Beläggningsarbeten i Dalarna i sommar

2020-05-14

I sommar kommer ett antal beläggningsarbeten att genomföras på många populära MC-vägar i Dalarna. Eftersom vi semestrar hemma i sommar är det viktigt att ha koll på när och var. Väg 570 Dala Järna mot Leksand (Långvägen-Noret) bör du undvika helt under augusti då vägen kommer att rivas upp och förstärkas. Undvik även väg 620 Ludvika-Björsjö och genom Malingsbo under augusti-september. Utöver detta kommer ett antal populära MC-vägar att genomgå ytbehandling under juni-augusti. SMC Dalarna berättar här var och när vägarbetena pågår i vårt distrikt.

SMC Dalarna har talat med Trafikverket och fått veta vilka vägar som ska åtgärdas i sommar.  Orsaken är att vi vill  informera och varna alla motorcyklister  om när och var man ska köra MC.

- En del vägsträckor som vi belägger i sommar blir en fortsättning från där vi slutade ifjol, där behoven finns. Ett exempel är väg 69 där vi fortsätter från Fäggeby till Hedemora.  För en del av vägarna krävs flera åtgärder som tar längre tid och kostar mer. Ett exempel på en väg med stora grundproblem är väg 888 mellan Enviken och Marnäs, som varit dålig en längre tid. Där ska bland annat dåliga delar i vägen grävas ur och fyllas med nytt material, och vägtrummor ska bytas. Vägen får ny beläggning nästa år. Andra förberedande åtgärder inför ett beläggningsarbete är att plocka bort större stenar ur vägen och att lappa igen spår som bildats där vägen blivit sliten. Det ska göras på väg 707 mellan Furudal och länsgränsen mot Gävleborg, som har stora förbättringsbehov och mycket tung trafik,.säger ansvarig projektledare Erik Stigsmark.

UNDVIK DESSA VÄGAR UNDER VÄGARBETET I SOMMAR!


Undvik helt att köra väg 570 sträckan Dala Järna mot Leksand under augusti och väg 620 Ludvika-Björsjö och genom Malingsbo i sommar. Vägen kommer att rivas upp och blir mycket svår att köra med en MC.  På väg 620 kommer dåliga bitar i vägen  att grävas ur och ersättas med nytt material, trummor kommer att bytas och vägsträckorna ska beläggas med ny asfalt. Alternativa vägar finns. 

Asfaltering (sker ofta nattetid)

E16 Rågsveden-Gruckåkvarn. 3,6 kilometer. Trafiken leds förbi arbetsplatsen med hjälp av lots/signal.Arbetsperiod: Preliminärt vecka 32. Karta

E16 Hulån-Björbo. 27,8 kilometer. Trafiken leds förbi arbetsplatsen med hjälp av lots/signal. Arbetsperiod: Preliminärt vecka 33-38. Karta

E16 Kvarnmyren-Länsgräns mot Gävleborg. 12,7 kilometer. Trafiken leds förbi arbetsplatsen med hjälp av lots/signal. Nattarbete: 18.00-06.00. Arbetsperiod: Preliminärt vecka 32. Karta

Väg 69 Falun-Grycksbo. 7,6 kilometer. Trafiken leds förbi arbetsplatsen med hjälp av lots/signal. Nattarbete 19.00-06.00. Arbetsperiod: Preliminärt vecka 23-24. Karta

Väg 70 Brovallen-Korskrogen. 2,9 kilometer. Trafiken leds förbi arbetsplatsen med hjälp av lots/signal. Nattarbete: 19.00-06.00. Arbetsperiod: Preliminärt vecka 32-33. Karta

Väg 296 Furudal-Länsgräns mot Gävleborg. 29 kilometer. TTrafiken leds förbi arbetsplatsen med hjälp av lots/signal. Arbetsperiod: Preliminärt vecka 32-34. Karta

Väg 800 Torsång-Färnviken (Rv 69). 13,5 kilometer. Trafikpåverkan: Stor påverkan. Trafiken leds förbi arbetsplatsen med hjälp av lots/signal. Arbetsperiod: Preliminärt vecka 27-28. Karta

Väg 927 Tällberg-Tällbergsporten. 1,7 kilometer. Trafikpåverkan: Stor påverkan. Trafiken leds förbi arbetsplatsen med hjälp av lots/signal. Arbetsperiod: Preliminärt vecka 33-34. Karta

Ytbehandling/tankbeläggning/fräsning + asfalt


Veckonummer är preliminärt. SMC råder dig att undvika vägen minst en vecka efter att arbetet genomförts för att säkerställa att det överflödiga gruset är bortsopat. 

