Viktigt/Ny på Rörken

Viktigt/Ny på Rörken



Det här är vad som händer när du kommer till Rörken Ring på en Knix-kurs, oavsett om det är en söndagsförmiddag eller måndagskväll.

 

Innan du kommer - Förberedelser

  • Tänk på att förbereda dig med dryck både före och under kursen, vatten fungerar alldeles utmärkt. Det brukar ta på krafterna, framförallt under varma och soliga dagar.

  • Vi har ett högt tryck på våra Knixkurser och när det är vackert hojväder blir trycket alltid större. Vill du vara säker på en bokad plats, kan du föranmäla dig. Läs mer om det på denna länk.
    Om du anmäler dig på plats på Rörken så glöm inte att ta med kontanter till deltagaravgiften, och kanske något att handla i kiosken för, numera kan vi även ta Swish, men det går snabbare .

  • Tänk på att din motorcykel och utrustning ska vara i bra skick. Det vore synd om exempelvis dåliga däck eller läckande packboxar skulle stoppa ditt deltagande. Läs mer om vad vi tittar på vid säkerhetskontrollen och varför nedan.

  • Se till att du har tillräckligt med bränsle för hela Knixkörningen, så slipper du missa någon viktig del av utbildningen. Det finns en bensinmack några kilometer österut när man kommer ut på väg 288 från Rörkens motorstadion, om det ändå blir akut.

  • Vi använder ljudmätare på Rörken. Se till att din hoj inte låter mer än 100 dB vid passering på start- och målrakan.

  • Tänk på att vara på plats i god tid. Inskrivningen öppnar en timme före första körtid och då är det bra att vara på plats. Är det vackert väder är det många som vill ha en kursplats.

 

Parkering

När du kommer fram till gokartbanan parkerar du din motorcykel utanför depån. Vid ingången till depån finns en skylt om att detta är platsen för Säkerhetskontrollen. På skylten hittar du också en liten lathund för dig som är där för första gången.

 

Anmälan

Anmälan sker i anmälningsluckan inne i depån och oftast är det kö till anmälningen, där du får visa upp ditt körkort, eventuellt SMC- eller Östra Aros MCK-medlemskort samt betalar deltagaravgiften. Utan körkort (eller övningskörningsavtal) får du tyvärr inte köra.

Kom i god tid för det finns begränsat antal platser i varje grupp.

 

Anmälan, Introduktion och Indelning i grupper

 Alla deltagare måste (varje år) gå en introduktionsutbildning om vilka regler/rutiner som gäller. Samma introduktion gäller också hos andra distrikt som följer samma koncept.

 

Välja grupp

 När du kommer till anmälningen, placeras du i lämplig grupp, beroende på din körvana/förkunskaper. Alla som är helt nya på Rörken (eller motsvarande bana) rekommenderas grön grupp, nybörjargruppen, eller eventuellt gul grupp. Deltagarna i blå eller röd grupp har mer vana av körning på gokartbana och det går också vanligen väsentligt fortare där.

 

 

Grön grupp

För dig som är nybörjare på banan, eller för dig som vill ta det i lugnt tempo.

Gul grupp

För dig som provat någon gång och känner att du vill öka tempot lite.

Blå grupp

För dig som har en del erfarenhet och är redo för övningar i högre hastighet.

Röd grupp

För dig som är duktig på att hantera din MC och vill jobba i högt tempo.

 

Informationsblad

När du har anmält dig kommer du att få ett informationsblad "Bra-att-veta" om Knix-körningar. I bladet finns beskrivningar av säkerhets- och ordningsrutinerna. Den finns också att ladda ner HÄR. (länk till den bifogade foldern).

Om du inte redan har broschyren ”Full kontroll” så kan du få den av oss. Den innehåller massor av bra läsning om körteknik mm. Du kan också ladda ner den från SMC:s hemsida.

 

Introduktion

Om du inte har gått en introduktionskurs för året tidigare, får du din deltagarväst reserverad när du anmäler dig och betalar deltagaravgift. Sedan inväntar du introduktionsutbildningen. Det är ett ca tjugo minuter långt teoripass där vi berättar om syftet med Knix, säkerhetsrutiner, ordningsfrågor osv. Därefter kan du hämta ut din reserverade väst.

