Annonser

 

Höjdare i Telemark och Sörvestlandet, 16-23 juli

2015-10-28
Detta är vår senaste Norge-resa. Här får du uppleva historier från andra världskriget, enastående naturupplevelser och vackra städer. Vi kör på vägar över höga berg och ner mot kustlandskap. Du får upptäcka att södra Norge också har fina vägar att bjuda på. Resan går uteslutande på asfaltsvägar som till största delen är riktigt bra även om det kan vara smalt ibland. Här kommer Norge att visa upp både fjäll och kustlandskap.Några höjdpunkter är Rjukan, Predikstolen, Stavanger, Lysbotn och Kristiansand. Vi bor på hotell och i stuga under resan. Följ med oss på premiärturen!

Pris
Förare  9 800 kronor
Passagerare  9 000 kronor

Ingår i resans pris
Boende i vandrarhem/stuga
Frukost
Samtliga färjor
Lunch i Rysstad
Guide 

Ingår inte i resans pris
Sänglinne och handduk
Mat och privata utgifter
Bränsle 

SMC Resevillkor

Boka resan här!

Resans innehåll

Dag 1  Brunskog 2016-07-16 lördag
Samling lördag eftermiddag/kväll på Brunskog vandrarhem. Det är skyltat från Rv61. Det är bra om alla deltagare har ätit middag före incheckning på vandrarhemmet. Kl. 18.00 träffas vi för att gå igenom resan och de förutsättningar som gäller för den.

Dag 2 Brunskog - Notodden ca 37 mil 2016-07-17 söndag
Efter frukost på campingen (ingår) startar vi mot Norge och kör norr om Oslo och Gardemoens flygplats. Före gränsen tar vi en liten snabb bensträckare vid EDA Skans, huvudskansen i försvaret mot norrmännen. Från 1600-talet och fram till 1814 var det tidvis hårda strider där. På vägen passerar vi Kongsvinger, Eidsvoll, Ringerike och Kongsberg. Besök på Hadeland Glassverk och Fosseholms herrgård. Övernattning på Notodden camping i hytter. Mat på egen hand i Notodden.

Dag 3 Notodden-Rjukan ca 9 mil 2016-07-18 måndag
Efter frukost (ingår här) kör vi till Heddal stavkirke där vi går en guidad tur. Det är Norges största stavkyrka bygd runt år 1250. Vi fortsätter sedan över Gaustatoppen och kör direkt till Norsk industriarbeider museum Vemork. Det går inte att köra anda fram utan vi får parkera motorcyklarna vid hängbron och gå de sista 700 metrarna, alt. går det att beställa buss. Vi börjar besöket med lunch på Café Vermok som ingår i resan. Efter lunchen går vi en först en guidad tur genom maskinhallen och sedan avslutar vi med att titta på utställningarna om hjältarna från Telemark och sabotörerna. Slutmålet för dagen är Rjukan hytteby och när vi installerat oss där är kvällen fri för egna aktiviteter.

Dag 4 Rjukan-Stavanger ca 35 mil 2016-07-19 tisdag
Här får vi laga frukost själva i hytterna innan vi kör vidare mot Stavanger.‎ Guiden köper frukost och så hjälps vi åt att laga till den. Från Rjukan kör vi ner till E134 igen som vi sedan följer tills det är dags att svänga av på väg 13. En mycket vacker väg men bitvis ganska smal. I Ryfylke är den utsedd till regional turistväg. Under dagen passerar vi två färjor innan vi kommer till Stavanger där vi checkar in på hotell.

Dag 5 Stavanger och Vestlandet ca 20 mil. 2016-07-20 onsdag
Under dagen kör vi en rundtur på Sör-Vestlandet där vi följer kusten på nordsjövägen. Vi stannar vid ett museum med veteranfordon av olika slag och vid Kvassheims friluftsfyr. Den här delen av Norge har långa sandstränder och vi besöker stranden i Brusand om vädret är lämpligt. Sirevåg kustfort kan också vara intressant. Gemensam lunch i Egersund som ingår i resan. Tillbaks till Stavanger är kvällen fri för egna aktiviteter.

Dag 6  Stavanger 2016-07-21 torsdag
Vi börjar dagen med ett besök på Norsk Oljemuseum som ligger på gångavstånd från hotellet. När vi är klara där är resten av dagen fri för egna aktiviteter.  Lite av vad som finns att göra i Stavanger är ett besök i Konservmuseet, konservindustrin var en stor och viktig arbetsgivare och sysselsatte många i Stavanger. En promenad i gamla Stavanger är också intressant eller varför inte en busstur upp till Predikstolen och en lång och krävande promenad. Alternativt kan vi köra en tur ut på öarna utanför Stavanger.

