Fler fångades i ATK under 2018

2019-03-18
SMC har för tionde året i rad fått statistik från Polismyndigheten angående fordon som fångas av ATK, Automatisk trafiksäkerhetskontroll. Antalet registreringar har tyvärr ökat, både bland motorcyklister och bilister. Det var 6 573 fler MC-förare och 5 682 fler bilister som överskred hastigheten under 2018 då de passerade ATK-kameror jämfört med 2017. Totalt fångades 27 225 motorcyklar och 269 944 bilar i ATK under fjolåret. Polismyndigheten har utfärdat böter till 35 procent av de trafikanter som fångats i kamerorna. Det är alltså en tredjedel av de som registreras. För att slippa diskussioner om att bötfälla MC i ATK ber SMC därför motorcyklisterna att hålla hastigheten, även förbi ATK-kamerorna.

Om man bortser från motorcyklisterna som utgör 9,2 procent av totala antalet registreringar så utgörs det största bortfallet av dem som inte kan bötfällas av bilister. Möjligheten att fota motorcyklar bakifrån diskuteras ständigt och det finns bara en lösning för att slippa den typen av idéer. Inför MC-säsongen 2019 ber  SMC därför motorcyklisterna att hålla hastigheten, även förbi ATK-kamerorna.

År Bil MC Totalt Andel MC Böter
2018 269 944 27 225 297 169 9,2 35%
2017 264 262 20 652 284 914 7,2 35%
2016 245 635 21 455 266 820 8 35%
2015 240 745 20 325 261 070 7,8 35%
2014 229 957 15 489 245 806 6,4  
2013 217 420 10 813 228 233 4,7  
2012 220 504 9 254 229 758 4  
2011 221 597 10 285 231 881 4,4  
2010 210 068 8 233 218 301 3,8  
2009 219 289 14 407 233 696 6  

Källa: Polismyndigheten, ATK-enheten Kiruna.

ATK som fotar bakifrån? 

SMC har tidigare berättat om en förstudie som beställdes av Trafikverket angående MC och hastighet. Rapporten föreslog bland annat ett pilotprojekt med att anpassa trafiksäkerhetskameror så att de kan fotografera fordon även bakifrån. På så sätt skulle motorcyklar identifieras och kommunikation med dess ägare och eventuell lagföring möjliggöras. Meningen är att Polisen ska kunna söka upp ägaren av en MC där föraren inte kunnat identifieras, precis som de idag kan göra med andra fordon.Trafikverket och Polisen som ingår i ATK-rådet studerade rapporten och Trafikverkets projektledare Eva Lundberg har meddelat att projektet bordlagts. Det finns många högaktuella frågor rörande ATK, t ex att montera dem vid flerfältsvägar och i tätort. Man inväntar nya direktiv.
Läs förstudien MC och hastighet från Anders Wiman här.