 

Här är några av ordningsreglerna som vi informerar om: 

  • Wheelies och stoppies är förbjudet på området

  • Det finns en bullergräns på max 100 dbA vid passering

  • Förare som bryter mot anvisningarna för körningen kan stängas av

  • Efter klockan 21.00 är körning med SuperMotard ej tillåtet på banan, det är ett av villkoren i Länsstyrelsens miljögodkännande av motorsportområdet.

 

Deltagarväst

Alla kursdeltagare har en numrerad deltagarväst i sin gruppfärg. Ta på dig västen och ha den synlig under hela kursen. Instruktörerna vill ofta samla deltagarna i sin grupp, och då underlättar det om du har västen på dig.

 

Säkerhetskontroll

Säkerhetskontrollen (eller besiktningen som den oftast kallas) innebär att du hämtar din motorcykel från parkeringen leder eller kör in den till funktionärerna i Säkerhetskontrollen. En instruktör kommer att titta igenom motorcykeln och din skyddsutrustning och meddelar om det är okej att gå in i depån. Om instruktören har synpunkter på din hoj eller utrustning, gäller det att försöka fixa det före körning. Vi släpper inte ut någon deltagare på banan med undermåliga bromsbelägg, skadad hjälm osv.

 

Kontrollpunkterna för motorcykel och utrustning har två syften:

  • Att göra deltagaren medveten om vad och hur man gör en säkerhetskontroll på sitt eget fordon.

  • Att förhindra att fordon med allvarliga brister finns på övningsområdet och att föraren därmed riskerar att skada sig, andra deltagare eller funktionärer.

Kontrollpunkter för motorcykel

  • Däck ska ha fullgott mönsterdjup. vara fria från skador och inte vara för gamla.

  • Bromsbelägg fram och bak ska ha tillräckligt tjocklek. (min ca: 1mm)

  • Bromsskivor får ej vara skadade eller missformade.

  • Bromshandtag ska ha tillräckligt avstånd till gashandtaget vid belastning.

  • Bromshandtag och pedal får inte vara svampigt.

  • Kedjan ska ha lagom sträckning. (enligt servicehandboken).

  • Finns det kedjelås ska detta sitta åt rätt håll.

  • Ev läckage från motor, bromsok, och gaffelbenens packboxar får ej förekomma.

  • Kännbart glapp i sving, styr- eller hjullager får ej förekomma.

  • Registreringsskylt ska finnas på motorcykeln och cykeln ska vara besiktigad och försäkrad.

  • Gashandtag ska inte ha "semestergas".

 Kontrollpunkter för personlig utrustning

  • Skyddskläder ska vara hela, avsedda för mc-åkning, och ha fullgoda skydd.

  • Stövlar ska vara avsedda för mc-åkning, så kallade mc-skor rekommenderas ej, men kan tillåtas i grön/gul grupp.

  • Handskar ska vara hela och avsedda för mc-åkning. Handskar med hårda skydd rekommenderas.

  • Ryggskydd rekommenderas starkt.

  • Bröstplatta rekommenderas.

  • Hjälm ska inte ha allvarligare repor eller märken.

Instruktörerna som besiktigar din motorcykel kan välja att besiktiga motorcykeln innan du har gått introduktionskursen, men ställer den åt sidan innan de officiellt släpper in den i depån och på banan.

 

Uppställning i depån

Efter besiktningen rullar du in din motorcykel i depån till anvisad kö, dvs. den kö som är markerad med din västfärg. Sedan är det bara att invänta första körpasset och en massa kul övningar! 

 

Körpass

Ett körpass är femton minuter långt, förutsatt att de inte avbryts av någon incident el dyl.

  • Röd grupp startar normalt ”hel timme”

  • Blå grupp startar normalt ”kvart över”

  • Gul grupp startar normalt ”halv”

  • Grön grupp startar normalt ”kvart i”

Eftersom kursen pågår i fyra timmar kommer det alltså att bli fyra körpass á femton minuter. Vid litet deltagarantal kan grupper slås ihop och därmed ändras ”normaltiderna”.

