Annonser

 

Vi mötte våren vid Elbe

MC-resan med SMC till Elbe 8-12 maj 2013 började egentligen redan i november året innan med en anmälan via SMC Travel till resan. Då hade jag aldrig kört längre sträcka än ca 15 mil de senaste 3 åren med min Transalp från -87, innan dess inte kört hoj på 28 år, dock har suget att köra längre sträckor alltid funnits där i bakhuvudet. Ju mer jag läste om just denna resa ju mer övertygad blev jag att detta var ett bra val till en första längre resa på MC då tempot var lagom och dagsetapperna låg runt 25 mil.

I januari 2013 på MC-mässan träffa jag guiden för resan, Lars Lind, då han var på MC-mässan och höll föredrag om resan och visade bilder. Vi fick en pratstund efter hans föredrag. Mina frågor kretsade kring hur man spänner fast MC:n på färjan, lite vad man bör ha med sig i packningen, försäkringsfrågor, om vädret.

I februari damp det ner ett mail med information inför resan det mesta hade jag koll på förutom det obligatoriska S-märket fast de var snabbt ordnat.

Under mars-april blev det att kolla upp en del saker:

  • Första hjälpen kudde ska vara med.
  • Pass är alltid bra att ha med.
  • Varselväst.
  • Europeiska sjukförsäkringskortet.
  • S-märke.
  • Registreringsbevis del 1.

Hela gänget skulle träffas i Göteborg den 8/5 16.45, gänget kom från hela Sverige, Skellefteå, Stockholm, Eskilstuna, Mariestad, Göteborg och Båstad.

Regnig start

Den 6/5 startade jag från Eskilstuna ner mot Göteborg, jag passade på att hälsa på släktingar i Göteborg när jag ändå skulle dit, resan ner till Göteborg gick väldigt bra i lagom sol och fart.

Dagen då vi skulle samlas vid Stena Line Tysklandsterminalen i Göteborg regnande det ju ordentligt fram till ungefär kl 16, som tur var för min del kunde jag stå under tak och packa MC:n, de andra stackarna fick ju köra i hällregnet. Men vid färjeterminalen slutade det att regna. Guiden Lars ordnade så att vi kunde köra förbi incheckningen och ombord på färjan i samlad trupp.

Populära Plöner See

 Väl ombord fick två korgar med spännband, några i gänget hade åkt färja förut så de hjälpte till att spänna alla hojarna. Några tips jag fått av bekanta var att ha två snöstumpar med, en för sidostödet (så det inte fälls upp) och en för handbromsen (lätt anliggning) samt att lägga i en växel.

Efter en gedigen frukostbuffé ombord på färjan så rullar vi av och samlas utanför terminalen, snabb genomgång av färdvägen, därefter startar vi med att köra söderut från Kiel.

Vi kör ungefär en timme till första kaffe pausen vid sjön Plöner See som är ett stort rekreationsområde för tyskar bosatta i denna del av landet. Detta område är även mycket populärt för motorcyklister.

Efter kaffet fortsätter vi mot Schiffshebewerk Lüneburg Scharnebeck som ligger vid Elbe sidokanal, här lyfter man stora pråmar i tråg 38 m rakt upp på ca. 15 minuter med en vikt på 5800 ton.
Trodde vi skulle få vänta på att se någon båt åka upp eller ner men det var ju kö på båtar åt båda hållen.

Elbe sidokanal byggdes på åtta år och det första fartyget slussades 5 december 1975. Totalkostnad för byggandet av Elbe sidokanal blev 1,7 mijarder DM varav 152 mijoner DM gick till Schiffshebewerk Scharnebeck. Trågen är 100 m långa 12 m breda och ett vattendjup på 3,4 m, fyra elmotorer på vardera 160 Kilowatt behövs för att lyfta fartygen. Elbe sidokanal är 115,2 Km och är en förbindelse mellan Elbe Artlenburg och Mittelandkanal Wolfsburg.

