Norge Grus Touring 15-22/8

2014-10-13

Norge Grustouring, eller kanske ännu bättre äventyrstouring, innebär att vi tourar på jakt efter de där riktigt fina vägarna över fjället eller genom skogen!

Det är helt enkelt MC-Touring när den är som bäst på både asfalt och grus! Varför gör vi då ett sådant upplägg? Jo det är för att nå längre ut i det enormt stora vägnät som finns både i Sverige och Norge och se platser som vi aldrig kommer riktigt nära om vi bara håller oss till det allmänna och asfalterade vägnätet. Vi kommer också längre bort från den stora semestertrafiken och vi kan avnjuta fjället och övrig natur på samma sätt som vid en vandring. Detta är alltså inte "Grusbus" eller enduro/offroadkörning utan det enda som skiljer mot vanlig MC-touring är att det också är grusvägar i det allmänna och privata vägnätet som vi färdas på.

Norska grusvägar är också välkända för sin höga standard och ibland väljer jag hellre en fin grusväg än en asfalterad väg som inte sett omläggning på ett antal år, i alla fall om jag vill ha komfort på färden. Det krävs alltså ingen stor vana av grus och lämplig modell på motorcykel kan som exempel vara Triumph Tiger 800/1200, BMW 650/800/1200GS, Honda VFR1200/NC750/Africa Twin/Transalp, Yamaha Tenere 660/1200, Suzuki Vstrom med många fler. Vet du att det går bra att köra grusväg med din motorcykel så funkar det även för denna resa. Lämpliga däck kan som exempel vara Metzeler Tourance, Michelin Anakee med flera bra för både asfalt och grus, det krävs inga speciella och grova grusdäck men det är självklart ok om det är sådana du har på motorcykeln.

Boende

Vi kommer att bo på svenska och norska campingplatser och hyttegrender i små och större stugor med toalett och dusch i servicebyggnad strax intill eller i vissa fall i stugan. Ett enkelt men trivsamt boende. Alla stugor är utrustade med täcke och kudde, eller dyne och pute som det heter på norsk, så det enda som behöver plockas med på resan för sovandet är lakan och örngott, då lämpligen ett reselakan som är lätt att packa. Glöm inte heller handduk! Om du har sovsäck krävs underlakan och örngott!

Mat

Frukost ingår i paketet och tillreds av gruppen tillsammans i frukostlag, varje deltagare är med någon eller några gånger och dukar fram frukost under resan. I frukosten ingår Gröt, lingonsylt, fil eller yoghurt, müsli, ost och skinka, margarin eller smör, bröd, kaffe eller the och givetvis norska Lomper. Vi guider står för alla inköp! Vi bjuder även på kaffe och the med tilltugg för fikapauser i det gröna. Lunch och middag betalas av varje deltagare på plats och vi guider ser till att det finns lämpliga alternativ för detta mitt på dagen mellan 13-14(lunch) och på kvällen samlas vi mellan 19-20 för gemensam avgång till middag för de som vill. Två luncher ingår även i priset på resan och är mat som vi kan tillreda på plats efter vägen om det saknas bra andra alternativ.

Rutten

Rutten i grova drag med eventuella mindre justeringar t.ex. på grund av väder och vind.
Resan kommer att ta oss från Gagnef upp genom Dalarna, på mindre vägar, till Norska gränsen vid Idre och sedan vidare mot Dovre och Oppdal. Färden fortsätter sedan ner mot Sogndalsfjöra där vi har ett givit mål Aursjövägen. En spektakulär anläggningsväg från början av 1900-talet när kraftverket byggdes uppe på fjället. Vi fortsätter sedan via fjordarna mot trakterna kring Geiranger och Lom och porten mot Jotunheimen. kanske finns det också plats för en tur upp på Galdhöpiggen om vädret tillåter? Färden går sedan vidare upp mot Valdresflya innan vi åter siktar norr ut igen och tar oss över fjället i Vågå mot Dombås. Nu är det så åter dags att ta sikte mot Sverige och vi väljer då de mindre fjällvägarna i och runt Rondane innan vi når Österdalen och vår sista övernattning i Trysil. Från Trysil är det fri hemfärd men det går också bra att haka på oss guider på vägen ner mot Dalarna och Gagnef. Det går också bra att få en ytterligare en övernattning i Gagnef mot tillägg.

Körningen

Vi färdas i lugn takt och håller för vägarna lämplig, normal och laglig hastighet(oftast max 70-80 km/h i det mindre asfalts och grusvägnätet). Vi tar täta pauser och kör aldrig längre än en timme i stöten. Vi håller ihop med en guide i täten och en i kön men vi kan också dela upp oss på platser där vi finner det lämpligt. Vissa sträckor ges också möjlighet att köra på egen hand för valfria fotostopp etc. Flera av vägarna är så kallade bomvägar med avgift men alla bomavgifter ingår i resan och betalas gemensamt av guiderna.

Övrigt

Annat som är lämpligt att ta med sig är termos för varmt vatten till fika, tallrik och bestick för frukost. Guiderna har med sig punkteringslagning, verktyg, startkablar, enklare resemedicin och enklare sjukvårdsmaterial.


Pris Förare 6 900 kr

Pris Passagerare 6 400 kr

(med reservation för valutakursförändringar) 

I priset ingår 7 övernattningar i 4-6 bäddsstugor eller rum typ vandrarhem, frukost(som vi guider inhandlar och som vi tillreder gemensamt i frukostlag), två lunch samt alla bomavgifter.
Var och en betalar själv bränsle samt övrig förplägnad och privata utgifter.


Intresserad av att hänga med
Har du frågor, kontakta Hans Rönnegård på e-postadressen hans@mctouring.se, telefon till bostaden 0241-61242 eller mobiltelefon 072-2046200.

Göran Svensson på e-postadressen goran@mctouring.se, mobiltelefon 073-9403335.

Det går ockå bra att kontakta SMC Travel på telefon 0243-669 70 (Växel).

Boka din resa här

Resevillkor SMC Travel

a

a

a