Mycket ögongodis på Custom Bike Show

2011-06-09

Traditionsenligt hölls Custom Bike Show i Norrtälje Socitetspark första lördagen i juni. Det blev ännu en succé med 15 000 besökare på 8 000 motorcyklar och hela 300 byggen ställdes ut. Dagens största vinnare var finländaren Lasse Tirkkonen som vann HD-chopperklassen, bästa lack och publikens röst. 

De flesta byggen hade en väl genomarbetad form och design där de tekniska lösningarna hade hög klass. Detta tillsammans med en fantastisk lack skapade förutsättningar för en vinnarhoj. Att bygga och bygga om motorcyklar är en nästan 50-årig tradition i Sverige som därmed är pionjär, tätt efter USA där kulturen tog fart på 50-talet. Att bygga om eller att bygga en alldeles egen mc har inte varit helt självklart men intresset har funnits. Sverige har varit stilbildande i kulturen och det finns en ”Swedish style” i världen.

Detta är anledning att SMC och SFRO genom SMoto i Finland och FEMA bearbetar EU-kommissionen för att vi ska kunna behålla de generösa regler vi har idag när nästa typgodkännanderegelverk ska införas. Frågan är högaktuell i Bryssel just nu.

Även i år var Custom Bike Show den akandinaviska deltävlingen i VM i motorcykelbygge. Två vinnare väljs ut av internationell jury som med stöd från arrangörsföreningen Twin Club får möjlighet att delta i VM finalen i Sturgis i augusti i år. Årets VM-finalister blev Lasse Sundberg och Stellan Egeland. Lasses hoj är en graciös Chopper med ett tydligt retro-stuk byggd med en ”antik” Husqvarna motor och lång framgaffel. Stellan Egelands bygge är en unik egen konstruktion med navstyrning.

Läs och titta på bilder här.