Låt knuttar skriva lagarna!

2015-02-06

Vid European Motorcycle Forum som genomfördes 2-3 februari i Bryssel var Jesper Christensens förslag till ökad säkerhet för Europas knuttar "Let the bikers write the laws"! Under konferensen presenterades resultat av Femas treåriga studie om MC-säkerhet i Europa där mängder av information samlats in av myndigheter och motorcyklister. Europas motorcyklister är helt eniga om att vägmiljö och underhåll måste bli bättre samt att körkortssystemet måste ändras omgående - innan motorcyklismen dör ut.

Fema fick några år sedan bidrag från EU-kommissionen att genomföra en insamling av kunskaper på olika områden i hela EU. Bidrag har även lämats av MC-tillverkarna, FIM och ett franskt försäkringsbolag. Det insamlade materialet visar det aktuella läget i Europa, visar var det krävs åtgärder och har skapat en faktabank som går över landsgränserna. 


Jesper Christensen, Dolf Willigers (generalsekreterare i Fema) samt Szabolcs Schmidt diskuterar MC-säkerhet i EU-parlamentet. 

Sammanfattning
Den viktigaste faktorn för ökad säkerhet är utbildning, det var alla rörande överens om. Därför var det ingen överraskning att motorcyklister, MC-tillverkare och körkortsmyndigheter från hela EU framförde krav till EU-kommissionen att ett nytt körkortsdirektiv behövs snarast möjligt. Inga löften gavs av kommissionens tjänstemän som dock lovade att titta på genusperspektivet sedan SMC framfört att dagens system gör att kvinnor underkänns oftare.
Hastighet nämndes inte som ett stort problem och ABS-bromsar är redan historia. Nu diskuteras annan teknik som kan ge ökad säkerhet.

Andra trafikanter måste utbildas och uppmärksammas på MC och mopeder i trafiken eftersom de flesta kollisioner vållas av andra trafikanter. Flera lyckade kampanjer som drivs av regeringar i olika länder presenterades. 

Under rubriken Strategier presenterade Maria Nordqvist, SMC, the Motorcycle Vision 2.0. SMC:s budskap till deltagarna var: inkludera motorcyklisterna i allt arbete som rör MC-säkerhet och att inte basera landets trafiksäkerhetsarbetet på ett fordonsslag (bil).

Räckesproblematiken lyftes och Sverige har den högsta andelen dödade motorcykister i räckesolyckor. Motorcyklister i hela Europa har påtalat vikten av säkrare räcken, bättre underhåll och förändring av standarder så att MC- och mopedförare inkluderas. 

Under konferensens andra dag hölls en paneldebatt i EU-parlamentet med bland annat Szabolcs Schmidt, chef för EU-kommissionens kontor för Mobilitet och Transport (MOVE) och Jesper Christensen, SMC och president i FIM CAP. Kommissionen förklarade att man kommer att ha stor nytta av det material som samlats in av Fema. Under debatten diskuterades olika frågor som räcken, underhåll och körkortsdirektivet. Alla i panelen fick frågan om vad man skulle göra för att öka MC-säkerheten om man fick chansen. Jesper Christensens svar var att låta motorcyklisterna själva skriva lagarna!  Han fick applåder för detta uttalande.

Många talare krävde än en gång översyn av körkortsdirektivet och efterlyste mer fokus på innehållet i utbildningen istället för krav på upprepade identiska prov, höga krav på provfordon och detaljerade anvisningar för övningar i låg fart på inhägnade områden. Alla deltagare vittnade om kraftiga kostnadshöjningar för att få A-körkort. Inget land har lika hög andel omkomna utan körkort som Sverige och andelen förvånade många. 

" Vi är mycket nöjda med European Motorcyclists Forum och ser fram emot slutrapporterna från Fema. Alla deltagare vet vad SMC är, vad vi står för och vad ett gott samarbete med den nationella MC-organisationen kan ge varje medlemsland", säger Jesper Christensen och Maria Nordqvist om konferensen. 

Länk till sida med samtliga presentationer. 

Pressmeddelande från FIM. 

Pressmeddelande från Fema. 

The Motorcycle Vision 2.0


Maria Nordqvist, SMC, fick presentera MC-visionen 2.0 som översatts till engelska. SMC fick applåder för vårt arbete.