Säkrare räcken räddar fler liv!

2015-04-17

Det går att minska skaderisken för oskyddade trafikanter som krockar med vägräcken. Lösningen är slätare vägräcken som placeras längre från vägen samt förlåtande sidoområden istället för sidoräcken. Samlad forskning, fakta och statistik som visar detta presenterades vid en workshop om säkrare vägräcken. Vid workshopen, som hölls 20 februari 2015, medverkade forskare från Sverige, USA och Tyskland.

Räcken utgör det vanligaste krockvåldet i en singelolycka med dödlig utgång på motorcykel.  I takt med räckesutbyggnaden i Sverige har antalet omkomna motorcyklister i räckesolyckor ökat. Under 2014 hade Sverige världens högsta andel dödade motorcyklister i räckesolyckor, 20 procent.

Den negativa olycksutvecklingen ledde till att tre experter på området sökte och beviljades medel från Skyltfonden för att ta fram en definition om vad som egentligen är ett säkert räcke för motorcyklister. Experterna är Maria Nordqvist Sveriges MotorCyklister (SMC), Göran Fredriksson, Svenska Väg- och broräckesföreningen (SVBRF) samt Jan Wenäll, Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI). 

I februari hölls en workshop om säkrare räcken. Se MC-Folkets videoreportage från workshopen.

 

Här finns draft till "Definition av ett säkert räcke för MC" att läsa.

Sanningen är att det bästa räcket för en motorcyklist är inget räcke överhuvudtaget. Sidoräcken bör inte sättas upp om räcket i sig är farligare än det räcket är avsett att skydda från. Räckets avstånd från vägbanan har också stor betydelse för skaderisk och olycksförlopp. Risken att dödas i en krock mot räcke är betydligt mindre om man kör bil än om man kör motorcykel.

Forskning från hela världen pekar i samma riktning - det säkraste räcket för motorcyklister är de som försetts med Motorcycle Protection System, MPS, som är ett skydd som gör att trafikanter inte kolliderar med, och fastnar i räckesstolparna.

Studier visar att släta räcken, som till exempel betongräcken, är betydligt bättre att krocka med än räcken med oskyddade räckesstolpar. De vanligaste räckestyperna i Sverige är vajerräcken, w-profilräcken och kohlswaräcken. Samtliga av dessa har just fristående stolpar. Allra sämst att krocka med är räcken med utstickande delar, vilka ger de allvarligaste personskadorna. De vanligaste skadorna uppstår på ben-, huvud, bröstkorg och bäcken.

”SMC hoppas att resultatet leder till att väghållare väljer räcken som utgör mindre skaderisk för motorcyklister. Vi förutsätter dessutom att inga sidoräcken sätts upp om sidoområdet istället kan göras trafiksäkert. Nödvändiga beslut måste fattas omgående för att stoppa det ökande antalet dödade och allvarligt skadade motorcyklister i räckesolyckor”, säger Maria Nordqvist SMC.

”Jag är både representant för räckestillverkarna och motorcyklist. Jag hoppas att beslut tas av berörda parter som motiverar innovation och nytänkande bland våra medlemmar. Finns en efterfrågan på säkrare räcken även för MC kan vi leverera. Idag saknas dock detta”, säger Göran Fredriksson, SVBRF.

”I mitt arbete krocktestar jag vägräcken. Det gör vi idag med hjälp av bilar. VTI är gärna vara med och utvecklar alternativa testmetoder och därmed räcken som är säkrare. Även för motorcyklister, säger Jan Wenäll, VTI.

Räcken som försetts med MPS är de säkraste för motorcykliser.

Ett av de vanligaste räckestyperna i Sverige är vajerräcken med fristående stolpar, vilket är den farligaste typen av räcken för motorcyklister.