Marchel Bulthuis: "Motorcykelns framtid är elektrisk!"

2016-06-22

Fler och fler MC-tillverkare bygger motorcyklar som drivs av alternativa drivmedel och elektriska motorcyklar kan vara framtidens MC om vi vill fortsätta köra utan att använda bensin och utan att släppa ut avgaser. För att få veta mer har Fema träffat Marchel Bulthuis, en holländare som importerar elmotorcyklar från olika tillverkare.

Varför ska jag som motorcyklist ska köpa en elektrisk motorcykel?

Marchels svar är väldigt tydligt: ”Det är ärligt talat väldigt kul. Dessutom är det ett enormt och "snabbt" vridmoment, vilket gör dem roliga att köra.”

Det är allt? Bara kul?
Marchel blir ivrig: “Framtiden är elektrisk, utan tvekan. Vi står på gränsen till mycket ny utveckling inom elektrisk körning. Vi behöver verkligen elektriska bilar av miljöskäl, men det finns ingen lag som säger att man inte får ha kul – därför tror jag att vi kommer att få se betydligt fler elektriska motorcyklar inom kort”.

Går det att använd en elektrisk motorcykel dagligen? Och hur lång är egentligen räckvidden?
“Ja, den är väldigt praktisk att använda för dagligt bruk, och det är fullt möjligt. Den stora fördelen får man självklart när man startar med ett fulladdat batteri."
Marchel fortsätter:
 “Jag får manga frågor om räckvidden på elmotorcyklar men jag tror faktiskt att fokus räckvidden är aningen överskattas.  Räckvidden på exempelvis en Energica Ego är 20 mil I om den körs I miljöläget men jag kan köra 100 mil om jag vill. Det handlar om att tänka på ett annat sätt när du kör. När du åker för att fika eller äta eller när du tar paus av någon annan anledning, då passar du på att ladda batteriet samtidigt på tillgängliga laddstationer eller på snabbladdning som börjar byggas i Sverige. Kör du så, ska du inte behöva oroa dig över räckvidden.”

Vad är kostnaden för att pendla med en elektrisk motorcykel?
“Inköpskostnaden för elmotorcykel är idag dyrare än för en MC med förbränningsmotor. Men därefter börjar skillnaderna visa sig. Det kostar mig 20-25 kronor att ladda en Energica Ego hemma, sedan kan jag köra över 20 mil. Då har vi bara talat om kostnaderna för laddning. Om man dessutom tittar på underhållskostnaderna är de mycket lägre för en el-MC. Motorcykeln har knappt några rörliga delar eftersom den inte har en traditionell förbränningsmotor. Den är okomplicerad och praktisk att underhålla. Därför är den billigare att äga än en ”vanlig” motorcykel. Det finns en elmotorcykel för alla sorters hojåkare!”

Gör politikerna tillräckligt för att lansera nollemissionsfordon?
”Myndigheter och företag måste investera mer i infrastrukturen för elfordon, säger Marchel. Om man kan ladda den var som helst, också på jobbet, kan man köra vart man vill. Men det behövs fler offentliga laddplatser, t ex vid affärer och restauranger. Förr byggde vi bensinmackar, nu måste vi bygga laddstationer för alla slags elfordon.

Marchel är väldigt tydlig: “ Mitt meddelande till politiker är att skapa incitament för konsumenterna. Det finns mycket incitament för företag men konsumenterna behöver också fördelar. Gör det enklare för människor att acceptera att köra elektriska fordon och gör det ekonomiskt fördelaktigt, t ex genom att sänka momsen.”

Till sist, vad vill du säga tilll motorcyklisterna?
"Helt enkelt - testa att köra elektriskt!"

Text: Dolf Willigers & Wim Taal

Foto: Wim Taal

Orginalartikeln hittar ni här, på Femas hemsida

 

 

 

Här är några som tillverkar elektriska motorcyklar:


Alta_Logo_Hi_Rez_Gold Alta Motors website
brutus Brutus Electric Motorcycle website
logo-energica Energica website
Johammer_Logo_100 Johammer website
lightning-motors-logo-main Lightning Motorcycles website
victory-logo Victory Motorcycles website
VOLTA_LOGO_blanco3 Volta Motorbikes website
Zero-Motorcycles-Logo Zero Motorcycles website

b

b

'The future of motorcycling is electric'

Se Femas video