See you in HEL

Vintertouring under Hoj-X 2013!

Två medlemmar från Ironbutt Sweden, Hampe Hammarberg och Benny Watz, passade på att tänja på gränserna under Hoj-X jubileumskryssning 2013. När normala kryssningsdeltagare bordade färjan i Värtahamnen gjorde dessa två förare sig redo för ett dygn på MC i kyla och halka. Istället för att åka med på båten valde de att runda Bottenviken och köra via Haparanda ner till Helsingfors. 23,5 timme senare klev de på båten i Helsingfors för att åka enkelresa hem, med en SaddleSore 1000 avklarad: grunddistansen inom Ironbuttvärlden.

Kryssningsdeltagarna kunde följa trippen live ombord på båten genom monitorer som visar aktuell position via satellit. I Iron Butts egen monter samlades nyfikna för att se hur killarna klarade sig. När det stod klart att de kommer att hinna med båten från Helsingfors uppstod ett jubel. Väl ombord mottogs de av varma applåder, medan de intervjuades av Magnus Klys, samt bjöd på en liten strip tease för att visa hur man klär sig på ett smart sätt för att klara liknande vinterkörning.

Här på forumet kan du läsa deras egen berättelse inför detta äventyr. Och här kan du läsa killarnas egen reseberättelse skriven efter resan

 

Före resan gjorde SMC en liten intervju med de två Ironbuttarna vid deras träningsläger i närheten av Burseryd.
Då lät det så här:

Varför?
"Varför inte? 'Det borde gå'  har räckt fint förr...?
Nej, men ärligt - vi gillar vintertouring, det är en alldeles särskild utmaning och vi vill slå ett slag för en längre MC-säsong.
Vi tycker att allt för många ställer in för tidigt och tar ut för sent. Vi vill väcka tankar. Vintertouring är fantastiskt!"
Förberedelse och planering har varit igång flera år, och när SMC nu jubileumskryssar tyckte vi det var lämpligt att haka på.
 
 
Så det är inte för att hävda sig som "Worlds toughest motorcycle riders" då...?
"Äsch, det har vi gjort så många gånger redan - vi har inget att bevisa. Vi kör för att det är kul och för att vi gillar utmaningar på två hjul."
 
Hur stor chans har ni att komma runt i tid?
"Beror på vädret den aktuella dagen. Vi är bägge hyfsat prestigelösa och värdesätter chansen att kunna försöka en annan gång mycket högre än att riskera att dra på oss skador i någon idiotisk "till varje pris-körning" Blir det för tufft så bryter vi. Det har vi gjort förr och det kommer vi att göra nu med.  Det om något ligger i begreppet 'Worlds toughest motorcycle riders': Att veta när det är nog. "
 
Önskeväder?
"Stadig kyla runt 10-15 minusgrader längs hela körningen, mulet men uppehåll, breda snöremsor att skona dubben på och vindstilla. Mumma!"
 
Tror ni på det själva?
"Nä, det är en omöjlighet när man rör sig över så stora geografiska områden. Värsta tänkbara start är väl saltblask och söl kring nollan, med de första 20 milen på asfalt som nöter ner dubben och bilar som sprayar kläderna blöta, för att sedan följas av uppklarnande väder på natten och -30 eller mer. Har vi en sådan prognos innan start så ställer vi in. Inget snack om det."
 
För att det är för farligt?
"Ja, framför allt det, men även för att det inte är roligt med sådana förutsättningar. Köra hoj skall vara kul, annars kan det kvitta!
Det samma gäller under körningen: Blir det för tufft så bryter vi." 
 
Hur fort kör ni?
"Så långsamt som möjligt! Att genomföra en sådan här körning på ett säkert vis handlar om att skona dubben, skydda sig mot kyla och ta regelbundna pauser.
Fartvindens kylande effekt är fruktansvärd! Vi räknar med att ligga och lufsa i 80-90 km/h där det är lämpligt.  80 km/h i 15 minusgrader motsvarar ca -30 i avkylande effekt.  Skulle man försöka sig på att köra 100 blås i -30 så har man en kyleffekt kring 55 minusgrader att slåss emot. Det funkar några minuter bara."
 
Vad har ni för kläder? Rymddräkter?
"Ha ha!  Nej, våra vanliga MC-kläder, faktiskt. Lager på lager av utprövade kläder och skydd, men knappast något som förvånar den som redan brukar köra under vår och höst."
 
Elvärmekläder?
"Vi är lite skepiska till det av olika anledningar. Dels för att vi inte har ström nog i hojarna, men framför allt för att vi ser mer risker än nytta med elkläder vid vår typ av körning. Basgarderoben måste klara kylan om elkläderna krånglar - och i så fall behövs ju inga elkläder eller hur...? En av oss är avgjort "elallergisk" i detta avseendet, den andra försiktigt positiv till elkläder som komplement. Om man virkat dem själv, vill säga..."
 
Dåligt med ström...? Vad skall ni köra för hojar?
"Det avslöjar vi på MC-Mässan 13! Vi tar med oss cyklarna och ställer ut dem i Ironbutt Associations monter, dubbade och klara för start.

Så mycket kan sägas att dom är omoderna, olämpliga för uppdraget och har låg generatoreffekt. Varför göra det enkelt för sig?"
 
Vad är ni för slags människor egentligen?
"Ha ha! Det frågar vi oss själva med jämna mellanrum. Långdistanskörning på MC är ett utmärkt tillfälle att grubbla kring just precis den frågan.
Man lär känna nya sidor av sig själv varje gång man är ute och kör. Kom in i montern på MC-mässan och snacka bort en stund så får vi se om vi kan förmedla vad det är som driver oss Ironbuttare att pröva nya utmaningar på två hjul, trots att man kört ett helt liv redan - som Varg-Olle, till exempel."
 
Absolut! Vi kommer förbi och säger hej. Jag antar att ni döpt er körning till något klämkäckt redan?
"O ja! Vi kör under parollen 'See you in HEL!'  "
 
Kul!  Hoppas ni hinner med färjan hem!
"Vi med, vi med"

B

B

B

B

BB

B

Läs om förberedelserna inför resan: SEE YOU IN HEL!

Här kan du läsa killarnas egen RESEBERÄTTELSE skriven efter resan