Annonser

Årsmöte 2017

Vackra glasriket Kosta Boda är platsen där årsmötet 2017 kommer att hållas. Värdar för möteshelgen är SMC Kronoberg. Lördag den 22 april hålls själva årsmötet, men ni är välkomna redan torsdag kväll om ni så vill, då värdarna SMC Kronoberg välkomnar alla medlemmar till inledning med Kostas traditionella Hyttsill. Olika boendealternativ finns.

Varje medlem har rätt att närvara och rösta i samband med årsmötet.

Själva årsmötet hålls klockan 13.00 på lördagen 22 april. Till det finns inget anmälningskrav, men meddela gärna kansliet om du kommer så att vi vet hur mycket fika vi ska ordna. OBS. Gäller endast de som inte bokar boende på hotell eller stuga.

Kosta är en tätort i Lessebo kommun, i Kronobergs län, i Småland. Kosta erbjuder idag en mängd upplevelser, inte minst när det handlar om glas, som du säkert känner till. Glasbruket i Kosta är Sveriges äldsta – här har ugnarna varit igång sedan 1742. Du kan bland annat se glaset ta form på nära håll i hyttan prova på att blåsa glas själv hos Kosta Glascenter, se konstglas i världsklass på Kosta Boda Art Gallery, bo på unika Kosta Boda Art Hotel där vi ska hålla vårt årsmöte. Självklart erbjuder Kosta också fantastiska möjligheter till shopping – fynda kända varumärken till förmånliga priser i Kosta Outlet, Kosta Boda bruksbutik och Iittala Outlet!

Underhållning

Fredag 21 april
Turkörning med Dennis Nilsson klockan 11 till ca 15.30. Vi kör en fin tur på omkring 15-20 mil genom utvandrarbygd. Lunch/fikapaus, egen bekostnad. Anmälan senast kl. 08.00 fredag 21 april till ordis@smckronoberg.se. Om vädret sätter käppar i ekrarna kommer en alternativ tur köras med bil om intresse finns.
Lokalradion, P4 Kronoberg, med Per Brolléus i spetsen kommer till Kosta Art Hotel omkring klockan 16.00 för att mingla bland mötesdeltagarna och prata om hojliv, trafikfrågor och annat intressant.

Grillkväll med musik-quiz klockan 19.00. Anmälan som ovan, kostnad 295:-. Per Brolléus som håller i musik-quizzen är världsberömd radioröst i hela Småland för sin skarpa tunga, sin humor och för sina musik-quiz. Läs mer här.

Lördag 22 april
Linus Vandrevik föreläser om äventyrliga resor på motorcykel klockan 10.00. Läs mer om Linus på Explorebike. Frågestund efter föreläsningen. Missa inte detta! Anmäl dig till ordis@smckronoberg.se

Följ med på ett inspirerande och intressant föredrag om en motorcykelresa genom Ryssland, Georgien, Armenien och Azerbajdzjan. Illegala gränspassager, ökenlandskap, korrupta poliser, haveri och slingrande bergsvägar är några av upplevelserna längs vägen. Med både glädje och sorg berättar Linus Vandrevik med inlevelse om sina utmaningar i hojsadeln.

Bokning av rabatterat boende och måltider

Vackra Kosta Art Hotel har både enkelrum och dubbelrum. Kosta Lodge har fina stugor för självhushållning. SMC har förbokat rum och stugor till specialpriser under årsmöteshelgen, som i detta fall räknas från torsdagen till söndagen.
Bokning med rabatt till kan göras fram till och med 28 februari.
Därefter släpps eventuellt kvarvarande rum och stugor till allmänheten för bokning och då gäller bokning till ordinarie pris.

