Annonser

 

Normandie 2012

2011-12-12
<p class="MsoNormal"><span style="color: #008000;"><strong><span style="color: #ff0000;">BOKNINGEN STÄNGD<br /></span></strong></span> <p>Normandie och D-dagen Få händelser fascinerar som landstigningen i Normandie 1944. SMC arrangerar åter en resa till området som såg historiens största militära operation för nästan 68 år sedan. Följ med och upplev händelserna på plats, var med om skildringen av hur Pegasus Bridge togs kl 00.16 på natten den 6 juni 1944, se bunkrarna från insidan, låt Dig gripas av de unga soldaternas öden under den dag som ändrade Europas historia. Resan kryddas med mat och dryck från det franska köket.</p>

24 juni: Frivillig samling i Göteborg
Eftersom avresa med Stena Express sker redan 07:15 följande dag kanske några föredrar att övernatta i Göteborg för att slippa alltför tidig start. Lämpligt hotell är Scandic Europa där reseledare finns på plats från 18:00

25 juni: Göteborg-Fredrikshamn-Esbjerg  (33 mil)
Resan börjar i Göteborg  kl 06.15. Incheckningen blir gemensam. Det betyder att gruppen samlas på hamnplanen utanför incheckningen till Stenafärjan. Överfarten är klar på 2 timmar. Under tiden hinner vi samtala om körregler, raster och hastighet.Vi har förhållandevis gott om tid denna första dag. Lunch på McDonalds i Skive innebär alla former av hamburgare, så klart, men även chicken med många olika tillbehör. Efter 45 minuter återupptas körningen i det härliga danska landskapet. Vi tar kort rast i den pittoreska hamnstaden Ringköbing. Esbjerg beräknas vara inom räckhåll vid c:a 16:00  eller  16:30.

Efter incheckningen till färjan DFDS kan det passa att lära känna varann lite mer. Baren blir en naturlig mötesplats. Buffé serveras 18:45 och lär nog pågå två timmar minst.

26 juni: Harwich – Brighton – Portsmouth (27 mil)
Vi anländer till Harwich på förmiddagen. Vi kommer att passera många rondeller, så därför kan det vara på sin plats att påminna om plikten att se till att efterföljande hoj kommer ur rondellen vid rätt avfart. Kartor kommer att finnas på nätet Det går bra att kopiera karta med eller utan planerad körväg. Även gps-filer för Garmin finns att få. Först tar vi A 120 mot Colchester. Därefter förbi Chelmsford och ner mot Brentwood. Där går vi på M 25 ner mot bron över River Thames. Någonstans vid Exit 6 blir det en timmes stopp för lunch och tankning. M 23 är vägen mot Brighton. Det är ingen genväg att köra till Brighton om man skall till Portsmouth, men det kan vara trevligt att ta en kort promenad på stranden. Royal Maritime Club hotell i Portsmouth är ett gammalt ärevördigt hotell med bra läge inför morgondagens körning till tidiga färjan. Att det är 50 meter till en bra pub kan väl underlätta?

27 juni: Portsmouth – Cherbourg – Bayeux  (15 mil) 
Återigen blir det en tidig morgon. Tur är att körningen till färjeläget är mycket kort! Vi åker med en katamaran som gör 30 knop. Den tar oss över Engelska Kanalen på 3 timmar. Åter får vi köra på höger sida vägen när vi landat i Cherbourg 12:30 fransk tid. Några meter på motortrafikled D 901 innan vi äntligen får köra på franska landsbygden! Smala vägar, hus tätt intill vägkanten, allt i grå sten med gröna täppor och havet på vänster sida! Det blir inte bättre!
Nu börjar besöken vid minnesvärda platser, bunkrar, monument och ställen där Europas historia skrivits. Batterierna i Crisbecq och d'Azeville besöks på vägen till Till Ste-Mère-Église, denna franska underbara stad som gör anspråk på att vara den först befriade orten i juni 1944. Vi lägger en del tid i bästa restaurangen eller i kyrkan med de spännande fönstren eller helt enkelt bara strövar på torget och i omgivningarna. Kyrkan med John Steel (dockan) hängande kvar, vattenpumpen där man bildade kedja med sina hinkar för att släcka bränderna, allt finns kvar i denna by som blivit en legend och symbol för befrielsen.
Till sist blir det motorvägen mot Bayeux och vårt hotell, en sträcka på c:a 60 minuter. Hotell Brunville kommer att vara vårt högkvarter under dagarna i Normandie. Läget mitt i stan är oöverträffat. Närheten till restaurangerna är påtaglig. Kanske grundläggs här idén om att alltid gå ner på hörnet en stund och avsluta dagens körning. Ölen heter Leffe, och har en dragning av Ale !  Mums !
Middag. Det är alltid deltagarna som väljer restaurang, och det är inte lätt. Om man stannar vid en restaurang för att läsa menyn, så ligger det en annan restaurang 4,2 meter bort.

