EU kräver besiktning av MC och moped

2012-07-16

Förra veckan kom EU-kommissionen med ett förslag som kräver kontrollbesiktning av alla motorcyklar och mopeder inom EU/EES-länderna. Trots att ytterst få MC-olyckor beror på tekniska fel och att motorcyklar är det fordonsslag som får minst underkännanden år efter år, vill man nu tvinga länderna att införa besiktning.

Förslaget innebär att en motorcykel och moped ska kontrollbesiktas första gången när det är fyra år eller äldre. Nästa besiktning ska ske vid sex år och därefter ska MC/moped besiktas varje år. För svenska knuttar innebär förslaget, om det blir verklighet, en återgång till hur det var innan besiktningen glesades ut. Utglesningen i Sverige har varken inneburit fler underkännanden eller fler MC-olyckor. SMC ser ingen anledning att gå tillbaka till detta eller att tvinga alla EU/EES-länder att införa kontrollbesiktning för MC och moped.  

Sverige är det enda landet i Norden som har kontrollbesiktning av MC. Dödstalen bland svenska motorcyklister motsvarar dem i Finland och Danmark men är fler än i Norge, trots att övriga nordiska länder inte har MC-besiktning. Det finns fler exempel på att länder med kontrollbesiktning inte har bättre olycksstatistik än länder utan. Övriga länder inom EU som inte har kontrollbesiktning av MC är: Belgien, Frankrike, Malta, Irland, Grekland, Frankrike, Nederländerna och Portugal.

Då det gäller kontrollbesiktning av mopeder har den frågan utretts tidigare i Sverige, beslutet blev att inte införa kontrollbesiktning av mopeder.  Orsaken är enkel; mopeder måste i vissa landsdelar färdas långa avstånd för att kunna besiktas. Att tvinga mopedägare att köra längre sträckor för att göra en kontrollbesiktning gav inga trafiksäkerhetsvinster.

EU-kommissionen påstår i sitt pressmeddelande att 8 % av alla MC-och mopedolyckor beror på tekniska fel. Det är felaktiga uppgifter eftersom flera undersökningar visar att ytterst få MC-olyckor handlar om tekniska brister. Andelen trimmade mopeder sjunker visar Trafikverkets djupstuder av dödade mopedister.

Vill EU uppnå ökad säkerhet finns betydligt bättre verktyg än tvingande kontrollbesiktning vilket FEMA framfört vid flera tillfällen. 110 000 namnunderskrifter har också lämnats till EU-kommissionen från motorcyklister i länder som inte har kontrollbesiktning.

För Europas motorcyklister handlar det om ökade kostnader med 1,2 miljarder Euro. Den enda fördelen som SMC såg med en harmonisering saknas i förslaget; nämligen att man som MC-ägare skulle kunna testa sitt fordon i alla medlemsländer. De stora vinnarna med förslaget är givetvis alla besiktningsorgan runtom i EU.  

EU-kommissionen publicerade förslaget 13 juli 2012 precis innan sommaruppehållet. Det ska nu diskuteras och godkännas av EU-parlamentet och ministerrådet. Detta är en fråga som alla europeiska MC-organisationer och FEMA kommer att kämpa emot.
Läs mer och tryck gilla på FEMA:s facebooksida.
FEMA:s hemsida.

EU-kommissionens pressmeddelande.  EU-kommissionens förslag.
SMC:s sida om kontrollbesiktning.