Agera och skapa förändring

Skrivelser, remissvar, regeländringar och föreskrifter i all ära, men ibland hjälper de inte i verkligheten. Var med och påverka du också! Du motorcyklist som ser att regelverken inte efterföljs, hjälp till att påminna vägarbetarna. Påminn om att detta slarv kan kosta oss motorcyklister livet. Berätta för SMC och MC-Folket om hur just du agerat för att skapa förändring.

SMC är flitiga i sitt politiska arbete för att vara motorcyklisters språkrör i allt som rör trafiksäkerhet och trafikpolitik. Många knasiga regler och föreskrifter har vi lyckats ändra för att förbättra vägmiljön för alla motorcyklister. Tyvärr fungerar det ändå inte alltid som det ska. Många medlemmar kontaktar SMC:s kansli med uppgfifter om livsfarliga brister i vägmiljön. Vi tar självklart tag i alla ärenden och antingen kontaktar entreprenörer för vägarbeten, eller andra berörda ansvariga, och/eller ger medlemmen information om hur denne själv kan agera.

Många exempel på brister som vi blir uppmärksammade om handlar om onödigt farliga situationer i samband med vägarbeten där det saknas varningsskyltar.

Enligt alla regelverk ska det sitta varningsskyltar vid vägarbeten där vi motorcyklister kan råka ut för olyckor på grund av t.ex lösgrus. Enligt kontrakt ska entreprenörer sopa bort lösgrus sopas bort inom 24-48 timmar efter snabellagning, tills dess ska varningsskylt finnas. Enligt regelverk ska friktionen på en asfalterad väg vara så bra sommartid att man inte kör omkull på grund av blödande asfalt och halka. Trots det sker många olyckor just på grund av bristande friktion. Vi har samlat mer information om det här.

Visa hur det ser ut i verkligheten

SMC jobbar på många sätt för att få till förändring och förbättring. Ett exempel när vi visade makthavare att regelverk och riktlinjer inte riktigt efterlevs i verkligheten var när förra infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd fick uppleva hur det är att hamna i lösgrus på motorcykel. Läs om det här.

Ett annat exempel är hur SMC Värmland kontaktade Trafikverket Region Väst efter en allvarlig MC-olycka som orsakades av grus från en stödremsa på vägen. Trafikverket Region Väst förklarade att man kräver att alla stödremsor ska vara förstärkta med bindemedel i sina kontrakt vilket är mycket bra anser SMC. Tyvärr lyckades vi inte få samma krav i hela Sverige. Läs om förstärkta stödremsor. 

2015- Stödremsans år
Under 2015 ber vi än en gång våra medlemmar om hjälp att anmäla grus till Trafikverket men denna gång främst från stödremsor. Trafikverket vill undersöka hur kontrakten efterlevs innan  man ändrar kraven till förstärkta stödremsor i hela landet. SMC hoppas så många som möjligt bidrar med exempel från verkligheten för att visa att gällande regler inte är tillräckliga. Läs mer om hur du kan bidra. 

Hala sommarvägar
De senaste somrarna har blödande och hal asfalt bidragit till dödsolyckor bland motorcyklister och bilister. SMC polisanmälde Trafikverket och ansvarig underentreprenör för vållande till annans död. Flera olyckor uppmärksammades i Uppdrag Granskning. 2014 antog Trafikverket en handlingsplan mot låg friktion på sommarvägar. En viktig punkt är att man ska ta anmälningar om hal asfalt på allvar. 
Läs om olyckorna i Vagnhärad och Hagsta samt om Trafikverkets handlingsplan.  


Berätta för SMC och MC-Folket

hur just du agerat för att skapa förändring. Har du sett farliga exempel där regelverk inte efterföljs och påpekat detta för någon ansvarig. Maila oss och berätta. Har du bild, skicka oss så kan vi berätta och tips fler att göra samma sak. E-post: agera@svmc.se