Väg 26 Vansbro. 1,0 kilometer. Vägen fräses och asfalteras sedan.. Trafiken leds förbi arbetsplatsen med hjälp av lots/signal. Arbetsperiod: Preliminärt vecka 33-34. Karta

E45 Johannisholm-Vimo. 11,9 kilometer.  Tankbeläggning. Trafiken leds förbi arbetsplatsen med hjälp av lots/signal. Arbetsperiod: Preliminärt vecka 27. Karta

Väg 69 Hedemora-Fäggeby. 12,4 kilometer. Fräsning + asfalt. Trafiken leds förbi arbetsplatsen med hjälp av lots/signal. Arbetsperiod: Preliminärt vecka 22-26. Karta

Väg 70 Björka-Gåsarv. 23,4 kilometer. Tankbeläggning.  Trafiken leds förbi arbetsplatsen med hjälp av lots/signal. Nattarbete 18.00-06.00. Arbetsperiod: Preliminärt vecka 28. Karta

Väg 1061 Kryptjärn-Länsgräns mot Jämtland  16,1 kilometer. Trafiken leds förbi arbetsplatsen med hjälp av lots/signal. Arbetsperiod: Påbörjas efter semestern. . Karta

Väg 1064+1065 Rv 70- Drevdagen. 6,2 kilometer. Trafiken leds förbi arbetsplatsen med hjälp av lots/signal. Arbetsperiod: Del av perioden vecka 32-39 (uppdateras närmare startdatum). Karta

Andra åtgärder


Väg 50 Lamborn-Svabensverk. 8,3 kilometer
. Särskild åtgärd: Stora stenar tas bort som finns i vägen och därefter lagning av spår. Ska vara framkomligt med MC under tiden. Trafiken leds förbi arbetsplatsen med hjälp av lots/signal. Arbetsperiod: Preliminärt vecka 26. Karta

Väg 888 Enviken-Marnäs. 7,7 kilometer. Särskild åtgärd: Dåliga bitar kommer att grävas ur vägen och ersättas med nytt material, trummor kommer att bytas och grusytor på sträckan ska beläggas med asfalt. Hela sträckan ska beläggas år 2021. Trafiken leds förbi arbetsplatsen med hjälp av lots/signal. Arbetsperiod: Del av perioden vecka 26-39 (uppdateras närmare startdatum). Karta

Länk dokument Trafikverket


Länk till Trafikverkets dokument om sommarens beläggningsarbeten i Dalarna

 

Vad är ytbehandling/tankbeläggning?
Under tiden arbetet pågår är det både kladdigt och massor av grus på vägen vilket ökar risken för skador på både person och fordon.  Det gäller inte bara oss som kör MC utan drabbar alla trafikanter.
Så här skriver Trafikverket om dessa beläggningar:

"När man gör en ytbehandling sprider man ut bindemedel över vägen. Sedan sprider man ut stenmaterial som täcker bindemedlet och slutligen vältar man ytan för att stenarna ska fastna och hamna rätt. De stenar som inte fastnat sopas senare bort. Det är viktigt att man sprider ut rätt mängd bindemedel och stenmaterial; vid för mycket bindemedel riskerar beläggningen att "blöda" vilket medför risk för otillräcklig friktion och stänk på fordon, vid för lite bindemedel fastnar inte stenarna ordentligt vilket medför risk för stenskott.

 

Tyvärr medför metoden stor risk för stenskott när beläggningen utförs och vägen behöver sopas flera gånger under cirka två veckor efter utförandet. Därför varnar vi med skyltar och sänker hastigheten på sträckan till 50 km/h och önskar att den respekteras, så att risken för stenskott blir mindre. Tänk på att din egen hastighet har stor betydelse för eventuella stenskott.

 

En nylagd ytbehandling har en ganska skrovlig och vass yta den första tiden och kan upplevas som extra ”bullrig”. Efter något år har dock stenarna på ytan slipats och jämnats till av trafiken så att både skrovlighet och buller återgått till normal nivåer."

Bilden nedan är från en pågående tankbeläggning/ytbehandling på E45 utanför Malung.