna tvåhjulingar i sina nationella trafikplaner, för att dra nytta av alla fördelar som motordrivna tvåhjulingar tillför samhället. Strategin har tre huvudpelare: fordonsteknik, skräddarsydd internationell politik och förarutbildning. ACEM har gått samman med det tyska Trafiksäkerhetsrådet (DVR) för att starta den europeiska kvalitetssäkringen rörande fortbildning för dem som har körkort."

Varför är fortbildning för dem som redan har körkort så viktigt för ACEM?

Veneta: "All tillgänglig forskning visar att den mänskliga faktorn är den vanligaste orsaken till olyckor. Uppenbarligen bör insatserna inriktas på att öka riskmedvetenheten hos alla trafikanter, inklusive motorcyklister och mopedister. Utbildning kan spela en viktig roll i denna process. Därför har branschen alltid förespråkat livslångt lärande som innehåller inledande förarutbildning, utbildning av förare som byter till mer kraftfulla motorcyklar, likvärdiga utbildningar för trafikanter med B-körkort och sist men inte minst frivillig fortbildning för dem som har körkort. Fortbildningsprogram med fokus på säkerhet, riskmedvetande och riskmedvetenhet kan särskilt hjälpa återfallsknuttar att komma tillbaka till motorcykelkörning på ett säkert sätt."

Vad är fördelen med att en leverantör av forbildning har den europeiska kvalitetscertifieringen?

Veneta: "Jag tror att det är viktigt att betona att certifieringen tilldelas ett särskilt utbildningssystem, inte till en enstaka ”utbildare” som håller kurs. En utbildningsleverantör som erbjuder samma utbildning på olika platser erhåller certifiering en gång för alla. Å andra sidan kan utbildningsanordnare som erbjuder samma utbildningssystem gå ihop och dela kostnaderna för ansökningsförfarandet. De utbildningsprogram som får den europeiska kvalitetscertifieringen kommer att få mycket uppmärksamhet både på europeisk och nationell nivå. Motorcykelindustrin och den tyska Road Safety Council, tillsammans med organisationer som FIM och FIA, kommer att använda sina kommunikationskanaler för att belysa den europeiska kvalitetscertifieringen i Bryssel och i hela Europa. Vi har redan inlett dialog med den europeiska försäkringsbranschen för att få till ett samarbete för att uppmuntra fordbildningsanordnare i hela Europa att anamma detta europeiska initiativ. Dessutom kan dem som tilldelats certifiering stödjas på nationell nivå av industrin, exempelvis med samarbetsavtal och utbildning till dem som köpt ny motorcykel, bara för att nämna några. För att sammanfatta, certifierade utbildningar blir mer attraktiva för förare vilket innebär nya möjligheter för utbildningsanordnare. "

Hur testas utbildningsanordnare när de ansöker om den europeiska kvalitetscertifieringen och vad är det specifikt som inspektörerna tittar på?

Veneta: "Europeiska certifieringen är öppen för alla organisationer med säte i Europa som är villiga att låta sina utbildningsprogram utvärderas (kursarrangörer, tillverkare, offentliga organ). Det finns strikta kriterier i fyra huvudkategorier: innehållet i utbildningen, metodik, kvalificering av utbildare och kvalitetssäkring. DVR:s experter gör den första bedömningen (av dokument som är på engelska eller tyska) och om resultatet är positivt gör de ett besök i för att utvärdera utbildningsprogrammet på plats. För att få certifiering måste varje kategori uppfylla åtminstone 40 procent av kriterierna eller totala utbildningen 60 procent av kriterierna. "

Vad är kostnaden för att få certifieringen?

Veneta: "Avgiften för ansökan, inklusive inspektion på plats är 6000 € och ska betalas av den sökande utbildningsarrangören. Avgiften täcker kostnader för de oberoende experter som arbetar för den tyska Trafiksäkerhetsrådet, som är en ideell organisation. Men, MC-industrin har beslutat att ekonomiskt stödja de fem första kandidaterna med att stå för 50 procent av ansökningsavgiften."

