KTM ny test-motorcykel

2016-06-29

Österrikiska forskare har utvecklat en ny test-motorcykel för att undersöka och analysera MC-olyckor. Den nya test-motorcykeln är baserad på en KTM 1290 Super Adventure och kallas MoProVe (Motorcycle Probe Vehicle). Test-motorcykeln har utvecklats av Universitetet i Wien och the Austrian Institute of Technology. Det berättar Fema i en artikel på deras hemsida. För SMC är detta ett steg i rätt riktning då den nya test-motorcykeln kan ge oss mycket information om varför olyckor sker på MC.

Dynamiken i motorcyklar är ofta komplex och helt annorlunda jämfört med personbilar. Dessutom är MC-olyckor ofta svåra att analysera. För att förså varför olyckor händer använder forskare matematiska modeller och teoretiska studier.  Men, dessa beräkningar kan endast tas fram om de baseras på tester i verkligheten.  Det bästa sättet att få fram fakta är genom att använda en motorcykel som kan mäta vad som händer i olika situationer, till exempel då MC-föraren bromsar i en kurva med eller utan ABS, vid en panikinbromsning där föraren försöker att bromsa och göra en undanmanöver samtidigt samt hur motorcykeln svarar mot olika MC-förares körstil.

Därför har Tekniska Universitetet i Wien (TU-Wien) och Österrikiska intitutet för teknologi (AIT) utvecklat en ny test-motorcykel som ska ersätta den gamla, en Honda CB 500.

Medan den gamla motorcykel kunde mäta reaktionstid och retardation kan den nya motorcykeln göra oändligt mycket mer. Den är inte bara utrustad med alla tillgängliga assisterande förarsystem, den har också två oberoende mätutrustningar med sensorer, GPS-antenner, CAN-gränssnitt, dataloggar och videokameror. Dessutom är motorcykeln laglig att använda på väg och kommer därför att användas i trafik!                

Klicka här för att läsa ett faktablad om test-motorcykeln.

De första testerna har visat att utrustningen är tillförlitlig och precis. Mätningar med motorcykeln kommer att göra det möjligt att genomföra djupstudier genom att köra i spåren före olycksplatser i en lägre hastighet samtidigt som alla relevanta parametrar registreras. Genom att mäta data efter olyckan blir det möjligt att sedan extrapolera systemet i en högre hastighet eller under andra omständigheter i vägmiljön. På detta sätt kan olyckor simuleras utan att man behöver genomföra farliga manövrar och ska farliga trafiksituationer som är omöjliga att reproducera. Detta är en ny experimentell undersökningsmetodik som innebär ett nästa steg inom kriminalteknik, djupstudieutredningar och trafikforskning.

Varför är detta viktigt? Under de senaste åren har det stått helt klart att djupstudier av både förare och motorcyklar i MC-olyckor är nödvändiga för att utveckla både förarutbildning och fordonsteknik. Den nya test-motorcykeln är en mycket viktig del i denna typ av forskning.

Text: Dolf Willigers, Fema
Källa: TU-Wien/AIT
Foto: KTM
Länk nyhet på Femas hemsida