Försäkringsundersökning 2021

Ett frågetecken när man köpa MC är försäkringen. Många blivande motorcyklister har en bild av premierna är väldigt höga. Ett vanligt argument för att man inte köper MC är att man tror att den är väldigt dyr att försäkra en motorcykel. Samtidigt visar statistik från Svensk Försäkring att trafikförsäkringen för en MC faktiskt är lägre än bil. SMC har nu gjort en grundläggande undersökning av försäkringspremierna för ett antal MC-modeller baserat på ålder och var man bor.

En del av försäkringsjämförelsen fanns i en artikel i MC-Folket 2/2021. Här kan du ladda ner och läsa hela undersökningen med alla motorcyklar, samtliga åldrar och olika bostadsorter. Länk.

Tre avgörande faktorer
De viktigaste faktorerna som avgör försäkringspremierna är motorcyklistens ålder, MC-modellen och bostadsadressen. Det är ingen kärnfysik att en 60-åring som bor i villa på landet anses vara en mindre risk för försäkringsbolagen än en 28-åring i centrala Stockholm där möjligheten till inlåst förvaring nattetid är ett nästintill omöjligt problem att lösa vilket påverkar försäkringspremien. Hur länge man haft körkort har också betydelse liksom att vissa märken och typer av motorcyklar kan vara dyrare att försäkra. Störst betydelse har dock motorcykelns vikt/effekt-förhållande. En effektstark lätt MC är dyrare att försäkra jämfört med en tung customhoj.

Vad säger undersökningen?
SMC:S undersökning (som du kan ladda ner till höger och läsa i sin helhet) jämför priserna mellan olika försäkringsbolag på ett antal olika begagnade motorcyklar av olika modeller utifrån personer i olika åldrar som bor i och runt Stockholm, i en mindre stad eller på landet. Undersökningen är inte komplett men ger en bild av vad det kan kosta att försäkra en viss typ av motorcykel utifrån ålder och bostadsort.

Yamaha MT-07, årets standardhoj
Yamaha MT-07 har valts till årets standardhoj några år i rad. Den används på många trafikskolor och är en vanlig nybörjarhoj. Motorcykeln är dyrast att helförsäkra i Stockholm, 19 340 kronor, om du är under 30 år gammal. Är du strax över 30 och bor i Stockholm betalar du som minst 4 806 kronor helförsäkring för Yamaha MT-07. Som jämförelse betalar en person som fyllt 60 år och bor på landet som lägst 1 558 i helförsäkring för denna MC.

Custom är billiga att försäkra
Var fjärde registrerad motorcykel i Sverige är en customhoj. Om man köper en tung custommotorcykel som HD Street Glide ligger helförsäkringen som dyrast på 19 272 kronor per år i Stockholm medan en 60-åring i landsbygd betalar 2 081 kronor för samma hoj.  Kawasaki Vulcan är en liten motorcykel som är billig att försäkra även för en ungdom.  Är man under 25 år kostar den billigaste helårsförsäkringen 4 614 kronor i Stockholm. Bor man i en småstad eller på landet i samma ålder kostar det 3 269 kronor i bägge fallen. Ju äldre man blir desto billigare blir det vanligtvis att försäkra sin motorcykel. Som billigast kostar den 1 439 kronor om man är över 60 år gammal och bor på landet.

Nakenhojar
En populär modell är segmentet ”naked”. Där har vi valt Triumph Street Triple. Den dyraste premien bland de billigaste är 14 184 kronor för någon som är strax under 30 och bor i Stockholm och 3 349 kronor för den som bor på landet och är över 60 år gammal.

Sporthojar och hur försäkringsbolagen räkna ut sina premier
En vanlig fråga är varför sporthojarna är så dyra att försäkra. Det leder ofta till nästa fråga om man verkligen ska betala sin nyinköpta motorcykel en gång till inom en kort tid eftersom premien är lika hög som inköpspriset på hojen. Varje försäkringsbolag gör en riskbedömning som byggs på statistik. Flera bolag erbjuder inte ens något annat än trafikförsäkringen för sporthojarna. Beståndet av sporthojarna är litet (mindre än fem procent av alla motorcyklar) men står samtidigt för fler allvarliga personskador och vagnskador som i sin tur ger högre kostnader. Man betalar alltså inte bara för själva motorcykeln men även för risken att själva kunna råka ut för skador. Det är därför helförsäkringen för supersport kan vara över 50 000 kronor per år i helförsäkring-om det erbjuds.