I flera små städer längs vägen ser vi människor som drar runt på små skrindor fulla med lite starkare drycker, de skrålar, sjunger och vinkar, tydligen är det fars dag i Tyskland och det firas ordentligt.

När vi nu sett på detta byggnadsverk och tagit en fika fortsätter vi till vårt slutmål Hotel Stemman i Buxtehude, via en väg som heter Elbuferstrasse utmed floden Elbe förbi Hamburg, på vägen körde vi också förbi flygplanstillverkaren Airbus fabrik. Någon mil innan hotellet fick en av deltagarna problem med sin hydrauliska koppling, dock inte värre än att de kunde köra försiktigt till hotellet.

Väl framme vid hotellet gick allt väldigt smidigt, nycklar till rummen kom fram i ett nafs, upp och lasta av packningen, en snabb dusch sedan ner till matsalen för en härlig köttbit (kleine räcker gott och väl). Alla uppskattade maten och samkvämet, dagens etapp blev ca 25 mil.

 

Blommande fruktodlingar och havets läckerheter

Dag 2:

Efter frukost på hotell Stemmann var det några som fixade den krånglande hydrauliska kopplingen, luft i systemet var problemet, ganska snabbt avhjälpt.

Dagens etapp går utmed Elbe genom Europas största fruktodlingsområde som stod i blom med all sin prakt. Vi fortsatte så utmed Elbe till flodens mynning vid Cuxhafen, med Tysklands största fiskehamn och tidigare även örlogshamn. På vägen till Cuxhafen stannade vi till längs Elbe på en utmärkt rastplats för en bensträckare och fika.

Väl upp i i Cuxhafen smakade det bra med lunch på några läckerheter från havet på tallriken.

Efter vårt besök i Cuxhafen kör vi tillbaka in genom staden till stranden för att titta på den gamla träfyren Cuxhaven Kugelbake.
Därefter körde vi till vårt hotell för en trevlig kväll i Buxtehude, som ligger idylliskt vid floden Este några kilometer sydost om Stade i landskapet Altes Land. Den historiska stadsbilden är väl bevarad och i gamla stadsdelen finns flera vackra borgarhus från 1500- 1700-talen.

Buxtehudes historia har även en svensk anknytning. Staden tilldelades nämligen Sverige vid Westfaliska Freden i Osnabrück.  Fram till  1712 var området i svensk ägo.

Den tillhörde tidigare Hansan och hade före 30-åriga krigets början en mycket god ekonomi.

(Hansan var ett kommersiellt och politiskt förbund mellan olika handelsstäder, trettioåriga kriget 1618-1648). Trots Axel Oxenstiernas härjningar i det här området så känner man sig i dag som svensk ändå välkommen och det är ju trevligt. Dagens etapp blev ca 20 mil.

 

Vacker utsikt på hemvägen

Dag 3, lördag:

I dag ska vi tillbaka till Kiel för att ta båten hem till Göteborg igen, efter frukost och utcheckning kör vi upp till Wischhafen, för att där ta färjan över Elbe till Glückstadt.  5.50 euro per hoj kostade överfarten.

Vidare ett stycke på Grüne Küstenstrasse (Grüne Küstenstrasse är en turistväg som sträcker sig från Belgien ända till Norge utmed kustregionerna i Nederländerna, Tyskland och Danmark), väldigt vacker väg.

Vid staden Heide vek vi av i riktning mot Rendsburg, ut på motorvägen ett litet stycke för att njuta av utsikten på bron över Nord Ostsee Kanal (Kielkanalen), makalös utsikt, man fick passa sig för kraftiga sidvindar över bron.

Efter några kilometer svängde vi av från motorvägen och körde i riktning mot Eckenförde och följde Eckenfördes bukt innan vi vek av ner mot småbåtshamnen i Kiel och vidare till Stenaterminalen för att vänta in ombordkörning, dagens etapp blev ca 25 mil.

Text och bild: Christer Karlsson

Klicka för större bilder