SMC i Uppdrag Granskning igen

2013-10-08

Onsdag 9 oktober sänder Uppdrag Granskning ännu ett inslag om MC-olyckor på ny beläggning. Tre MC-olyckor hade då skett på E4 norr om Gävle sommaren 2012 i samband med filbyte till den nyasfalterade omkörningsfilen. En MC-förare dog, en blev allvarligt skadad och en lindrigt skadad. Friktionsmätningar visade att det, mitt i sommaren, var lika halt som packad snö, men dessa mätningar fick varken polisen som utredde dödsolyckan eller SMC se.
Detta kommer att belysas i Uppdrag Granskning.

Två MC-olyckor inträffade samma dag, 12 juli 2012, på norr- och södergående omkörningsfil på E4. Vägen hade nyligen fått ny asfaltbeläggning. En av olyckorna hade dödlig utgång. Det var precis som vid olyckorna i Vagnhärad; den motorcyklist som krockade med vajerräcket omkom medan MC-föraren som gled längs vägbanan överlevde.

Efter olyckorna kontaktade motorcyklister SMC och påtalade att det var halt på platsen. SMC kontaktade därför både Trafikverket och Polisen. Från Trafikverket fick SMC då veta att VTI genomfört mätningar och att friktionen var godkänd. Den översteg gällande krav på 0,5. Till alla oroliga motorcyklister gav därför SMC ge det lugnande beskedet att vägen inte var hal. Det var inte var någon repris av Vagnhärad-olyckan som nu skett.

En fjärde olycka

De motorcyklister som kontaktat SMC och berättat att de befarade att vägen var hal och att det skulle ske fle olyckor hade dock rätt. Den 5 augusti skedde ytterligare en MC-olycka på E4. Även denna olycka skedde då motorcyklisten skulle ta förbi en framförvarande bil.

Polisen begärde att få ta del av Trafikverkets friktionsmätningar som gjorts, men fick endast de mätningar som visade godkänt resultat. Med hänvisning till att friktionen var god och att fordonet inte hade några brister lade polisen ner förundersökningen i oktober 2012.

Samtliga motorcyklister som varit med i dessa olyckor har enligt vittnesuppgifter kört i laglig hastighet. Två av tre hade ABS. Alla var nyktra, hade körkort och var erfarna motorcyklister. Ingen av motorcyklarna hade några tekniska brister. Det har inte funnits någon rimlig förklaring till varför olyckorna skett.

Mätningar som inte lämnats ut

Sedan Uppdrag Granskning sänt programmet "Dödens Väg" i slutet av augusti inkom tips från olika håll. Ett av tipsen innehöll uppgifter om att friktionen på beläggningsskarven mellan filerna, på den tvåfiliga vägen, inte klarade de krav som ställs av Trafikverket. När man lagt ny asfalt på omkörningsfilen jämnade man ut nivåskillnaden i skarven. Där användes ett material som inte klarade friktionskraven. Uppdrag Granskning och SMC fick ta del av mätningar som av någon anledning hemlighållits. SMC har självklart överlämnat dessa till Polisen i Gävle.

För SMC och Trafikverket är definitionen av vad som är en vägbana solklar. Vägbana är enligt VGU, Trafikverkets eget regelverk för vägar och gators utformning: "Körbana och eventuella vägrenar och uppställningsfält och cykelfält". 
Självklart är beläggningsskarv en del av vägbanan. För en motorcyklist som färdas på två hjul kan även en smal skarv vara en risk att passera om den har värden som motsvarar packad snö och is.

För SMC är det självklart att kraven på friktion enligt Trafikverkets regelverk gäller hela vägbanan, även beläggningsskarven.
För vägbana, gångbana och cykelbana med bundet slitlager ska medelvärdet av friktionstalet på en 20 m sträcka vara ≥ 0,50. Friktionstalet ska bestämmas enligt VVMB 104, alternativ 2.”

Metoden för friktionsmätningen fastställdes redan 1990 och utförs oftast av VTI. Den säger:
"Mätning utföres normalt i vänster eller höger hjulspår. Om annan del av vägbanan okulärt eller på annat sätt bedöms ha lägre friktion mäts även denna del."
Metoden säger klart och tydligt att man ska mäta annat än hjulspår om man med blotta ögat kan se att andra delar av vägbanan bedöms ha lägre friktion. Det gjorde man på E4 norr om Gävle.

Sedan två mätningar med underkända friktionstal genomförts på beläggningsskarven gjordes en så kallad fräsning av skarven. Inte förrän då uppvisade även skarven godkända friktionsvärden.

SMC medverkar i programmet liksom representanter för Polis och Räddningstjänst i Gästrikland, friktionsexpert Johan Granlund Vectura, MC-föraren Magnus Persson som kraschade 5 augusti samt Jan-Erik Lundmark från Trafikverket. Vi hoppas att du ser på Uppdrag Granskning onsdag 9 oktober. Inslaget är cirka en halvtimme.

VGU 2012:199, Definitioner och grundvärden, om vägbana sidan 39.
Friktionskrav finns i TRVKB 10 Bitumenlagda lager, kap 10.1
Bestämning av friktion på belagd yta, Metodbeskrivning 104:1990. 
Tidigare nyhet där SMC dementerar hal beläggning.

Bild: SMC

 

Bild: Räddningstjänst