Fråga inför valet - kontroll av vägar

2014-07-03

Det är valår 2014 och varje dag under Almedalsveckan presenterar SMC en fråga och svar från de åtta riksdagspartierna. Den femte frågan lyder: Anser ditt parti att dagens ansvarsfördelning är bra avseende drift och underhåll av våra vägar eller bör kontrollfunktionen läggas på beställaren, t ex i form av vägpatruller?
Frågorna ställdes till riksdagsledamöter i Trafikutskottet.

I samband med SVT:s Uppdrag Gransknings reportage om dödsolyckor på hala sommarvägar blev frågan om vem som är ansvarig och vem som kontrollerar vägarna högaktuell. SMC och övriga MC-organisationer i Norden har föreslagit att vägpatruller, anställda av väghållaren eller annan part, ska kontrollera vägarna året om.

SMC kan nu konstatera att partierna nästan är helt överens om att en oberoende part, beställaren eller annan, ska kontrollera det arbete som utförs av beställarna samt att kontrollen behöver bli bättre. Det bådar gott inför framtiden. 

Svar från partierna
KD
: Vägpatruller låter som en bra idé. Beställaren borde ha någon form av kontroll av det arbete som utförs av entreprenörer. Det är också rimligt för att uppnå trafiksäkerhet i fråga om vägstandard. Jag kommer väl ihåg en tragisk MC-olycka i Veddige 2005, där ett skånskt par i 50-årsåldern dog. Olyckan berodde på ny och hal beläggning. Det är inte acceptabelt att säkerheten försämras genom att entreprenörer väljer dåliga och billiga lösningar och inte heller kontrollerat resultatet. Jag har många gånger upplevt att just rondeller är hala där jag bor, även då jag kör bil. För motorcyklar med två hjul är friktionen ännu viktigare. 

C: Det är självklart att det är entreprenörer som utför arbetet på våra vägar. Men, beställaren måste säkerställa att arbetet utförs så att arbetet uppfyller de krav som ställts. Trafikverket har därför uppdragits att förbättra kontrollen av upphandlade och utförda underhållsarbeten etc. (avseende järnväg.) 

Fp: Oberoende av vem som utför ett beställt arbete måste beställaren, Trafikverket, ha kompetens och ledningssystem för att kontrollera arbetet. Om inte detta sker vet man inte om man får vad man beställt och betalar för. Det handlar om kvalitetssäkring.

M: Trafikverket har huvudansvaret för de underhållsarbeten som genomförs och de utför regelbundna kontroller för att se att kraven uppfylls, detta arbetssättet kan säkert utvärderas och ses över om det kan förbättras ytterligare. Men det är också rimligt att de entreprenörer som utfört en renovering av en väg också har ett grundansvar för att deras jobb verkligen håller den kvalitén som man lovat i kontraktet.   

S: Nej, socialdemokraterna anser att Trafikverket måste ha kontrollen av nybyggnad och underhåll av vägarna. Klarar man det inte inom myndigheten ska någon annan oberoende part sköta kontrollen, inte entreprenören. Är arbetet dåligt eller felaktigt utfört måste entreprenören göra om arbetet. Dagens system fungerar inte bra.

Mp: Vi tycker att detta är en viktig fråga och vi vill därför ha betydligt bättre kontroll av både järnväg och väg jämfört med idag. Det är inte rimligt att entreprenörerna själva kontrollerar sitt eget arbete. Det ansvaret bör ligga på beställaren. 

V:  Vänsterpartiet är mycket kritisk till dagens ansvarsfördelning. Rådande situation innebär ökad risk för olyckor och vi riskerar att få mindre väg för pengarna. Besiktning av underhåll på väg och järnväg bör utföras i Trafikverkets egen regi och inte av entreprenörerna själva. Trafikverkets upphandlingsstrategi med totalentreprenader måste förändras.

Sd: Sd är helt emot detta och vi anser att beställaren alltid ska ha ansvar för kontrollen. Då det gäller järnväg vill vi återreglera kontrollen. Bildandet av Trafikverket kan ha fått negativa konsekvenser då ansvar för både väg och järnväg lades under samma myndighet. 

Du kan också påverka!
Har du synpunkter på vägmiljön, kontroller av vägarbeten och liknande? Brister i vägmiljön orsakar varje år olyckor, mer eller mindre allvarliga. Bristerna behöver uppmärksammas. Inför valet har du möjlighet att ställa frågor både till riksdagspolitiker och dina lokala politiker i kommunen.  Många kommuner har till exempel fattat principbeslut om att inte varningsskylta då man genomför dammbindning och snabellagningar. Det drabbar intet ont anande MC-förare. Är det politiker eller tjänstemän som fattar dessa beslut? Inför valet är det bra att lyfta frågan!

Trafikutskottet hanterar vägfrågor i riksdagen. 

Anders Åkesson (c)

Lars Gustafsson (kd)

Lars Tysklind (fp)

Leif Pettersson (s)

Siv Holma (v)

Sten Bergheden (m)

Stina Bergström (mp)

Tony Wiklander (sd)