På sladd med Varg-Olle!

2014-08-01

Varg-Olle Nygren är en av Sveriges största MC-profiler genom tiderna. Han har tävlat i sju olika motorsporter men blev mest framgångsrik inom speedway. Idag är Varg-Olle 85 år vilket inte hindrar honom från att hålla kurser där han lär deltagarna konsten att sladda. Sommaren 2014 hölls Varg-Olles sladdskola för sista gången. Det har han dock sagt förut så det kanske blir fler kurser? Vill du lära dig att sladda av en legend, ta chansen om den dyker upp igen.

Lite om Varg-Olle
Varg-Olle föddes 1929 på Söder i Stockholm. Han var ett riktigt busfrö om man får tro hans egna historier. Han började tävla för Vargarna i Norrköping som 17-åring och fick då namnet Varg-Olle. 1949  vann han för första gången SM i speedway. Han fortsatte sedan som professionell förare till han var 50. 1954 tog han med brons Sveriges första VM-medalj i speedway. Varg-Olle har dessutom tävlat framgångsrikt i bilracing, motocross, isracing, roadracing, och enduro. Han har självklart kört TT-lopp på Isle of Man.

De flesta som passerat 80 brukar ta det lugnt, dock inte Varg-Olle. han har kört flera Iron Butt på motorcykel på senare år. Som 76-åring korsade han Asien på MC, 1 700 mil, under bitvis usla förhållanden. Han blev dessutom allvarligt sjuk på resan, hamnade på sjukhus men fortsatte efter att ha fått medicin och vård i fyra dagar. Den resan blev en film som du kan se på TV4Play Premium.  Varg-Olle bor i England där han haft speedwayskola under massor av år. Ibland gästspelar han i Sverige och kör ett par sladdskolor i Täby. 


Nöjda kursdeltagare med Varg-Olle och en av hojarna. Alla fick sladd! Foto: Kenneth Olausson. 

Varg-Olles sladdskola
I inbjudan från Varg-Olle beskrev han motorcyklarna så här för mig: " Det är som en cykel, två hjul på ramen och inga bromsar. Motorn är en Jawa 500cc och två ventiler. Bränslet är etanol och självklart har den raka rör för det ska låta."  Bild medföljde. 

Sladdskolan är indelad i två dagar och hålls på Täby Motorstadion utanför Örebro. Den första dagen får man lära sig att starta hojen genom springstart, ett svårt moment som alla fick kläm på efter ett eller flera försök. Deltagarna delades upp i par som delade på en motorcykel. Efter varje körpass måste olja och etanol fyllas på. Det fanns flera mekaniker som skruvade på hojarna så att de skulle hålla för de 14 deltagarna. 

Den första dagen fick vi köra runt runt utan att sladda och försöka få upp farten, trots det minst sagt ojämna underlaget. Varje moment inleddes med att Varg-Olle visade hur det ska gå till om man gör rätt. Det är sannolikt den enda gången man får uppleva en 85-årig MC-instruktör!  Mästartakterna sitter fortfarande i, vi bara gapade som fågelholkar. Det satt faktiskt åskådare vid banan hela dagarna för att se Varg-Olle och oss gröngölingar. 

Dag 2 började allvaret, nu skulle vi sladda. Det gick relativt bra även om tekniken är minst sagt svår. Högerben ska stå på fotpinnen långt bak, överkroppen fram över styret, kraftig motstyrning och sedan vänster ben så långt fram som möjligt. På vänsterfoten hade vi därför stålskodd specialstövel. 


Petter Wiklund, Luleå, såg nästan ut som Tony Rickardsson! Foto: Kenneth Olausson.

Innan dagen var slut hade alla fått sladd, även jag, Deltagarna som kört cross, enduro och vinterkörning med MC hajade direkt vad det handlade om och sladdade hur bra som helst.  Men, även de som aldrig kört annat än moped fick sladd! Några körde omkull men utan skador på vare sig människa eller maskin. 

Kommer Varg-Olle igen med fler sladdskolor, ta chansen! Det var en osannolikt kul helg och en dröm som gick i uppfyllelse för många. 

E-post till Varg-Olle. 

Maria Nordqvist, SMC, som fick sladd till slut.

Stig Löfberg, Stenungsund, visade också stor talang! Foto: Petter Wiklund.


Varg-Olle i egen hög person (foto Kenneth Olausson).