Dag 7  Stavanger – Lauvik- Kristiansand ca 26 mil 2015-07-22 fredag
Denna dag blir det en tidig start. Vi måste vara i Lauvik kl. 08.30 vilket innebär att vi måste starta från Hotellet ca 07.30. Från Lauvik åker vi färja till Lysbotn. Vi är framme i Lysbotn kl. 11.30. Vi kör upp till Kerag restaurangen där vi stannar och tittar på utsikten innan vi kör över Suleskard där vi som högst är uppe över tusen meter.   Gemensam lunch på Sölvhotellet i Rysstad, ingår i resan. Vägen ner mot Kristiansand är mycket vacker och går till stor del efter vatten. Vi övernattar på hotell i Kristiansand och kvällen är fri för egna aktiviteter.

Dag 8  Kristiansand 2016-07-23 lördag
Vi börjar dagen med att köra upp till Mövik där vi tittar på Mövik fort där den enda kvarvarande Kruppkanonen för 38 cm granater finns. Fortet byggdes av tyskarna 1941 – 44 och hade ett systerbatteri i Hanstaholm i Danmark. Avsikten med batterierna var att blockera Skagerack, Kattegatt och sjölederna till Östersjön för de allierade flottorna. Kanonernas räckvidd var 55 km. Eftermiddagen kan ägnas åt egna aktiviteter. Finns det intresse kan vi besöka Stiftelsen Arkivet, Gestapos högkvarter som är tillägnat andan hos norrmännen under den tyska ockupationen. Det finns också ett museifartyg som kan vara intressant att titta på. Kvällen fri för egna aktiviteter.

Dag 9   Kristiansand-Tanum ca 36 mil 2019-6-07-24 söndag
Dags för hemresa. För att alla ska ha möjlighet att köra hem under dagen kör vi snabbaste vägen, E18 upp till Horten där vi tar färjan till Moss. Sedan fortsätter vi på E6 till Rasta i Tanum där resan slutar. För de som vill avslutar vi med gemensamt fika eller lunch innan vi skiljs åt.

Boende
Vi kommer att bo på vandrarhem i Brunskog och hytter i Notodden och Rjukan. Vi bor två och två men även ibland fyra eller sex personer i samma hytte/stuga. Våningssängar förekommer. Täcken och kuddar finns varje natt så det räcker att ha med sig ett reselakan och handduk. Dusch och toalett är ibland i hytten/stugan men annars i servicehus på campingen. När vi bor i stugor städar varje grupp sin egen stuga. I Stavanger och Kristiansand bor vi väldigt centralt på hotell. 

Körvana
Vi kommer att åka färja 4 gånger med lite olika längd och kostnaderna för färjorna ingår i  resans pris. Körpassen är ca 50-70 minuter innan vi tar paus, antingen en kortare mellan olika etapper eller en längre för fika och lunch. Du bör ha tillräcklig körvana för att köra i grupp på varierande vägar i dessa etapper. 

Annat som är lämpligt att ta med sig är termos för varmt vatten till fika. Guiden har med sig kaffepulver och tepåsar (ingår i resans pris). Även utrustning för punkteringslagning, verktyg, startkablar, enklare resemedicin och enklare sjukvårdsmaterial finns i fall det skulle behövas.

Deltagarnas ansvar
- Kontrollera att du har en giltig reseförsäkring som täcker läkarbehandling utomlands.Ta med dig ditt reseförsäkringsbevis och europeiskt sjukförsäkringskort  på resan.
- Giltigt körkort, pass och/eller nationellt ID-kort
- Helförsäkring på din MC, medtag försäkringsbrev 

Frågor om resan
Frågor om resan besvaras av Frank Lindström på telefon 070-872 32 16 eller e-post.

SMC:s guider på resan
På resan är Frank Lindström och Fredrik Fredriksson dina guider. Frank är också guide på SMC-resor i Tyskland. Han är pensionerad rörmokare som bor i Norrköping där han också är engagerad i SMC Östergötland som ordförande, vägspanare med mera. Frank kör en Triumph Tiger. Tillsammans med sin fru besöker han FIM-rallyt varje år och kör även någon mer resa i Europa.  Frank kör nästan hela året, så länge det inte är halt.

Till sin hjälp har han Fredrik Fredriksson som med sina 30 år vår yngste guide. Han kommer ursprungligen från ”landet” (Valdemarsvik) och presenterar sig som en öppen och social kille i sina bästa år. Fredrik är numera bosatt i Norrköping, där han arbetar med serviceförsäljning inom reservkraft. Han har många stora intressen, men framförallt är det havet och naturen, där det är segling, dykning och motorcykeln som främst gäller. Ett teknikintresse med fokus på prylar och belysning är ytterligare ett intresse som ibland återspeglas på både båten och motorcykeln.Fredrik tog sitt hoj-kort för 5 år sedan, men har kört både moped, cross och motorcykeln långt innan dess. Fredrik åker gärna motorcykeln själv, men föredrar att åka i grupp. Det är därför inte ovanligt att man hittar inbjudningar till diverse turer, korta som långa på bl.a. Facebook.

Frank Lindström Fredrik Fredriksson

'