Reportage från avrostningen 2010

Reportage från avrostningen 2010

AVROSTNING.

250 motorcyklister från hela Skåne möttes upp i Ljungbyhed för att vara med på SMC Skånes Avrostning 2010. Efterfrågan var så stor att man i år valde att utöka avrostningen till två dagar, både lördag och söndag med 125 platser tillgängliga varje dag.


Trafiksäkerhetsansvarige Pelle Randau (till höger) inleder dagen och hälsar alla välkomna.

Nytt för i år var att det har blivit tillåtet att övningsköra på avrostningen. Först ut att göra det var sextonårige Filip Möllergren som har övningskört två månader innan han kom till avrostningen.


Fordons Plats-stationen var populär bland alla typer av hojar.

– Det var absolut roligast att köra kurvbanan, men alla övningarna var nyttiga för mig, allra mest har jag nog lärt mig på krypkörningsbanan. Jag hoppas det här leder till att det går riktigt bra vid uppkörningen sen, säger Filip. Det var inga problem med bromsning på grus, vi bor nämligen vid en grusväg så det får jag träning på varje gång vi ska ut med motorcykeln, skrattar Filip.


16-årige Filip Möllergren var först med att övningsköra på avrostningen.


Avrostningen bestod av sex olika stationer. Manövergård, där man tränar på att hantera mc:n vid låga hastigheter och krypkör runt koner. Broms Asfalt och Broms Grus, där man får lära sig bromsteknik på asfalt respektive grus. Fordons Plats som är bankörning, där man får lära sig kurvkörning på bästa sätt. MC-säkerhet, stationen där man får en genomgång om vad som kontrolleras på motorcykeln före kurserna KNIX och BKK, samt Sjukvård, där man bland annat får veta vad som man bör göra och inte göra om man kommer till en mc-olycka.


Håkan Gyllander gör ett kort depåstopp för att fylla på bränsle.


Att krypköra mellan koner är inte helt enkelt, det kräver en del övning och kännedom om sin motorcykel. Instruktören Rolf Malmberg väntar på att släppa iväg nästa förare.

Mikael Sjunnesson och Sven Nilsson har varit på avrostning två gånger tidigare. Företaget där de arbetar, PEAB, har valt att betala deras avgifter som en del i företagets arbetsmiljö- och säkerhetsfrämjande.


För både Mikael Sjunnesson och Sven Nilsson är det tredje gången de besöker avrostningen.

– Varje gång vi varit här har vi lärt oss mer och mer. Den här gången vågade jag luta motorcykeln så långt ned i kurvorna så att jag skrapade mina fotpinnar, det är stor skillnad jämfört med första avrostningen, säger Mikael.

– Jag har kört motorcykel i 39 år, men jag tycker ändå att det är bra att komma hit. Se på Zlatan, han är bland de absolut bästa på fotboll, men han tränar ändå, säger Sven och skrattar.

Vid dagens slut hölls det lotteri bland deltagarna. Förstapriset, en Knix-kurs på Lockarps Gocartbana togs hem av 22-åriga Molly Brink.


Molly Brink vann utlottningen av en dag på Lockarps Knix.

– Jag tog mitt körkort förra året så både avrostningen och knix-kurs är bra för mig. Jag har funderat på att gå på knix men det har inte rymts i studiebidraget så det här var ju helt perfekt, säger Molly.


Det är viktigt att motorcykelns ljudnivå inte överstiger den maximala ljudnivån som står i registreringsbeviset. På kurserna är kraven ännu högre. Krille Gard mäter ljudnivån med dB-mätare.


Att kunna öva bromsteknik på en avlyst bana är ett utmärkt sätt att lära känna sina egna och motorcykelns begränsningar.


Små missöden rättades enkelt till, här hjälper Pelle Randau till med batterikablar till en motorcykel som fått slut på ström.


Besökarna var överens om att avrostning är ett väldigt bra sätt att starta mc-säsongen, och samtidigt ett väldigt kul sätt.


Toypudeln Iza åker gärna motorcykel med husse Ludde och matte Bettan.

Text / foto: Patrik Ek, www.pek-foto.se, patrik @ pek-foto.se (ta bort mellanslag).