Motorcykeln

För att du ska få ut maximalt av kursen, av dig själv och din motorcykel ska du och din MC vara i god kondition.

Naturligtvis kommer det att bli en hel del hojåkning, så när du kommer till kursen bör din hoj vara fulltankad. Vi kör ibland närmare 20 mil på en kursdag och det är bra om du slipper åka iväg för att tanka. 

Självklart ska motorcykeln ha däck i god kondition med rätt tryck. Se till att bromsbeläggen är bra, att kedjan är rätt spänd och smord. Är du osäker på något - kolla instruktionsboken vad som gäller för just din MC.

Kolla över din motorcykeln så den inte läcker olja eller vätska samt att inga delar sitter löst.

En besiktning av alla motorcyklar sker före kursstart. Uppfyller din MC inte kraven kan du bli nekad att delta utan återbetalning av kursavgiften.

Krav på din MC

Det måste vara en landsvägsregistrerad motorcykel. Det funkar alltså inte med en racehoj som man försäkrat på ramnummret. Om det är en ren endurokurs som genomförs på en godkänd endurobana kan naturligtvis en enduroregad hoj användas.

Motorcykeln ska vara besiktigad och godkänd av ett svenskt besiktningorgan, typ Bilprovningen, OPUS, etc.

Motorcykeln ska vid kurstillfälle vara påställd och i trafik.

Motorcykeln ska minst ha en giltig trafikförsäkring.

Motorcykelns registreringsskylt ska vara synligt på MC:n. Det är OK att tejpa denna på kutsen om inget fäste finns. Det är inte okej att tejpa över texten på reg-skylten.

Om ovanstående är uppfyllt är det okej att efterföljande racekitta hojen med diverse crashkåpor, ta bort ljusen, köra på slicks, etc. men, reg-skylten ska finnas på plats enligt ovan.