Annonser

 

Kroatisk försommar, dag för dag

2016-10-31
Detta är reseplaneringen, reservation för förändringar.

Resan dag för dag  

26 maj
Vi träffas på morgonen vid färjeterminalen i Helsingborg och tar färjan till Helsingör. Vi kör kortaste vägen genom Danmark till färjan Rödby-Puttgarden. Där fortsätter vi på autobahn till Hamburg–Altona, där vi lastar motorcyklarna på nattåget till Wien. Körsträcka ca 39 mil. 

27 maj
Från Wien kör vi söderut mot de juliska alperna. Första delen av sträckan kör vi motorväg.  Gränsen till Slovenien korsar vi via något av de vackra passen där, och övernattar sedan i närheten av skidorten Kranjska Gora. Körsträcka ca 36 mil.

28 maj
Vi börjar dagen med att ta oss över det spektakulära Vršič Pass på 1611 möh. Passet bjuder på fantastiska vyer och 50 hårnålskurvor, varav 48 har varsin liten nummerskylt vid vägkanten. På internet, inte minst Youtube, finns en hel del information, här två exempel: http://www.dangerousroads.org/eastern-europe/slovenia/619-vri-pass-slovenia.html och https://niek.in/vrsic-pass-slovenia/ Skulle vi ha otur och det ligger snö kvar, kan vi i stället välja det också fina, men något lägre, Predil-passet. Vi kör den vackra dalgången nedströms längs Soča (Isonzo på italienska) och passerar första världskrigets slagfält och skyttegravar. Ett litet men väldisponerat och intressant museum om bl a slagen vid Isonzo finns i staden Kobarid, där vi passar på att rasta.  http://www.kobariski-muzej.si Vi fortsätter sedan på fina mc-vägar söderut, och övernattar i bergen nära den kroatiska gränsen. Körsträcka ca 21 mil.

29 maj
Vi kör in i Kroatien, förbi Rijeka och ner till havet. Där tar vi den kurviga kustvägen söderut, genom grå byar och den klassiska badorten Opatija, och vidare till färjan och ön Cres, där vi stannar två nätter. Körsträcka ca 15 mil.  http://croatia.hr/sv-SE/Destinationer/Ort/Cres?ZHNcMjkxLHBcNw%3D%3D och http://www.aftonbladet.se/resa/resmal/europa/kroatien/article12031071.ab 

30 maj
Vi stannar på ön, bor vid havet, och har nära till badstranden. Den gemensamma utflykten går till öns pittoreska huvudort Cres, med medeltida hus runt en liten hamn och trånga vindlande gränder. På hemvägen kör vi smala, muromgärdade asfaltvägar till den spektakulärt belägna byn Lubenice, längst ut på klippkanten mot havet.  De som vill kan i stället göra en utflykt till byn Beli på norra delen av ön. Byn var en gång semesterhem för romerska legionärer, och en bro från den tiden står fortfarande kvar. Ett annat alternativ är staden Mali Losinj på ön Losinjs sydspets. Över kanalen mellan öarna går en bro. Vägbeskrivningar får du av oss. http://www.tzg-cres.hr/en/about_cres/Places/

31 maj
Vi tar färjan till grannön Krk, vidare över bron till fastlandet, och kör den vackra kustvägen Jadranska Magistrala söderut. I Sveti Juraj tar vi av upp i bergen och förbi nationalparken Sjeverni Velebit http://www.np-sjeverni-velebit.hr/?lang=en. Vägen är smal och krokig och klättrar uppför bergssidan, och vidare genom skog ner till Krasno Polje, där vi övernattar. Körsträcka ca 16 mil.

1 juni
Vi fortsätter söderut genom inlandet, förbi byar där spår från 90-talets krig fortfarande är synliga, och på härligt kurviga vägar över de lummigt skogklädda bergen till Bosnien. Vi checkar in i Bihać (http://www.bhtourism.ba/eng/bihac.wbsp), där vi stannar två nätter. Körsträcka ca 18 mil.

2 juni
Dagens gemensamma utflykt följer den gröna Una uppströms förbi forsar och vattenfall genom Una nationalpark http://nationalpark-una.ba/en/ till de största fallen vid Štrbački buk. Den sista delen av vägen genom nationalparken är grusbelagd. Skulle den pga väderförhållanden eller annat vara olämplig att köra, fortsätter vi landsvägen uppströms till de stora fallen vid Martin Brod. På återvägen kanske vi hinner med borgen Ostrožac na Uni, som ligger på en höjd över floddalen. Körsträcka upp till ca 15 mil.

3 juni
Vi lämnar Bihać och Bosnien, kör Unas trånga ravin österut, och korsar gränsen till norra Kroatiens lågland. Vi övernattar strax söder om den ungerska gränsen, i det bitvis drömskt rofyllda landskapet vid floderna Drava och Mura. Körsträcka ca 28 mil.

4 juni
Vi kör mindre vägar över den ungerska slätten, in i Österrike, och den sista sträckan motorväg till järnvägsstationen i Wien. Där lastar vi på våra hojar och tar nattåget tillbaka till Hamburg. Körsträcka ca 24 mil.

5 juni
Vi lämnar Hamburg–Altona och tar autobahn till Puttgarden och färjan till Rödby i Danmark, fortsätter till Helsingör och den korta sjöfärden till Helsingborg, där resan avslutas. Körsträcka ca 39 mil.

En reseberättelse från premiärresan 2016 finns publicerad på vår hemsida; http://www.svmc.se/travel/Reseberattelser/Kroatien--genom-guidens-visir/

Årets resa skiljer sig från premiärturen genom att vi åker nattåg mellan Hamburg och Wien, och kör till Kroatien därifrån. Därmed har också de fina alpvägarna i Slovenien, och returvägarna genom norra Kroatien och västra Ungern tillkommit.