När en utbildningsarrangör har fått kvalitetscertifieringen, hur ofta är kontrolleras kvaliteten?

Veneta: "Cerifieringen gäller i en period om fyra år och kan förnyas. För att garantera att den höga kvaliteten bibehålls finns ett system för årlig kontroll, vilket innebär att DVR:s experter gör kontroller och utvärderingar på årsbasis. "

Är utbildningsanordnare som inte har den europeiska kvalitetscertifieringen dåliga utbildare?

Veneta: "Nej, men låt mig utveckla detta. Certifieringen lanserades i september 2016 och vi är i början av hela processen. Det skulle vara oansvarigt att säga att alla utbildningar som inte har certifierats "dåliga". Många av dem är antagligen mycket bra. Å andra sidan, motorcyklister vara säkra på att de som har fått kvalitetsstämpeln faktiskt är utmärkta fortbildningar för dem som redan har körkort."

Vad betyder den europeiska kvalitetscertifieringen betyder för motorcyklisterna?

Veneta: "I Europa finns det hundratals arrangörer av förarkurser för dem som redan har körkort, men tyvärr är kvaliteten verkligen skiftande och det är inte en lätt för den enskilde motorcyklister att fatta ett välgrundat beslut i val av kursarrangöre. Europeiska kvalitetscertifieringen garanterar att utbildningen är av hög kvalitet och att säkerheten är den viktigaste aspekten i utbildningen. Vi hoppas att detta kommer att uppmuntra motorcyklister fortbilda sig och bli säkrare och mer ansvarsfulla trafikanter. "

Vilka är de första som tilldelats program?

Veneta: "Den 7 september 2016 fanns en officiell ceremoni på ACEM konferensen för första certifierade utbildningen; " Tidig riskuppfattning" som erbjuds av KNMV, en holländsk MC-organisation. Nu har vi också 18 tyska utbildningsprogram som certifierats och några fler är på gång, bland annat den franska utbildaren AFDM och den svenska MC-organisationen SMC samt den österrikiska klubben ÖAMTC.
Som ni kan se är det full fart och vi kommer att fortsätta, förhoppningsvis med stöd av fler intressenter. Jag skulle vilja utnyttja detta tillfälle från Fema att bjudain utbildningsanordnare från hela Europa till att ansöka om den europeiska kvalitetscertifieringen och hjälpa oss att göra den framgångsrik."

 

 

 

 

ACEM årliga konferens hölls i Bryssel i september. Där tog SMC:s holländska systerorganisation KNMV emot nya den nya kvalitetsstämpeln från ACEM/DVR för sina förarutbildningar för motorcyklister.

Fema har pratat med KNMV:s utbildningsansvarige Arjan Everink.


Arjan:  "Vi är mycket stolta över att vara först att ta emot kvalitetsmärkningen. Den gavs till oss av ett oberoende institut för utbildning. Trots att konsumenter vet att kvalitetsfrågor är viktiga har de en tendens att huvudsakligen titta på priset när de överväger att gå en avancerad fortbildning. Och jag kan inte riktigt klandra dem, eftersom det hittills inte funnits så mycket annat att basera sitt val på. Så enligt vår uppfattning är kvalitetsstämpeln främst ett sätt att förklara för konsumenterna att det finns en vision bakom vår utbildning i riskmedvetenheten och att det finns en garanti för kvalitet."

Enligt din åsikt, ägnar motorcykelindustrin tillräckligt mycket uppmärksamhet åt förarutbildning?

 Arjan: "Vad vi ser, åtminstone i Nederländerna, är att MC-importörer tyvärr fokuserar främst på försäljning - med kommersiella åtgärder. Kvalitetsmärkningen å andra sidan är ett initiativ från motorcykelindustrin att stimulera försäljningen genom att göra motorcykelåkning säkrare. Kanske borde motorcykelindustrin verkligen anamma tanken på att ge gratis utbildningar till köpare av en ny - eller till och med begagnade motorcykel."

