Öppet brev till Norrköpings kommun

2011-08-19

Söndagen 31 juli omkom en motorcyklist i en cirkulationsplats, Ljura-rondellen, i Norrköping på E22. Han kolliderade med en två meter hög stålställning med ljusvajrar i  mitten. Vad som orsakade olyckan känner inte SMC till. Att motorcyklisten körde in i cirkulationsplatsen och kolliderade med ett fast föremål placerat mitt i rondellen har sannolikt inneburit ökat krockvåld i samband med olyckan.

SMC instiftade för några år sedan "Värsta Vägars Pris". Det har utdelats till Tunadalsrondellen i Sundsvall och Fittjarondellen i Botkyrka kommun. Den senare har byggts om efter prisutdelningen. Nu har Ljura-rondellen i Norrköping nominerats till Värsta vägars pris av en SMC-medlem.

SMC förutsätter i brevet att Norrköpings kommun ser över utformningen av cirkulationsplatserna utifrån alla trafikanter, även motorcyklister.

Två stålställningar i Ljura-rondellen. Foto: Magnus Lekander.

Nollvisionen är ledstjärna för trafiksäkerhetsarbetet i Sverige. Så här säger Trafikverket på sin hemsida: ”Trafiksäkerhetsarbetet i Nollvisionens anda innebär att vägar, gator och fordon i högre grad ska anpassas till människans förutsättningar. Ansvaret för säkerheten delas mellan dem som utformar och dem som använder vägtransportsystemet. Trafiksäkerhetsarbetet enligt Nollvisionen utgår från att allt ska göras för att förhindra att människor dödas eller skadas allvarligt. Samtidigt som
åtgärder ska vidtas för att förhindra olyckor, måste vägtransportsystemet utformas med hänsyn till insikten om att människor gör misstag och att trafikolyckor därför inte kan undvikas helt. Den perfekta människan finns inte. Nollvisionen accepterar att olyckor inträffar, men inte att de leder till allvarliga personskador.”

Motorcyklister ses som oskyddade trafikanter enligt den nya Vägsäkerhetslagen, SFS 2010: 1362 och Transportstyrelsens föreskrifter och allmänna råd om vägsäkerhet, TSFS 2010:183. Lagen och föreskrifterna gäller endast TEN-T-vägnätet, där E22 och Ljura-rondellen ingår.

Enligt Vägsäkerhetslagen ska säkerhetsinspektioner genomföras på TEN-T vägnätet och väghållaren ska systematiskt och fortlöpande vidta de åtgärder som behövs för att förebygga allvarliga personskador till följd av användningen av vägarna. En olycksrapport för varje dödsolycka ska upprättas av väghållaren.

Av pressklipp framgår att polisutredning inletts angående den aktuella cirkulationsplatsen.

Kopia av detta brev skickas till Trafikverket (som ansvarig för dels det statliga vägnätet, dels för utformningsråd av vägar och gator) och till Transportstyrelsen som är ansvarig tillsynsmyndighet för Vägsäkerhetslagen.

Läs hela brevet här.

En av infarterna. Foto: Magnus Lekander.