Sommarens beläggningsarbeten

2021-04-29

Mellan maj och september kommer ett antal beläggningsarbeten att genomföras i Gävleborg. SMC Gävleborg berättar här var och när vägarbetena pågår i vårt distrikt. Trafikverket tipsar om att undvika tre vägar där entreprenören genomför infräsning och sedan asfalterar.

SMC Gävleborg har haft kontakt med Trafikverket inför sommaren. Ett stort antal vägar kommer att få en ytbehandling - läs mer om hur den går till till höger. SMC rekommenderar dig som kör MC att undvika dessa vägar under den tid på arbetet pågår. Vänta med att köra där tills allt grus är bortsopat.

Tre vägar kommer att få infräsning innan asfaltering. Undvik dessa vägar helt under den tid då arbetet pågår. 

531 Stackbo – Hästbo
13,3 kilometer. Varmbeläggning.
Trafikpåverkan: Stor. Trafiken leds förbi arbetsplatsen med hjälp av lots/signal.
Arbetsperiod: april-juni

83 Skansen – Kilsveden.
3,8 kilometer. Varmbeläggning.
Trafikpåverkan: Stor. Trafiken leds förbi arbetsplatsen med hjälp av lots/signal.
Arbetsperiod: augusti-oktober

567 Åbyggeby – Oslättsfors10,3 kilometer. Varmbeläggning.Trafikpåverkan: Stor. Trafiken leds förbi arbetsplatsen med hjälp av lots/signal.
Arbetsperiod: maj-oktober.

 

Ytbehandlingar sommaren 2021

Väg 50, Flaxenåsen – Älvkarlhed
4,6 kilometer ytbehandling
Trafikpåverkan: Måttlig. Trafiken leds förbi arbetsplatsen med hjälp av lots/signal. Risk för stenskott, håll avstånd och anpassa hastighet till väglaget.
Arbetsperiod: Vecka 21

Väg 502, W-länsgräns - Vägskäl 503
4,7 kilometer ytbehandling - en typ av beläggning.
Trafikpåverkan: Liten. Trafiken leds förbi arbetsplatsen med hjälp av lots/signal. Risk för stenskott, håll avstånd och anpassa hastighet till väglaget.
Arbetsperiod: Vecka 19

Väg 503, Vägskäl 502 – Österfärnebo
10,1 kilometer ytbehandling
Trafikpåverkan: Liten. Trafiken leds förbi arbetsplatsen med hjälp av lots/signal. Risk för stenskott, håll avstånd och anpassa hastighet till väglaget.
Arbetsperiod: Vecka 19

Väg 513, Torsåker – Vi
3,6 kilometer ybehandling.
Trafikpåverkan: Måttlig. Trafiken leds förbi arbetsplatsen med hjälp av lots/signal. Risk för stenskott, håll avstånd och anpassa hastighet till väglaget.
Arbetsperiod: Vecka 19

Väg 583, Axmartavlan - Axmarby
7,4 kilometer ytbehandling
Trafikpåverkan: Liten. Trafiken leds förbi arbetsplatsen med hjälp av lots/signal. Risk för stenskott, håll avstånd och anpassa hastighet till väglaget.
Arbetsperiod: Vecka 20

Väg 663, Näcksjö – Njutånger
8 km ytbehandling. Trafikpåverkan: Liten. Trafiken leds förbi arbetsplatsen med hjälp av lots/signal. Risk för stenskott, håll avstånd och anpassa hastighet till väglaget.
Arbetsperiod: Vecka 20

Väg 669, Ölsund – E4
1,8 kilometer ytbehandling.
Trafikpåverkan: Stor. Trafiken leds förbi arbetsplatsen med hjälp av lots/signal. Risk för stenskott, håll avstånd och anpassa hastighet till väglaget.
Arbetsperiod: Vecka 21

Väg 673, Vedmora – Storhällan
4,8 kilometer ytbehandling.
Trafikpåverkan: Liten. Trafiken leds förbi arbetsplatsen med hjälp av lots/signal. Risk för stenskott, håll avstånd och anpassa hastighet till väglaget.
Arbetsperiod: Vecka 20

Väg 674, Enånger – Borka
3,1 kilometer. Ytbehandling - en typ av beläggning.