 

 

 

'

SMC:s Jesper Christensen

Sveriges MotorCyklister, SMC, är en av Femas medlemsorganisationer som erbjuder avancerad fortbildning för motorcyklister. Fema frågade SMC:s generalsekreterare Jesper Christensen vad han tycker om den europeiska kvalitetscertifieringen, European Training Quality Label, som ACEM/DVR använder.
Jesper: "SMC gillar certifieringen mycket. Idag ges förarutbildningar av flera olika entusiastiska motorcyklister. En del utbildare, instruktörer eller entusiaster erbjuder idag den fortbildning de tror är precis vad motorcyklisterna behöver. Naturligtvis resulterar detta i stora skillnader i innehåll, kvalitet och potentiellt även i säkerhet. Att ha en certifieringsprocess under en gemensam europeisk kvalitetsstämpel visar motorcyklister, klubbar, motorcykelorganisationer, tillverkare och myndigheter att det här är en kvalitetsutbildning."

Skulle SMC - som en stor leverantör av fortbildning för motorcyklister med MC-körkort - vara intresserad av att få den europeiska certifieringen och i så fall varför?

Jesper: "ACEM och FIM har fört diskussioner om att skapa en europeisk kvalitetsstämpel, men FIM var inte riktigt redo då, så de ställer sig nu bakom ACEM/DVR:s europeisk kvalitetsstämpel. SMC har varit i mitten av denna process. Med 250 förarkurser och 800 utbildade instruktörer, är SMC en stor aktör i modern avancerad förarutbildning i Sverige. För oss skulle en kvalitetsstämpel från industrin vara en stor fördel, samt ge oss ytterligare styrka i vårt påverkansarbete inom trafiksäkerhet gentemot myndigheter. Det är en självklar sak att MC-tillverkare och MC-användare delar uppfattning om hur en motorcykel skall framföras. SMC startade sitt certifieringsarbete redan i juni 2016."

Vad skulle det innebära för SMC att få den europeiska kvalitetscertifieringen?

Jesper: "Det skulle innebära att vi ser över vårt nuvarande utbud av utbildningar, som vi i och för sig skulle ha gjort ändå. Vår interna process - att samstämma 800 instruktörer - blir mycket enklare i och med certifieringen. Vi hade vår första presentation om Quality Label förra helgen internt och inom organisationen ser man mycket positivt på det hela.”

Jesper fortsätter: "SMC tror starkt på avancerad förarutbildning, som vi har levererat i mer än 40 år. Den svenska försäkringsbranschen uppger att SMC:s fortbildningar är det bästa sättet att förebygga motorcykelolyckor. Ett starkt engagemang från försäkringsbranschen, som ökat omfattningen av olycksförsäkring, är en tydlig signal att man värderar SMC utbildningens kvalitét och resultat. Även Trafikverket, skaparen av Nollvisionen, har stöttat SMC förarutbildningar ekonomiskt med sju miljoner kronor under de senaste tio åren."

I september, på ACEM:s årliga konferens i Bryssel, erbjöd SMC att ge en fri utbildning till dem som köper en ny motorcykel i Sverige. Hur har detta tagits emot av motorcykelindustrin i Sverige?

Jesper: "SMC har erbjudit alla motorcykeltillverkare som representeras på den svenska marknaden, en unik generöst erbjudande. De får ge en gratis SMC-kurs med varje ny cykel som säljs i Sverige under 2017. Värdet av SMC:s erbjudande kan uppgå till så mycket som en miljon euro om alla kunder använder erbjudandet, vilket motsvarar 100.000 timmar trafiksäkerhetsarbete för motorcyklister!

I oktober svarade den svenska branschorganisationen, via e-post, på vårt erbjudande. De ber SMC att komma och kortfattat svara på frågor på deras styrelsemöte i slutet av januari 2017. SMC har därmed noterat att tillverkarna hittills inte verkar vara särskilt positiva till vårt erbjudande om gratis utbildning för deras kunder, och detta är naturligtvis en orsak till oss i SMC att ompröva vårt erbjudande."