EU erkänner MC och mopeders betydelse för hållbar mobilitet

2015-09-13

EU-parlamentet antog den gångna veckan EU-parlamentariker Wim van de Camps rapport "Report on the implementation of the 2011 White Paper on Transport: taking stock and the way forward towards sustainable mobility". Motorcyklar och mopeder ses i rapporten som en del av lösningen på köer, trängsel och parkeringsproblem i Europas större städer. Rapporten fastställer att den speciella konstrutionen och de unika egenskaperna hos tvåhjuliga motorfordon måste tas i beaktande och synliggöras i EU:s transportplaner och riktlinjer.
SMC och alla MC-organisationer i Europa tackar för detta klarläggande!

I van de Camps rapport utvärderas implementeringen av EU:s transportplan (som publicerades av EU-kommissionen 2011) och rekommendationer lämnas för kommande år. Även om rapporten inte är tvingande för medlemsstaterna är den en bas för lagar och föreskrifter på transportområdet. Motorcyklar och mopeder ses som alternativ till andra färdmedel för att lösa problem i stadstrafiken eftersom tvåhjuliga motorfordon minskar köer, parkeringsproblem och passar kortare transporter.

Rapporten slår också fast att den speciella konstruktionen och de unika egenskaperna hos tvåhjuliga motorfordon måste tas i beaktande och finnas med i EU:s lagstiftning och riktlinjer på transportområdet. Detta betyder alltså att man måste stimulera en ökad användning av motoriserade tvåhjulingar och göra det enklare att bli motorcyklist! 

Det betyder också att väghållarna måste ta hänsyn till motorcyklister, inte bara när nya vägar planeras utan också vid drift och underhåll av befintliga vägar. EU-parlamenet ber om särskilda insatser för att minska olyckor bland oskyddade trafikanter, särskilt motorcyklister, fotgängare i städer och äldre förare. Detta gäller särskilt när direktiv 2008/96 EC ska revideras. Målet är att alla vägar ska utformas, kontrolleras och underhållas på samma höga nivå som TENT-vägarna.  I praktiken betyder det att alla vägar i Europa ska ha bättre utformning och underhåll.

Fema:s generalsekreterare Dolf Willigers reaktion på beslutet är positiv.

 - Detta är första gången EU-parlementet erkänner betydelsen av motorcyklar i trafikmiljön.  Fema har under många år framfört att motorcyklar är en del a lösningen på kö-, miljö- och parkeringsproblemet i de stora städerna. Användningen av motorcyklar bör stimuleras och göras enklare. Städer som Rom och Paris skulle få enorma problem om de som nu kör MC och moped istället skulle välja kollektivtrafik eller ännu värre - ta bilen! Därför är vi i Fema väldigt nöjda med rapporten från  Wim van de Camp och Europaparlamentets antagande av den. Vi hoppas nu att EU:s institutioner använder rapporten och startar olika åtgärder omedelbart. 

Länk till rapporten


Wim van de Camp är inte bara EU-parlamentariker, han är också en hängiven motorcyklist! 

 


Det är självklart också Fema:s generalsekreterare Dolf Willigers