Var beredd på att instruktörerna samlar gruppen strax före första körpasset för en kort förberedelse av dagens kurs, och kanske en genomgång av sittställning mm.

 

Övningarna

Kurserna på Rörken följer SMC's riktlinjer för Grundkurs Knix. Vi har tillräckligt med instruktörer på plats för att kunna ge dig instruktioner och stöd vid behov. Syftet är att du ska bli en bättre och säkrare mc-förare och att vi därmed ökar trafiksäkerheten. Övningarna anpassas (så långt det går) till din erfarenhet och kunskap.

 

Första körpasset

Cirka fem minuter före varje pass, så tutar vi i ”huligantutan” för att göra dig uppmärksam på att det är dags att göra sig klar för körningen. Du som är på Rörken för första gången kommer att upptäcka att det krävs ett antal varv för att hitta rätt växel, hastighet, spår osv. Därför brukar första körpasset vanligtvis inte innehålla några avancerade övningar.

 

Genomgång efter körpasset

Direkt efter körpassets slut samlar instruktörerna ihop deltagarna och går igenom hur körpasset fungerat och hur man upplevt körningen. Därefter kommer instruktörerna att ge deltagarna en ny övning till andra körpasset. Om instruktörerna tycker att övningen i förra körpasset har utrymme för förbättringar, kan det hända att samma övning upprepas men med lite annan synvinkel på det hela. 

 

Andra, tredje och fjärde körpasset

Efter varje körpass kommer instruktörerna att samla deltagarna för en genomgång, återkoppling och utdelning av övningar inför nästa pass.

 

Personlig återkoppling

Känner du att du vill ha en mer personlig återkoppling av din körteknik, prata gärna med någon av instruktörerna i din grupp. Då kan han eller hon bevaka just dig under några varv.

 

Ansvarsfunktioner 

På Rörken har vi några ansvarsfunktioner som du som deltagare bör känna till:

Träningsledaren (TL) är huvudansvarig för kursen och kan ta beslut om det mesta för att högsta möjliga säkerhet ska hållas. Har orange väst med texten ”Träningsledare”

-  Depåchefen (DC) är ansvarig för vilka som får vara på banområdet, oavsett om det är deltagare eller fotograferande besökare. Har orange väst med texten ”Depåchef”

Instruktörerna i respektive grupp ansvarar för kursinnehållet och det finns en utsedd huvudinstruktör i varje grupp. Instruktörerna har orange väst med namn på bröst/rygg eller gul väst med namnbricka.

Du kan närsomhelst ta kontakt med TL, DC eller någon av dina instruktörer om du är osäker på något.

 

Komma tillbaka

 Vi brukar rekommendera våra deltagare att återkomma flera gånger under säsongen. Oftast räcker det inte med ett kurstillfälle för att allt ska ”sitta som en smäck”. När du känner dig säker i din deltagargrupp kan du byta till en mer avancerad grupp. Ibland talar instruktören om för dig att det är dags att byta. Det finns inga krav på att man ska ha kört i varje grupp ett visst antal gånger innan man får byta. Alla är vi individer, och tar olika lång tid på oss att växa in i vår roll som motorcyklist - stressa inte fram gruppbyten! Låt det ta den tid det tar.

Eftersom Knixutbildningarna på Rörken och andra banor följer samma upplägg, spelar det inte så stor roll på vilken bana du återkommer, gruppindelningen ska vara på ungefär samma nivå.

 

Övrig service

På Rörken finns en servering som drivs av SMC Uppsala. Där du kan handla knixburgare, varmkorv, kaffe, te och läsk och diverse godis. Vi har också vegetariska och laktosfria alternativ.

 

Fotografering och filmning

Läs på denna sida om vad som gäller för dig som deltagare angående fotografering och/eller filmning på SMC:s kurser.

 

 

Varmt välkommen till Rörken!



Uppställning i depån efter besiktning

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Besiktning inför Knix

 

De uppställda deltagargrupperna

 

Samspråk mellan grupperna

 

Återkoppling till deltagare

 

Kioskservice på Rörken

 

Uppställning innan utkörning på banan

 

Äntligen ut på banan!