Boendealternativ

Boende på Kosta Boda Art Hotel:
Ett världsunikt designhotell
uppfört i glas och sten, formgivet av Kosta Bodas formgivare. Fri entré till Spa- och relaxavdelningen - Frukost nästa morgon.
Pris: 1100 kr/natt  per enkelrum  (vid bokning före 28 feb)
Pris: 1750 kr/natt  per dubbelrum (vid bokning före 28 feb)

Boende på Kosta Lodge. 4-bäddsstuga:
Nybyggda fina stugor, fullt utrustade för självhushållning. I grundpriset ingår ej sänglinne, handdukar, frukost eller avresestädning. Detta kan tilläggsbeställas. Stugbyn ligger cirka 200 m från huvudbyggnaden dit man kan gå eller köra bil. Parkering finns bakom varje parstuga.
Pris: 795 kr/natt per 4-bäddsstuga på Kosta Lodge  (vid bokning före 28 feb)

Boende på Kosta Camping
Självhushållsstuga: Stugan har 4 bäddar, dusch o wc, kylskåp, spis, kaffebryggare, microvågsugn och el-värme.

Pris: 600 kr/natt per campingstuga
Bokas via telefon: 0478-505 17 eller 0478-500 41
OBS. önskade måltider bokas separat hos Kosta Art Hotel. Se kontaktuppgifter nedan. Berätta att du bokat boende på campingen.

I Kosta finns ett antal övriga boenden såsom privata rum och stugor att hyra.
Se lista på denna sida.

Måltider & aktiviteter

Exakta tider för gemensamma måltider kommer senare.
Önskas specialkost (vegetariskt, laktosfritt eller annat) meddela detta vid bokning.

Torsdag kväll:
Hyttsill i glascenter, 360 kr per person. Kl 19.00

Hyttsill är en gammal tradition i Glasriket som går tillbaka till tiden när hyttan också var bygdens samlingspunkt. Här bjuds besökaren kvällstid på genuin småländsk mat tillagad i kylugnarna, dryck, underhållning och glasblåsning på mästarnivå. Läs mer här.

Hyttsillsmeny:
- Saltsill - Isterband - Stekt fläsk
- Bakad potatis med aromsmör
- Lingon - Smör & Bröd
- Ostkaka & Kaffe

Fredag:
Lunchbuffé
Outlet Restaurang. 100 kr per person.  Kl. 11.45-14.00
Grillbuffé på kvällen på Kosta Lodge. 295 kr per person. Kl. 19.00

Lördag:
Lunchbuffé
Outlet Restaurang. 100 kr per person    Kl. 11.30
Årsmötesmiddag Linnea Art Restaurang. 350 kr per person  Kl. 19.30
-Förrätt: Sotad laxfilé, serveras med pepparrotsemulsion, krispigt rågbröd samt laxrom.
-Varmrätt: Oxfilé, serveras med kräm på rotselleri, syrad lök samt potatis- och jordärtskockspuré samt sky från rostat kalvben.

-Kaffe och tryffel

Om du önskar dessert, uppge detta vid i samband med bokning. Tillkommer 70 kr.

Så här bokar du!

Bokningarna till Kosta Boda Art Hotel önskas via mail till:
Anneli.ivarsson@kostabodaarthotel.se med märkning SMC2017

Bokningar till Kosta Lodge önskas via mail till:
amanda.rydin@kostalodge.se med märkning SMC2017

Den information du måste ange är:
Ankomstdag:
Avresedag:
Antal personer:
Kontaktperson, Telefonnummer:

Deltager i:
Torsdag, Hyttsill?
Fredag, Grillbuffé?
Lördag, Årsmötesmiddagen?

Du som bor på andra boendealternativ (campingen eller annat) och önskar delta på Hyttsillen, Grillbuffén eller/och Årsmötesmiddagen sker anmälan via mail till anneli.ivarsson@kostabodaarthotel.se med märkning SMC2017

Information till förtroendevalda i distriktsstyrelser.

Aktiviteter

SMC Kronoberg bjuder oss till en trevlig helg med aktiviteter. Mer information om detta kommer inom kort.

SMC Kronoberg kan vid behov bistå med transport till och från närmaste järnvägsstation - som finns i Lessebo. Kontakta info@smckronoberg.se

Läs mer om:

Kosta Boda Art Hotel

Hyttan

Kosta Glascenter

Kosta Boda Art Gallery

Korta avstånd

Mellan Kosta Boda Art Hotell och Kosta Lodge tar det ca 20 minuter att promenera. Ungefär mitt emellan ligger Kosta Camping.

Vägbeskrivning till Kosta Boda Art Hotel

Vägbeskrivning till Kosta Lodge