Lätt MC- framtiden i städerna?
Många skaffar en lätt MC för att klara sin vardag när kollektivtrafiken inte räcker till. En populär modell är Aprilia 125 RS. Den är förstås dyrast att försäkra för de som är yngst i SMC:s undersökning. Bor man i Stockholm varierar premien mellan 2 336-13 277 kronor per år. Om man bor i en småstad kostar det mellan 1 922- 10 036 kronor och på landet 1 922- 6 334 kronor per år.

För en 40-åring som bor i Stockholm kostar det mellan 2 229 -5 640 kronor (185 kronor/månad) att försäkra en lätt MC. Som en jämförelse kostar ett SL-kort i Stockholm 930 kronor/månad.

Är det dyrare att försäkra en motorcykel jämfört med bil?
I samband med undersökningen har vi givetvis också jämfört bilförsäkringen och tagit en Volvo V40 som exempel. Referenspersonerna är bland annat en 60-årig person som bor i småstad som betalar 2 712 kronor i helförsäkring för den bilen som billigaste alternativ. Jämfört med det så är samtliga motorcyklar billigare att försäkra än bilen utom Triumph Street Triple och Kawasaki ZX10-R. Vi har gjort samma jämförelse för personer över 40 år i Stockholm och även där är samtliga hojar billigare att försäkra utom dessa två.  

Enligt Svensk Försäkring är genomsnittskostnaden för trafikförsäkring helår 984 kronor för motorcykel och 1 268 kronor för bil.

Slutsats
Det behöver inte vara dyrt att försäkra en motorcykel i Sverige. Om man kör glidare är det inga stora skillnader i priset mellan åldrar och bostadsadress. Undersökningen visar också att det inte är dyrt att försäkra de flesta andra MC-modellerna. Däremot stämmer det att premierna varierar mycket beroende på var man bor. Och, det kan vara extremt dyrt att helförsäkra en supersporthoj – om man överhuvudtaget kan teckna detta.

Givetvis har vi även kollat var kostnaden ligger jämfört med en bil som har en liknande prestanda som många av motorcyklarnas undersökning. För personen som är över 60 i Stockholm kostar en bil som har 550 hk som billigast 9048 kronor i trafikförsäkring per år. Det är mycket dyrare än samtliga motorcyklar som fanns med i undersökningen för den personen, förutom för supersporthojen som kostar drygt 1000 kronor mer att försäkra per år. 

Jämför pris och villkor!
Att jämföra priset mellan de olika bolagen kan löna sig.  Den här jämförelsen handlar enbart om försäkringspremierna som oftast är vad avgör valet av försäkringsbolag. Vissa bolag erbjuder märkesförsäkring som kan ge ett lägre pris. SMC-medlemmar får 10 procent rabatt hos Svedea, Bilsport & MC och If.

Läs noga genom villkoren och det som står i ditt försäkringsbrev innan du tecknar försäkring. Fundera hur du ska använda din motorcykel. Ska din sambo, dina barn eller någon annan kunna köra den? Måste den vara inlåst nattetid? Hur mycket får du i rättsskyddsförsäkring? Får du köra på kurs med SMC? Vilka är de högsta ersättningsbeloppen och vad är självrisken? Vilka tilläggsförsäkringar finns?

Customhojar är generellt sett billigare att försäkra jämfört med andra motorcyklar på grund av tugn vikt och jämförelsevis lite effekt. Dessutom spelar ålder samt bostadsort roll när premien beräknas. Hu du läsa här.  

(Bild: Kawasaki Vulcan S - Kawasaki Sverige) 

Årets standard MC i några år i rad - Yamaha MT-07 (Bild: Yamaha Motors Sverige)

Även med i undersökningen finns BMW GS 1200 (Bild: BMW Motorrad)



A2 motorcyklar har blivit alltmer populära för nybörjare men även som pendlingsfordon. (KTM 390 Duke - Bild: KTM.com)