Annonser

 

Regler för våran kurs

Syfte:

Syftet är att under kontrollerade former fortbilda mc-förare oavsett ålder, erfarenhet och typ av motorcykel samt användningsområde. Liksom att utbyta erfarenheter med varandra.

Målet är att du som deltagare ska kunna njuta mer av din körning samtidigt som du har fått en större säkerhetsmarginal. Vi vill medvetandegöra olika beteende och dess innebörd. Att förstå och analysera risker i vår trafikmiljö. Och att visa respekt för varandra.

 

Regler:

Omkörning tillåten endast på raka. Omkörning skall ske med respekt och på samma sida som föregående kurva svängt åt, det vill säga att om du svängt höger så ska du köra om på höger sida.

Kör förutsägbart och gör ingenting oväntat.

Håll avstånd till framförvarande. Denne skall kunna göra en hård inbromsning utan att bli påkörd bakifrån.

När man kör i depå, håll upp vänsterhanden i utgången av sista kurvan före avfart mot depå.

Ingen sikt i backspeglar. Hastighetsmätaren ska vara tejpad.

Max buller 95 dB.

Vid anmärkning så får du en prick för varje och vid tre prickar får man inte längre delta i kursen. Vid för högt ljud gäller två prickar. Träningsledaren är den som utdelar prickarna.

Allt som kan tolkas som träning för tävling och tävling är förbjudet och leder till anmärkning. Vid två prickar för detta får man inte längre delta i kursen.

Ingen ersättning återbetalas till den som inte längre får delta på grund av anmärkningar.

Depåchefen och Träningsledaren har möjlighet att flytta deltagare mellan grupper om det finns behov.

 

Tillbud och olycka:

Olycka ska rapporteras enligt SMC´s blankett för olycka. Tillbud ska anmälas på blankett för Tillbuds uppföljning. Tillbud och olycka ska alltid rapporteras, syftet är uppmärksamma brister i utbildning och förebygga olyckor. Rapportering görs av Träningsledaren tillsammans med deltagaren.

Vid en av- eller ikull-körning stannar de två instruktörer som först är på plats för att ta omhand förare och motorcykel. Övriga kör i depå. Depåchef och Flaggvakter ansvarar för sanering. Vid olycka/skada avgör Träningsledaren om ambulans ska tillkallas.

Deltagare som kört omkull och vill fortsätta köra ska kontakta Träningsledaren som avgör när denne kan fortsätta köra igen. Depåchefen avgör när banan är sanerad och återställd så påsläpp kan ske igen.

 

Försäkring:

Trafikförsäkringen gäller på våra kurser. När det gäller vagnsskada får du kontakta ditt försäkringsbolag och fråga vad som gäller.

 

Flaggor:

Samtliga flaggor innebär omkörningsförbud. Depåchef ansvarar för flaggning tillsammans med flaggvakter. Flaggad tid inkluderas i körtiden, det vill säga att schemat ligger fast oavsett avbrott.

Gul: Något har hänt på banan, var uppmärksam. Visas också under de två första varven.

Röd: Något har hänt på banan, kör i depå.

Svart: Något har hänt med dig, kör in till Depåchef.

Mål: Körpasset är slut.

 

Krav på deltagare:

Deltagare ska ha en motorcykel som är besiktigad, trafikförsäkrad och även kunna uppvisa giltig körkortsbehörighet. Motorcykeln ska dessutom godkännas i vår säkerhetskontroll. Föraren skall ha en skyddsutrustning bestående av hjälm, skinnställ alternativt allvädersställ för mc, handskar för mc, skor för mc. Ryggskydd och bröstskydd rekommenderas.

Deltagare som övningskör ska uppfylla villkoren för Deltagare. Den som övningskör ska ha en handledare med sig. Handledaren behöver själv inte köra men ska närvara vid teorigenomgång och ha uppsikt på den som övningskör under passen. Se SMC´s blankett för övningskörning.

 

Roller:

Instruktör är den som ger instruktioner. 

Huvudinstruktör är den Instruktör som håller teorin för sin färggrupp. 

Aspiranten utbildar sig till instruktör.

Resurs är till exempel Flaggvakt och Inskrivningsansvarig. 

Depåchef har huvudansvaret för allt som sker på banan eller i depån. Det vill säga flaggning, påsläpp på banan samt tömning av banan inför nästa påsläpp. Depåchef avgör i samråd med Träningsledaren om någon ska avvisas. 

Träningsledaren har det yttersta ansvaret för kursen. Frågor som det råder tvivel om skall tas med Träningsledaren. Denne ansvarar för att allt fungerar som det ska, att alla vet vad de ska göra och att kursen bedrivs på ett säkert sätt. Det är dennes ansvar att ta hand om en olycka och tillkalla ambulans. Träningsledaren skriver också skaderapport vid olycka.

 

Anmälan:

Föranmälan sker via Mitt konto och prickas sedan av vid inskrivningen i samband med körkortskontroll. Avgiften är 300kr. Anmälan på plats kan göras i mån av plats och kostar 400kr med manuell inskrivning.