Mindre vassa vägräcken kan rädda motorcyklister

2015-06-25

Nu duggar nyheter om räcken och motorcyklister tätt. Idag är det VTI som går ut med ett pressmeddelande angående att krockprov med motorcykel och vägräcken för första gången genomförts i Sverige av VTI. Och resultatet är slående – motorcyklister kan se fram emot säkrare vägräcken. Det visar fyra krockprov som försäkringsbolaget Folksam låtit genomföra på VTI:s krockbana i Linköping.

- Folksams tester med just motorcykel och vägräcken är de första som någonsin har gjorts i Sverige, det här öppnar också upp för en fortsättning, säger Jan Wenäll, forskningsingenjör på VTI:s krockbana.

VTI har medverkat i två olika projekt med fokus på ökad mc-säkerhet. I det första projektet har VTI, tillsammans med SMC (Sveriges motorcyklister) och SVBRF (Svenska väg- och broräckesföreningen), genomfört en litteraturstudie med syfte att kartlägga vägräckens funktion vid en motorcykelolycka. I det andra projektet, initierat och lett av Folksam, har fyra fullskaliga krockprov med olika skydd monterade på vägräcken genomförts.

Resultaten från de båda projekten ledde fram till ett avslutande test där även räckets ovansida skyddades med en enkel prototyp av plast, vilket visade sig fungera utmärkt.

– Även om detta ännu bara rör sig om en enklare prototyp, så tror jag att det här är första gången som vi verkligen har en funktionsduglig idé om hur man effektivt kan minska skadorna på en motorcyklist som krockar med ett vägräcke.säger Janne Weräll. Anledningen till det positiva resultatet är helt enkelt att det finns mindre vassa och utstickande detaljer att fastna eller skada sig på. Motorcyklisten fastnar inte utan glider med. Det är fortfarande farligt, men inte lika farligt som att fastna.

Det handlar om att ”gömma undan” vassa plåtkanter som stolptopparna och ovansidan på räcket utgör. Det går att lösa på många andra sätt, plaströret var ett sätt att visa hur ett befintligt räcke går att förändra med enkla medel.

– Jag har sett att många omkomna motorcyklister slår sig illa på räckets ovansida och att armar och ben riskerar att hamna på räckets baksida och trassla in sig i stolpar, säger Jan Wenäll.

VTI:s krockbana utför vanligen godkännandeprov av vägräcken enligt en europanorm, där prov med motorcyklar ännu inte är fullt ut inkluderade. Erfarenheterna av motorcykelproven på VTI kommer att kunna användas även i det fortsatta internationella standardiseringsarbetet. 

Vad säger SMC?

- Janne testade en enkel plastprodukt för att skydda räckets ovansida och visade att man med små medel kan minska skaderisken för motorcyklister, säger Maria Nordqvist SMC.

- Vi arrangerade en workshop 20 februari och det finns ett intresse från tillverkarnas sida att utveckla produkter - bara det finns en marknad. Inom ramen för litteraturstudien pekar vi på behov av innovation och utveckling parallellt med krav på säkrare och slätare räcken för motorcyklister för att minska skaderisken, fortsätter Nordqvist. 

- Det är mycket bra att Janne Wenäll som arbetar med standard för räckesnorm tar med sig erfarenheterna. Europas motorcyklister vill ha ökad säkerhet, även då det gäller räcken. Det borde vara självklart att motorcyklister ingår i standarden för räcken eftersom skaderisken är högst för oss vid en kollision - men så är det inte, säger Maria Nordqvist avslutningsvis.

Pressmeddelande VTI och film från krocktest

Folksams studie. 

Litteraturstudie "Definition av ett säkert räcke för motorcyklister" (SMC, VTI och SVBRF)

Jan Wenälls studie "Motorcyklister som kolliderar med vägräcken, studie av ett antal typolyckor". 


Jan Wenäll, VTI, krocksäkerhetsexpert