Avgifter får inte vara orimligt höga

2012-05-21

Idag skickade SMC ett remissvar till Transportstyrelsen som handlar om avgifter rörande deras verksamhet. SMC har inget emot principen om avgiftsfinansiering men anser att hanteringen av dispenser blir väldigt dyr om förslaget godkänns.

När en enskild fordonsägare inte får godkänt vid en registreringsbesiktning kan han/hon ansöka om dispens från Transportstyrelsen. Det skedde under flera år för dragkrok på släp och handlade om rena rutinärenden där svar kom med vändande post. Nu föreslår Transportstyrelsen att avgiften ska höjas från 1 200 till 2 600 kronor vilket inte är rimligt anser SMC. Särskilt inte som enskilda fordonsägare måste ansöka om dispens i avvaktan på att samma myndighet ska utfärda nya föreskrifter.

SMC påpekar också att tillsynsavgiften för trafikskolornas MC-utbildning är hög i förhållande till antalet elever jämfört med B.

Då det gäller tillsyn av Vägsäkerhetslagen behövs avgift. Väghållarna känner inte till Vägsäkerhetslagen och den efterlevs inte. Transportstyrelsen är tillsynsmyndighet och kan med hjälp av avgifterna uppmärksamma lagen och dess innebörd.

Transportstyrelsen föreslår en höjning av skyltavgiften från 80 till 90 kronor på grund av högre aluminiumpris. SMC har inget att invända mot detta, vi har tidigare framfört att motorcyklister är beredda att betala mer för att få välja på två storlekar på skylten.

Till sist aviserar Transportstyrelsen i sitt förslag att man ser över möjligheten att slopa avgiften för påställning av fordon. Med förenklad administration genom t ex appen "MIna fordon" hoppas SMC att detta sker snarast möjligt. Många MC-ägare ställer ju av sina hojar under vintern och betalar därmed påställningavgiften.

Läs hela SMC:s remissvar här.