Flaggstafett genom hela SMC-Sverige

SMC:s 50-årsjubileumsmöte hölls den 14 september 2013, men redan den 24 augusti började firandet med en stafett genom hela landet. Stafettpinnen var i detta fall en vit flagga med SMC:s jubileumslogga. Många motorcyklister slöt upp och följde flaggan en bit på sin färd genom SMC-Sverige.

Till SMC:s årsmöte kom denna stafettflagga via en kortege genom Uppsala. Flaffan var då fulltecknad av signaturer från distriktens utvalda representanter som kört flaggan genom landet.

Samtliga 21 SMC-distrikt och i många fall lokala MC-klubbar deltog i stafetten genom att köra flaggan en bit närmare målet - Uppsala och årsmötet på Uppsala Konsert och Kongress, UKK.

Start i vid Riksgränsen i norr

Lördag 24 augusti startade flaggan vid Riksgränsen i norr. Söndagen den 25 augusti klockan 16.00 fortsatte flaggan från torget i Kiruna för vidare färd ner till Gällivare. Söndagen därpå, den 1 september kördes flaggan till SMC Norrbottens årsmöte i Folkets hus i Kalix. Efter distriktsårsmötet kördes flaggan via Boden-Luleå-Piteå vidare till Skellefteå där SMC Västerbotten tog över flaggan.

Från Västerbotten kördes flaggan till Jämtland och vidare sydväst mot Gälvleborg där den vände sydost mot Dalarna och vidare söderut genom landet.

Vände i Skåne

Väl nere i Skåne vände flaggan och kördes norrut genom de östra distrikten för att slutligen färdas i en kortege genom Uppsala mot SMC Riks årsmöte i Uppsala Konsert & Kongress, UKK, lördagen den 14 september. Flaggan färdades med båt, vilket medförde att den missade distriktet Gotland, men representanter därifrån mötte upp flaggan i Uppsala och följde den i kortegen.

Så här presenterades flaggans väg genom Sverige inför starten:

Preliminärt körschema. Vissa ändringar kan ske. Denna sida uppdateras kontinuerligt. Se även respektive distrikts sida för information om flaggrallyt.

Följ Flaggstafetten på Facebook.

24/8. Norrbotten Flaggan startar vid Riksgränsen i norr.

25/8. Norrbotten.
Start: Flaggan anländer från Riksgränsen till Kiruna. 16.00 startar flaggkörningen från torget i Kiruna för vidare färd ner till Gällivare.SMC

1/9. Norrbotten - Västerbotten.
Flaggan anländer distriktsårsmötet i Kailx Folkets hus kl 13.00. Efter distriktsårsmötet körs flaggan via Boden-Luleå-Piteå vidare till Skellefteå.

3/9. Jämtland – Västernorrland
SMC-Jämtland och SMC-Västernorrland möts Kl. 19:00 vid östra ändan av flygrakan på E14 utanför Ånge (det finns en infotavla på den östergående sidan). SMC-Västernorrland startar kl. 17:30 från MC-parkeringen på torget i centrala Sundsvall. Vill man fika får man ta med eget fika.
Onsdagen den

4/9. Västernorrland - Gävleborg
SMC-Västernorrland och SMC- Gävleborg möts för flaggöverlämning på Ångersjöns rastplats ca kl. 19:00. SMC-Västernorrland startar kl. 17.30 från MC-parkeringen på torget i centrala Sundsvall. (Ångersjön har öppet till kl. 20:00) Ta gärna med eget fika!

7/9 Gävleborg – Dalarna
SMC Gävleborg överlämnar flaggan i Hofors. SMC Dalarna åker vidare till Sala för överlämnande till Västmanland.

7/9. Dalarna - Västmanland - Örebro
Västmanland får flaggan av Dalarna, överlämning i Sala Silvergruva Lördag den 7 klockan 12.00.
Västmanland kör flaggan till Örebro samma dag, överlämnar den på deras distriktsårsmöte 14.00 på Café Skogen, Sörbyvägen 15.

8/9. Värmland - Västra Götaland
SMC Värmland startar från Sonnelids möbler kl 10.00 söndag och lämnar över till Västra Götaland i Hasslerör kl. 12.00. Alla deltagare bjuds på fika!

10/9. Halland - Skåne – Blekinge – Kalmar
Hallands flaggkurir hämtar flaggan tidigt på morgonen den 10/9 vid shellmacken på rastplats Sandsjöbacka (ligger utmed E6:an på gränsen mellan Västra Götaland och Halland). Därifrån körs flaggan vidare till en bensinmack på Hallandsåsen (som ligger utmed E6:an på gränsen mellan Halland och Skåne) där den lämnas över till Skåne kl 10:30 samma dag för vidare transport. Skåne kör flaggan till Blekinge, närmare bestämt Bröms rastplats i Brömsebro ca 16.30. Därifrån körs flaggan till SMC Kronoberg.

11/9. Kronoberg - Jönköping

12/9. Jönköping - Östergötland – Södermanland
SMC Östergötland över flaggan från SMC Jönköping på Östgötaporten OK i Ödeshög kl. 12.00.
Vid statoil-macken Stavsjö (Kolmården) kl 18.00 den 12 september överlämnas flaggan från SMC Östergötland till SMC Södermanland.

Fred 13/9. Södermanland – Stockholm
Klockan 13.00 startar flaggstafetten från Eskilstuna centrum, samling mittemot Statt Eskilstuna för vidare färd mot Södertälje och SMC Stockholm. SMC Södermanland överlämnar flaggan till SMC Stockholm vid Axa sportcenter kl 17.00 i Södertälje.

Lörd 14:e Stockholm - Uppsala. Kortege kl start 10.30 Scandic Nord, framme ca 11.00 Vaksala Torg
SMC Stockholm startar från MC-Collection kl 09.00 i Sollentuna den 14/9. Flaggan körs till Uppsala där den slutligen åker med i kortege genom Uppsala till årsmötet kl 10.30

Följ Flaggstafetten på Facebook

Första anhalt. 24/8 kl 15.00 startade flaggan på Riksgränsen.
Längre norrut i landet kommer man inte. Härifrån körs faggan till Kiruna där första överlämningen sker

Kiruna MC på väg till Gällivare med SMC:s jubileumsflagga.
Foto: Kenneth Paulsson

Flaggöverlämning hos Kiruna MC