Trafikpåverkan: Liten. Trafiken leds förbi arbetsplatsen med hjälp av lots/signal. Risk för stenskott, håll avstånd och anpassa hastighet till väglaget.
Arbetsperiod: Vecka 20

Väg 712, Enånger – Finnicka
3,1 kilometer ytbehandling.Trafikpåverkan: Liten. Trafiken leds förbi arbetsplatsen med hjälp av lots/signal. Risk för stenskott, håll avstånd och anpassa hastighet till väglaget.
Arbetsperiod: Vecka 20

Väg 678, Ullungsfors – Uggsjön
34,5 kilometer ytbehandling.
Trafikpåverkan: Liten. Trafiken leds förbi arbetsplatsen med hjälp av lots/signal. Risk för stenskott, håll avstånd och anpassa hastighet till väglaget.
Arbetsperiod: Vecka 21-22

Väg 769, Hassela - Y-länsgräns
14,6 kilometer ytbehandling.
Trafikpåverkan: Liten. Trafiken leds förbi arbetsplatsen med hjälp av lots/signal. Risk för stenskott, håll avstånd och anpassa hastighet till väglaget.
Arbetsperiod: Vecka 23

Väg 772, Lia – Ängebo
14 kilometer ytbehandling.
Trafikpåverkan: Liten. Trafiken leds förbi arbetsplatsen med hjälp av lots/signal. Risk för stenskott, håll avstånd och anpassa hastighet till väglaget.
Arbetsperiod: Vecka 22

Väg 773, Ängebo – Brännås
11,2 kilometer ybehandling.
Trafikpåverkan: Liten. Trafiken leds förbi arbetsplatsen med hjälp av lots/signal. Risk för stenskott, håll avstånd och anpassa hastighet till väglaget.
Arbetsperiod: Vecka 22

Väg 698, Vägskäl 84 – Skästra
15 kilometer ytbehandling.
Trafikpåverkan: Måttlig. Trafiken leds förbi arbetsplatsen med hjälp av lots/signal. Risk för stenskott, håll avstånd och anpassa hastighet till väglaget.
Arbetsperiod: augusti-september.

Väg 698.1, Skästra
0,6 kilometer. Ytbehandling. 
Trafikpåverkan: Måttlig. Trafiken leds förbi arbetsplatsen med hjälp av lots/signal. Risk för stenskott, håll avstånd och anpassa hastighet till väglaget.
Arbetsperiod: augusti-september.

Väg 725, Järvsö - Skästra
2,4 kilometer. Ytbehandling.
Trafikpåverkan: Liten. Trafiken leds förbi arbetsplatsen med hjälp av lots/signal. Risk för stenskott, håll avstånd och anpassa hastighet till väglaget.
Arbetsperiod: augusti-september.

Läs mer om sommarens beläggningsarbeten i Gävleborg på Trafikverkets hemsida. 


Karta över sommarens beläggningsarbeten i Gävleborg. 

Vad är infräsning? PEAB berättar. 
Infräsning är en teknik som kan återskapa ett bärlager genom att man blandar in nytt stenmaterial på plats i den gamla överbyggnaden. Infräsningstekniken kan användas på lågtrafikerade och enskilda vägar. Efter provtagning av det gamla bärlagret kan man bestämma fräsdjup och mängden makadam som behöver tillföras. Rätt mängd makadam läggs sedan ut separat och sammanfräses med det gamla bärlagret.

Vad är en tankbeläggning enligt Trafikverket?
Tankbeläggningar är en beläggningstyp som innebär att stenmaterial och bindemedel sprids ut på vägen var för sig, utan att ha blandats ihop innan. Det finns två vanliga varianter som används: ytbehandling och indränkt makadam. I Gävleborgs län är det alltså ytbehandling som kommer att genomföras på ett antal vägar i sommar.

SMC rekommenderar motorcyklister att undvika att köra på vägar medan någon form av tankbeläggning/ytehandling pågår och vänta tills allt grus är bortsopat. 

Ytbehandling
Vid en ytbehandling sprider man ut bindemedel över vägen. Sedan sprider man ut stenmaterial som täcker bindemedlet och slutligen vältar man ytan för att stenarna ska fastna och hamna rätt. De stenar som inte fastnat sopas senare bort.  Det är viktigt att ha rätt mängd bindemedel och grus för att inte skapa blödningar. Entreprenören ska sopa tills allt grus är borta. Ibland sänks hastigheten under tiden. Tyvärr betyder ytbehandling ökad risk för stenskott och att man kör omkull i gruset. När allt grus är borta är vägen relativt ojämn och kan ha skrovlig yta. Efter en tid försvinner detta. 

Indränkt makadam
När man använder beläggningen indränkt makadam läggs först ett tjockt lager av grov makadam. Sedan sprider man ut bindemedel som tränger ner i den övre delen av makadamlagret för att täta ytan och binda ihop stenarna. Därefter sprids ett tätande lager av stenmaterial och bindemedel. Liksom för ytbehandling är det viktigt att man sprider ut rätt mängd bindemedel och stenmaterial för att inte få problem med blödningar eller stenskott. Denna metod används främst på det mindre lågtrafikerade vägnätet. 

Hur kan en tankbeläggning se ut?


E45  Malung-Mora