Remissvar om hastigheter

2012-08-02

SMC får mängder av remisser angående hastigheter på vägar i Sverige. Alla som rör TEN-vägarna, det vill säga Europavägarna, besvaras så långt det är möjligt. Idag skickades svar till Trafikverket Stockholm angående förslag till nya hastigheter på E18 och E4.

Då det gäller E4 från Södertälje och norrut föreslog SMC att den variabla hastigheten inte skulle ändras från dagens "högsta rekommenderade hastighet" till "högsta tillåtna hastighet". SMC föreslog också en höjning av hastigheten på Essingeleden till 90 km/h då denna sträcka är en del av proppen på E4 söder om Stockholm.

Då det gäller E18 Täby-Stockholm föreslås sänkningar av hastigheten delar av året för att minska partikelutsläpp, tillsammans med åtgärder för dammbindning. SMC svarade att dammbindning måste ske på ett sätt som inte försämrar friktionen för motorcyklister. SMC anser också att de variabla hastighetsgränserna ska gälla året om och att det ska vara samma hastighetsgränser året om.

SMC:s svar angående E4.
SMC:s svar angående E18.

Alla remissvar från SMC hittar du här.