28 juni: Longues – Arromanches – Ouistreham  (12 mil)
Det tar bara 15 minuter upp till batteriet i Longues sur Mer. Det är en av mycket få tyska ställningar som fortfarande har originalpjäserna kvar.
Arromanches togs aldrig från havet. Man sparade byn, för det var här man skulle anlägga den konstgjorda hamnen. Museet är väl värt ett besök, eller så kan man ta en promenad på stranden..
Nästa anhalt är Bernières sur Mer. Där finns fortfarande det hus som syns på alla journalfilmer om landstigningen. Får jag gissa att Du kommer att placera två fotografier i Ditt album !  Det ena föreställer det bombarderade huset från 1944, det andra är ett porträtt på Dig framför huset 2012  ! ! ! !
Ouistreham ligger på Sword Beach, som är den strand som var belägen längst österut av alla landstigningsstränderna. Vårt mål i Ouistreham är Rommels praktverk, nämligen Le Grand Bunker. Det var mer än en bunker, det var nästan ett komplett samhälle med många funktioner. Om tiden sedan räcker till, så hinner vi ett besök på War Museum i Bayeux, samt den intilliggande brittiska kyrkogården.

29 juni: Bayeux – Omaha Beach – Kyrkogården i Colleville –Pointe du Hoc (17 mil )  
Dagen inleds med den fascinerande men ruskiga skildringen av Motståndsnäste 62. På platsen blir det ett omtumlande och detaljrikt scenario som beskriver hur unga tyska soldater stred för sina liv, och hur lika unga amerikanska pojkar miste livet på Omaha Beach. Löpgraven, pjäsplatsen, skyttevärnen, förläggningen, allt finns kvar, och soldaternas öde etsar sig för alltid fast hos den som besöker WN 62.         
Därefter går vi de 100 meterna till den amerikanska kyrkogården i Colleville sur Mer med nästan 10 000 vita marmorkors. Till sist kör vi sedan, bara några få meter från havet,  sakta längs stranden mot Vierville. Där blir det lunch.
Några kilometer längre västerut ligger klippan Pointe du Hoc som angreps från havet på morgonen den 6 juni 1944. Idag är det ett månlandskap fyllt av kratrar efter beskjutningen på D-dagen. Fri körning tillbaka till Bayeux.

30 juni: Tapeten – Pegasus Bridge – Merville  (16 mil)
Man kan inte komma hem från Bayeux utan att ha sett TAPETEN ! Det är en 1000-årig linneduk som broderades några år efter slaget vid Hastings.
Sedan följer en av resans höjdpunkter: Pegasus Bridge !   Major John Howards lätta infanterienhet av kompanis storlek genomförde som första allierade anfall den beryktade attacken med glidflygplan mot broarna över floden Orne och kanalen vid Benouville och Ranville.
Batteriet i Merville var en fruktad tysk befästning.  Lt-Col Otways 9th Battalion hade uppgiften att tysta kanonerna som kunde bestryka stränderna vid Ouistreham med spärreld innan landstigningen skulle äga rum. Efter en dålig luftlandsättning av de allierade återsamlades endast 180 av 800 man. Efter första angreppet på batteriet återstod 65 man. Det var först vid andra anfallet man lyckades ... men priset var högt på båda sidor. Av tyskarna överlevde 13 man av 200.

1 juli: Bayeux – Cherbourg – Portsmouth (16 mil)
Dags att påbörja återtåget mot Sverige. Färjan går på eftermiddagen från Cherbourg, men vid varje tidigare tillfälle har båten avgått före utsatt tid. Dessa fransmän !
Vi stannar på samma hotell som vid nerresan.

2 juli: Portsmouth  – Harwich (30 mil )
Den här dagen blir vi helt beroende av det engelska vädret. Är det dåligt väder (dvs typiskt engelskt ! ) så tvingas vi ta genaste vägen från Portsmouth till Harwich. Vi kan inte riskera att bli kvar på M 25 utanför London om det skulle bli kö bakom en ev trafikolycka. Tiden är ganska knapp, och kö genom tunneln under Thamsen är det alltid. Dagsformen får avgöra! 

3 juli: Esbjerg – Jylland – Fredrikshamn – Göteborg (32 mil)
Vi lämnar Esbjerg och tar Europavägen förbi Århus mot Fredrikshamn. Detta är egentligen den enda dag vi har lite bråttom. Med tanke på att vi kommer till Esbjerg 13:00 och har mer än 30 mil att köra, så kommer det att bli "normal" fart mot norr. Vi ska väl ändå hinna med fika, tankning och ett smörrebröd !
Vi landar i Göteborg 23:15, och det får man väl ändå anse vara riktigt sent. Det finns dock inget bra alternativ till detta tyvärr.

Med förhoppning om att Du skall tilltalas av detta upplägg hälsas Du välkommen i gänget som drar till Normandie med SMC 2012.

Resans Pris:

Förare: 15 700 SEK

Passagerare 13 700 SEK

Har du frågor angående resan kan du höra av till Lennart Lundh, mobil 070-9172002
email: lennart.lundh@ telia.com

Det går även bra att kontakta SMC Travel på tfn. 0243-66970 (växel)

Boka din resa här: https://www2.svmc.se/travel

Resevillkor SMC Travel