Varningsskyltar minskar kollisioner med MC

2012-08-03

Storbritannien har under många år drivit kampanjer för att uppmärksamma motorcyklister. Namnet är Think Bike. Vägmyndigheterna i Devon har därför satt upp skyltar på fyra olycksdrabbade vägar. Nu säger de ansvariga att skyltarna bidragit till en minskning från 14 till en olycka.
SMC hoppas på liknande initiativ i Sverige!

UK har en lång tradition av kampanjer riktade mot främst bilister för att uppmärksamma motorcyklister. Det handlar om TV- och radioreklam, annonser, skyltar längs vägarna och liknande. Orsaken är att de flesta MC-olyckor sker i en korsning och i kollision med ett annat fordon. I en majoritet av olyckorna är bilisten vållande.
Ansvariga vid vägmyndigheten hävdar att skyltarna ökat andra trafikanters uppmärksamhet av motorcyklister och att de kraftigt minskade olyckstalen är ett resultat av detta.

I Sverige vet vi att varannan motorcyklist omkommer i en kollision med en bil, långt fler skadas varje år. En majoritet av de motorcyklister som dödats i Sverige under 2012 har krockat med en bil. Sverige har hittills inte genomfört kampanjer motsvarande Think i UK, något SMC efterlyst.

SMC har på Se Oss sidan samlat material om uppmärksamhet och synbarhet; forskning, pressklipp, råd till andra trafikanter, väghållare och motorcyklister. I en krock med ett annat fordon är motorcyklisten alltid förloraren.

Här är SMC:s råd till motorcyklister:

-Sakta ner om du ser en bil beredd att köra ut från en sidoväg och var beredd på att bilen kommer att svänga ut framför dig, även om bilen har väjningsplikt. I över 3/4 av olyckorna 2005-2011 har bilisten kört ut eller svängt framför motorcyklisten.

- Kör aldrig om i en korsning. Var femte motorcyklist som dödades i en korsning 2005-2011 hade påbörjat en omkörning.

- Håll avstånd till framförvarande fordon. Det är inte omöjligt att bilen som ligger framför dig ska svänger eller gör en U-sväng. Var extra uppmärksam om bilen saktar ner och börjar vingla, den kan vara på väg att svänga även om den inte blinkar. I majoriteten av upphinnandeolyckor med dödlig utgång har motorcyklisten kört in i bilen bakifrån, inte tvärtom.

- Räkna inte med att du syns även om du har belysning på, har varselväst och håller fartgränserna.

- Håll farten! Av dem som dödats i korsningsolyckor 2005-2011 överskred fyra av tio motorcyklister hastigheten med mer än 30 km/timme. Det är farter som andra trafikanter inte förväntar sig. Forskning visar också att bilister tror att motorcykeln håller en lägre fart än den faktiskt gör.

- Ha handlingsberedskap inför korsningar där det finns fler fordon än du och din motorcykel. Titta långt fram, ha några fingrar på bromshandtaget och var beredd på att vad som helst kan hända. Ligg mitt i körfältet för att synas maximalt.

- Ha handlingsutrymme inför korsningar. Bra sikt och säkerhetsavstånd ger dig tid och plats för att kunna styra motorcykeln dit du vill om du eller någon annan gör en felbedömning.

- Gena aldrig i kurvor. Trafikverkets djupstudier från 2005-2011  visade att i åtta av tio mötesolyckor hade motorcyklisten kommit över i mötande körfält.

Länk till artikel från Devon.
Länk till Think Bike UK.
Länk SMC:s Se Oss-sida.