Even testade underglidningsskyddet

2014-05-05

Ett underglidningsskydd på räcken kan ha stor betydelse för en motorcyklist som krockar med det. SMC har översatt en artikel från NMCU, Norge, som berättar om Even Elseths. som körde in i underglidningsskyddet i 70 km/timme på Fv 32 i Norge och klarade sig helt oskadd!

Fv32 mellan Skien och Siljan i Telemark är känd som den första Nollvisionsvägen för MC i Norge. Tack vare kraftig påtryckningar från aktiva tjänstemän vid Statens Vegvesen som Jan Petter Lyng och Bjørn Richard Kirste genomfördes ett antal förbättringar som gjorde vägsträckan säkrare för MC. En av åtgärderna var att underglidningsskydd monterades på räcken i farliga ytterkurvor.  

En strålande dag i slutet av april i år var Even Elseth ute och luftade sin Yamaha R1 på Fv32. Even är snart 50 år gammal och har kört MC sedan han var 16. Han har roadracing licens och deltar regelbundet på körningar på banor. Even kan utan tvivel räknas som en erfaren och duktig motorcyklist. Dessutom bor Even i Siljan så han känner väl till väg Fv32.

Det var sol, torrt och bra grepp på Siljan-vägen den här aprildagen. Even körde inom hastighetsgränsen som är 70 km/timme. Mitt i en av de så kallade Stalsbergskurvorna upp mot Siljan tappade framhjulet plötsligt greppet och Even gick omkull i en low-sider. Framhjulssläppet berodde antagligen på gammalt oljespill. Man kan se rester av detta på bilder som togs omedelbart efter olyckan.

I dessa kurvor har underglidningsskydd i plast monterats. Den aktuella vänstersvängen ligger i en uppförsbacke och är så pass tvär att då Even välte hann han bara glida tre-fyra meter innan han och motorcykeln körde in i underglidningsskyddet. Först kom motorcykeln och sedan Even. R1:an träffade räcket med hjulen först och Even säger att han tror att han träffade räcket med ryggen först. Både Even och motorcykeln gled ett stycke längs underglidningsskyddet upp mot Siljan innan färden stannade upp – i det egna körfältet. Som alla motorcyklister hade Even på sig heltäckande skyddsutrustning.

Hur gick det då för Even Elseth efter denna vådliga krasch? Jo, han reste sig upp och var helt oskadd. Inget var brutet, inga inre skador, faktiskt inte ens ett blåmärke. Skinnstället gjorde att han inte fick några skrubbsår och underglidningsskyddet gjorde att han inte träffade någon av de farliga stolparna i räcket eller blev klämd mellan marken och räcket. Underglidningsskyddet skadades inte heller och bibehåller därmed sin skyddande funktion även efter smällen. 

Är det värt att investera i MC-vänliga underglidningsskydd på räcken i farliga ytterkurvor? Ja, det är det. Bjørn Richard Kirste, som er ansvarig tjänsteman för vägräcken i Statens Vegvesen i Telemark, Norge, säger till NMCU att denna enda olycka ensam rättfärdigar investeringen på räcket på Fv 32.

 

Morten Hansen, NMCU (översättning Maria Nordqvist)
Länk till artikeln på NMCU:s hemsida.  

Räcket som Even körde in i på Fv32, Telemark, Norge, och klarade sig utan skador.