Motorcyklister är säkerhetsmedvetna

2011-01-11

MC-körning kommer aldrig att bli riskfritt men det betyder inte att motorcyklister inte är säkerhetsmedvetna. En attitydundersökning bland knappt 700 motorcyklister visar att motorcyklister är medvetna och måna om sin egen säkerhet. Däremot skiljer sig deras åsikter om vilka åtgärder som är mest effektiva mot andra trafikantgrupper.

Detta är inledningen på ett pressmeddelande som SMC och NTF går ut med idag. Det handlar om resultatet av den attitydundersökning SMC och NTF gjort bland SMC:s medlemmar. Så här fortsätter meddelandet:

Personlig skyddsutrustning är åtgärder som rankas högt för ökad säkerhet av motorcyklister. Man använder heltäckande utrustning i mycket hög omfattning, även om lagen endast kräver hjälm. Omkring 60 % använder alltid separat ryggskydd. En dryg fjärdedel har ABS-bromsar på sin motorcykel idag men över 80 % kommer att efterfråga detta då man köper nästa motorcykel. Över hälften har någon gång deltagit i frivillig MC-fortbildning en eller flera gånger.

”Resultatet är positivt och visar tydligt att motorcyklister är väl medvetna om sin egen säkerhet och vidtar egna åtgärder för att minska risken för en olycka”, säger Maria Nordqvist, Sveriges MotorCyklister, SMC.

”Motorcyklisterna har en bättre attityd till nykterhet jämfört med bilister. Färre motorcyklister har kört då man druckit alkohol eller använt droger, färre har kört dagen efter eller har åkt med någon som varit påverkad. Då det gäller hastighet har dock motorcyklisterna en sämre attityd jämfört med bilister till hastighetsgränserna”, säger Nils Petter Gregersen, Nationalföreningen för Trafiksäkerhets Främjande, NTF.

”Undersökningen visar också att motorcyklister inte ser sänkta hastighetsgränser som en viktig åtgärd för ökad säkerhet. Istället lyfter motorcyklister lyfter fram andra åtgärder som uppmärksamhetskampanjer och bättre vägunderhåll för ökad säkerhet”, fortsätter Gregersen.

Ett anmärkningsvärt resultat är var motorcyklisterna skapar sitt säkerhetsmedvetande. Informations- och utbildningskällor inom det egna MC-kollektivet ligger på tio av de tolv högst rankade faktorerna. Allra viktigast säger motorcyklisterna att MC-kompisar är, följt av SMC och trafikskolor.

”Jag är glatt överraskad men samtidigt inte särskilt förvånad”, säger Maria Nordqvist. SMC har arbetat med säkerhetsfrågor för motorcyklister i över 40 år och har lång erfarenhet. Som motorcyklist väljer man att söka kunskap och erfarenhet av andra experter, nämligen motorcyklisterna.

Resultatet kommer från en undersökning bland 2 000 medlemmar i Sveriges MotorCyklister, SMC. NTF och SMC har tillsammans utformat frågorna och analyserat svaren.

Ladda ner rapport i webbversion. (2 MB)
Ladda ner rapport i tryckversion.(6 MB)

Resultatet presenteras onsdag 12 januari på VTI:s Transportforum i Linköping.

Pressmeddelandet som pdf-fil.